نشست، «حج و معرفت» در قم برگزار شد + تصاویر نشست، «حج و معرفت» در قم برگزار شد + تصاویر نشست، «حج و معرفت» در قم برگزار شد + تصاویر بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نشست، «حج و معرفت» در قم برگزار شد + تصاویر نشست، «حج و معرفت» در قم برگزار شد + تصاویر نشست، «حج و معرفت» در قم برگزار شد + تصاویر نشست، «حج و معرفت» در قم برگزار شد + تصاویر نشست، «حج و معرفت» در قم برگزار شد + تصاویر

نشست، «حج و معرفت» در قم برگزار شد + تصاویر

در ادامه سلسله نشست های هفته حج و در دومین روز از هفته حج، نشست "حج و معرفت" برگزار و سخنرانان و کارشناسان به ارائه مطالب و ایده های خود پرداختند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، در ابتداي اين جلسه ، حجت الاسلام و المسلمين دكتر نگارش عضو هيئت علمي پژوهشگاه امام صادق(ع) مباحثي را با عنوان "اسرار عرفاني و اخلاقي حج" ارائه نمودند. وي با اشاره به حديث امام سجاد عليه السلام خطاب به شبلي راز حج را درك معنويات و اسرار حج دانستند و گفتند در اعمال حج علاوه بر آداب ظاهري توجه به روح حج مهم است و درك اين فضايل مي تواند در رسيدن به تعالي روح حاجي را كمك كند.و اسرار در حج را به مثابه روح در كالبد اعمال دانستند.
وي اسرار اخلاقي حج را آراستن نفس به مكارم اخلاقي، تواضع و فروتني، خلق نيكو و حسن، پيراستن نفس از پليدي‌ها، توبه و آمرزش گناهان، تقوا و پروا داشتن از خدا، و ذكر و ياد خدا دانستند.
از ديگر اساتيدي كه در اين نشست به ارايه بحث پرداختند حجت الاسلام و المسلمين دكتر يوسفيان استاد حوزه و دانشگاه با موضوع «حج، امامت و ولايت» بودند. ايشان با اشاره به داستان بناي كعبه توسط حضرت ابراهيم خليل گفتند: حضرت ابراهيم به خاطر سربلندي در امتحانان الهي شايسته احراز مقام امامت شد و اين بحث «ارتباط مستقيمي با خانه خدا و حج» دارد. اطاعت امر الهي در بناي خانه خدا، بردن همسر و فرزندش به سرزمين حجاز و فراهم شدن زمينه هاي آبادي آن سرزمين با چشمه آب زمزم و اجتماع مردمان، بحول خانه انه خدا و تأسيس مركز عبادت بندگان خدا و انجام اعمال و مناسك حج كه يكي از آنها به قربانگاه بردن فرزندش اسماعيل در سرزمين منا است و در يك كلمه «بنيان گذاري حج» او را شايسته مقام امامت نمود. حج حقيقتي بود كه پيامبر و خليل الهي آن را بنيان نهاد و از رهگذر آن به مقام امامت و رهبري نايل گشت.
سومين سخنران نشست حجت الاسلام و المسلمين دكتر عشريه عضو هيئت علمي دانشگاه علوم و معارف قرآن كريم بودند كه سخنان خود را با موضوع حج در قرآن ادامه دادند. وي با اشاره به حديث ثقلين، وجود بيش از 50 آيه قراني در باره حج را نشان عظمت اين فريضه الهي دانستند. و عمل حج را باعث تحول در پذيرش كلام حق دانستند.
از ديگر سخنران اين هم انديشي حجت الاسلام و المسلمين دكتر طباطبايي عضو هيئت علمي دانشگاه قرآن و حديث بودند كه در موضوع «فلسفه حج در متون روايي» مباحث خود را ارائه نمودند. ايشان با تفسير برخي ار آيات به فلسفه و تشريع حج پرداختند و حج را سبب آمورزش گناهان دانستند و يكي از خصوصيات حج را آشنا شدن مسلمانان با همديگر و شناخت ظرفيت ها و مشكلات هم دانستند. كه مي تواند به بهبود وضعيت جامعه اسلامي كمك كند و تاثير گذار باشد.
لازم به ذكر است اين نشست ها تا پايان هفته حج ادامه دارد و روز يكشنبه 17 مرداد نشست "حج، برنامه استراتژيك" با حضور اساتيد از ساعت 18 الي 20 در محل سازمان حج و زيارت استان قم برگزار خواهد شد.


| شناسه مطلب: 62689




هفته حج نشست



نظرات کاربران