عضو پژوهشکده تحقیقات اسلامی سپاه تبیین کرد؛

تقابل معنویت الهی حاصل از حج با معنویت سکولار عضو پژوهشکده تحقیقات اسلامی سپاه تبیین کرد؛

تقابل معنویت الهی حاصل از حج با معنویت سکولار عضو پژوهشکده تحقیقات اسلامی سپاه تبیین کرد؛

تقابل معنویت الهی حاصل از حج با معنویت سکولار بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
عضو پژوهشکده تحقیقات اسلامی سپاه تبیین کرد؛

تقابل معنویت الهی حاصل از حج با معنویت سکولار عضو پژوهشکده تحقیقات اسلامی سپاه تبیین کرد؛

تقابل معنویت الهی حاصل از حج با معنویت سکولار عضو پژوهشکده تحقیقات اسلامی سپاه تبیین کرد؛

تقابل معنویت الهی حاصل از حج با معنویت سکولار عضو پژوهشکده تحقیقات اسلامی سپاه تبیین کرد؛

تقابل معنویت الهی حاصل از حج با معنویت سکولار عضو پژوهشکده تحقیقات اسلامی سپاه تبیین کرد؛

تقابل معنویت الهی حاصل از حج با معنویت سکولار
عضو پژوهشکده تحقیقات اسلامی سپاه تبیین کرد؛

تقابل معنویت الهی حاصل از حج با معنویت سکولار

حجت الاسلام نگارش با بیان این که برای فریضه حج اسرار سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در روایات بیان شده است، گفت: سرّ حج معرفت و تقویت روح بندگی در برابر اراده الهی و پالایش نفس از لغزش ها و معاصی است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، نشست علمي تخصصي «حج شط هميشه جاري» با موضوع حج و معرفت عصر روز گذشته با حضور جمعي از اساتيد حوزه در سالن جلسات سازمان حج و زيارت استان قم برگزار شد. حج ظرفيتي عظيم است حجت الاسلام حميد نگارش در اين نشست با اشاره به اسرار عرفاني و اخلاقي حج، اظهار داشت: حج ظرفيتي عظيم و سراسر عرفاني دارد كه معنويت الهي آن مقابل معنويت سكولار قرار گرفته است؛ تمام مناسك حج اعم از درآوردن لباس، تلبيه گفتن، وقوف ها و رمي جمرات و قرباني اسراري سراسر عرفاني و البته قابل توجه دارد. عضو هيأت علمي پژوهشكده تحقيقات اسلامي سپاه پاسداران افزود: حج عبادتي جامع است و اسرار زيادي اعم از سياسي، اقتصادي، فرهنگي و غير آن دارد كه در روايات هم به آن اشاره شده است؛ اما بحث ما بيشتر در دو قسم اسرار اخلاقي و عرفاني حج است كه در اين مورد سخن خواهيم گفت. وي به اسرار اخلاقي حج اشاره كرد و افزود: فهم اسرار اخلاقي حج زمينه ساز آراستگي به مكارم اخلاقي است؛ پيامبراسلام كه خود اسوه برتر اخلاق است، اين عمل عبادي را در جاي جاي اعمال خود قرار مي دهد و گشاده دستي، ايثار، زهد، خيرخواهي و سخاوت را در آن مطرح مي كند، چراكه حج سفري جمعي است و با توجه به هم سفران مي توان مكارم اخلاقي را زنده كرد. ضرورت كسب خلق نيكو در سفر حج حجت الاسلام نگارش با اشاره به كسب خلق نيكو و حسنه به عنوان يكي از دستاوردهاي سفر حج، ابراز داشت: زائر در اين سفر مي كوشد در پالايش اخلاق خود مداومت ايجاد كرده و زمينه آثار خوب بعدي را بعد از اعمال حج در خود ايجاد كند و همچنين تواضع و فروتني يكي ديگر از اسراسر اخلاقي اين سفر نوراني است كه در حالات معصومين(ع) نيز اين مسأله ديده شده است همچنانكه اميرمؤمنان فرمود حج نشانه عظمت خدا و فروتني انسان در برابر خدا و اذعان به عزت و بزرگواري پروردگار عالم است. وي تصريح كرد: وقتي فرد در حج محرم مي شود با همين لباس احرام با ديگران همگون مي شود و ديگر آن جا فقير و ثروتمند معنايي ندارد بلكه همه به صورت بنده وار گرد خانه خدا طواف مي كنند و رمي جمرات مي كنند و از همين رهاورد، تبختر و خودخواهي را از خود دور كرده و فروتني را در وجود خود زنده مي كند. عضو هيأت علمي پژوهشكده تحقيقات اسلامي پيراستن نفس از پليدي ها را از نكات كليدي حج دانست و تأكيد كرد: زائر مي كوشد در سفر حج زمينه تعلق ها و وابستگي هاي خود را از بين ببرد و حجاب هاي درون را از خود دور كند؛ حج در آمرزش گناهان نيز زمينه بسيار خوبي است همچنانكه در لسان روايات براين موضوع تأكيد شده و در جاي جاي اعمال حج تقوا و پروا داشتن از نكات مهم بيان شده است. شناخت خدا بعد عرفاني سفر حج وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به بعد عرفاني حج خاطرنشان كرد: بعد نخست شناخت خدا است،بنابراين فلسفه مهم حج، توحيد و معرفت الله است به اين گونه كه فرد به صفات عرفان خدا پيدا كند و خود را به خدايش نزديك تر كند و در واقع حاجي با توجه به شناخت خدا مي تواند در سيرالي الله قرار گرفته و اوج بگيرد. حجت الاسلام نگارش ادامه داد: در بحث عرفاني توجه بزرگان ما به اين بوده است كه حاجي ميهمان خدا است و مي كوشد رضايت خدا را به دست بياورد و چون ميهمان خدا است بايد از اين ظرفيت الهي حداكثر استفاده را بكند؛ درحج حالات معنوي و جنبه هاي روحاني انسان تقويت پيدا مي كند كه با معنويت سكولار قابل قياس نيست،چراكه در معنويت ديني دلها متوجه خدا مي شود و خداوند نيز انسان ها را تحت تأثير خود قرار دهد. وي با اشاره به سختي هايي كه در مسير عبادت حج پيش مي آيد، يادآور شد: اين سختي ها در واقع يك نوع رياضت شرعي است كه در قالب معنويت ديني تعريف مي شود، چرا كه با اين سختي ها فرد نه تنها احساس نزديكي بيشتر به خدا دارد بلكه احساس مي كند آن چه كه وظيفه اصلي او بوده است انجام داده است، بنابراين مي توان گفت سر حج معرفت و تقويت روح بندگي در برابر اراده الهي و پالايش نفس از لغزش ها و معاصي است.
در روزهاي آينده نيز اين نشست ها با عناوين «حج برنامه استراتژيك»، «حج فرهنگ و هنر»، «حج و جهان اسلام» و «حج و آرمان هاي اسلامي» برگزار خواهد شد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران