آیت‌الله مهمان‌نواز: امت اسلام برای اصلاح رویه حج وظیفه دینی دارند آیت‌الله مهمان‌نواز: امت اسلام برای اصلاح رویه حج وظیفه دینی دارند آیت‌الله مهمان‌نواز: امت اسلام برای اصلاح رویه حج وظیفه دینی دارند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آیت‌الله مهمان‌نواز: امت اسلام برای اصلاح رویه حج وظیفه دینی دارند آیت‌الله مهمان‌نواز: امت اسلام برای اصلاح رویه حج وظیفه دینی دارند آیت‌الله مهمان‌نواز: امت اسلام برای اصلاح رویه حج وظیفه دینی دارند آیت‌الله مهمان‌نواز: امت اسلام برای اصلاح رویه حج وظیفه دینی دارند آیت‌الله مهمان‌نواز: امت اسلام برای اصلاح رویه حج وظیفه دینی دارند

آیت‌الله مهمان‌نواز: امت اسلام برای اصلاح رویه حج وظیفه دینی دارند

نماینده مردم استان خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه همه مردم نسبت به حج خانه خداوند وظیفه دارند، تصریح کرد: در واقع یکی از راه‌های تبیین اسلام راستین برپایی حج است؛ زیرا در موسم حج افراد مسلمان از همه کشورهای دنیا گرد خانه خدا جمع می‌شوند و باید در این مراسم مهم‌ترین مسائل دنیای اسلام و مسلمانان مطرح شود.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، آيت‌الله حبيب‌الله مهمان‌نواز، نماينده مردم استان خراسان شمالي در مجلس خبرگان رهبري، در ديدار با مديران حج و زيارت و مسؤولان بعثه مقام معظم رهبري در استان خراسان شمالي كه به مناسبت دهه كرامت و هفته حج برگزار شد، بر استفاده از تجربيات گذشته به‌ منظور دستيابي به فتح و پيروزي‌هاي جديد تأكيد كرد و افزود: در موضوع حج نيز بايد از تجربيات گذشته درس گرفت.
وي با بيان اينكه بايد براي تبليغات ديني و حفظ برنامه‌هاي اصيل و مؤثر اسلام و روشن كردن اسلام راستين براي مردم فعاليت بيشتري صورت گيرد، ادامه داد: يكي از راه‌هاي تحقق اين هدف برپايي حج ابراهيمي و منطبق با اسلام ناب است.
آيت‌الله مهمان‌نواز اضافه كرد: بر اين اساس هر كس كوچكترين آمادگي، امكانات و استعدادي براي ترويج اسلام دارد، بايستي در اين زمينه فعاليت كرده و نقش خود در راستاي اشاعه معارف اسلامي و الهي را به‌ درستي ايفا كند.
وي با اشاره به اينكه به همين دليل همه وظيفه دارند مسأله حج را يك موضوع مؤثر در تبيين اسلام راستين بدانند، خاطرنشان كرد: مسأله حج به هيچ عنوان موضوع كوچك و كم‌اهميتي نيست كه از كنار آن به سادگي بگذريم. امت اسلام براي اصلاح رويه حج وظيفه ديني دارند
آيت‌الله مهمان‌نواز با قرائت آيه 97 سوره آل عمران، افزود: خداوند در اين آيه مي‌فرمايد: «وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا» و تأكيد مي‌كند كساني كه توانايي رفتن به‌سوي خانه خداوند را دارند، بايد آهنگ خانه او كنند.
وي با بيان اينكه همه مردم نسبت به حج خانه خداوند وظيفه دارند، تصريح كرد: در واقع يكي از راه‌هاي تبيين اسلام راستين برپايي حج است؛ زيرا در موسم حج افراد مسلمان از همه كشورهاي دنيا گرد خانه خدا جمع مي‌شوند و بايد در اين مراسم مهم‌ترين مسائل دنياي اسلام و مسلمانان مطرح شود.
نماينده سه دوره مجلس خبرگان رهبري با تأكيد بر اينكه هر كس كه مي‌تواند كوچك‌ترين فعاليتي در اين راستا بكند، نبايد از انجام آن دريغ كند، افزود: بايد همه مسلمانان براي برپايي حج درست و ابراهيمي و اصلاح رويه‌هاي غلط موجود در برگزاري اين آيين فعاليت كنند. [factimage()] http://media.rasanews.ir/Original/1395/05/18/IMG16104958.jpg [imagetitle()] [factimageend()] فلسفه حج ابراهيمي براي مردم تبيين شود
آيت‌الله مهمان‌نواز در ادامه تصريح كرد: حج كه براي تبيين عبوديت و بندگي خدا و ترويج اسلام راستين آمده و بهترين راه تبليغ و ترويج دين است، متأسفانه الآن به‌ صورت نامناسبي اجرا مي‌شود.
وي با تأكيد بر اينكه بايد اين مسائل براي مردم تشريح و تبيين شود تا آنها بدانند حج خانه خدا چه هدفي را دنبال مي‌كند، اضافه كرد: بايد مردم بدانند رسول خدا و قرآن از طرح مسأله حج چه هدفي داشتند و در مسير تحقق آن هدف حركت كنند.
آيت‌الله مهمان‌نواز با اشاره به اينكه در قرآن كريم سلسله مسائلي وجود دارد كه به‌ صورت اجمالي مطرح شده و نياز به شرح و بيان دارد، ادامه داد: حج يكي از اين موارد است كه بايد تشريح و تبيين شده تا مردم بدانند هدف از برگزاري حج تنها رفتن به مكه و بوسيدن حجرالأسود و خانه خدا و انجام برخي مناسك نيست بلكه همه اين موارد داراي فلسفه است.
وي اظهار كرد: بايد مردم بدانند چرا به دور خانه سنگي كه به دست حضرت ابراهيم(ع) و اسماعيل(ع) ساخته شده، گردش و طواف كنيم و اين طواف بايد چه هدفي داشته باشد و ما را به كدام قله برساند.
آيت‌الله مهمان‌نواز با تأكيد بر اينكه اين‌ها مسائلي است كه در دين اسلام مطرح شده و بايد براي مردم تشريح و تبيين شود، تصريح كرد: در اين راستا متوليان و مسؤولان برگزاري حج وظيفه دارند با فعاليت مضاعف و برنامه‌هاي مختلف براي مردم روشنگري كرده و موضوع حج در اسلام راستين را در جامعه تشريح و تبيين كنند.
وي اضافه كرد: در چنين صورتي ديگر مردم كوركورانه طواف نمي‌كنند، بلكه آگاهانه وارد عرصه عمل شده و با آشنايي بيشتر با نقش‌آفريني حج، با حضرت ابراهيم(ع) و حضرت اسماعيل(ع) و ساير بزرگان همراه خواهند شد.
حج ابراهيمي مظلوم واقع شده است
آيت‌الله مهمان‌نواز با اشاره به اينكه بهترين برنامه براي تبيين اسلام راستين حج و مناسك آن است، تصريح كرد: اقدامات آل سعود با مسأله حج ابراهيمي و هدف پيامبر اكرم (ص) سازگاري ندارد؛ در حالي كه بايد حج آگاهانه انجام شده و مورد استفاده درست قرار گيرد.
آيت‌الله مهمان‌نواز با بيان اينكه بايد مردم آگاه شده و حج متحول شود، خاطرنشان كرد: در چنين صورتي حجاج با آگاهي كامل از مكه باز مي‌گردند و دريافت‌هاي خود از اين سرزمين وحي الهي را به مردم ابلاغ كرده و آنها را روشن مي‌كنند.
وي ادامه داد: بايد تلاش كنيم تا با آگاهي بخشي به مردم، روزي فرا برسد كه ما حج را با همان عنواني كه در اسلام تعيين شده، با آگاهي كامل اجرا كنيم، آنگاه آثار آن براي مردم روشن مي‌شود.
تحول دروني حجاج نيازمند انجام حج آگاهانه است
آيت‌الله مهمان‌نواز گفت: بعضي از افراد به مكه مي‌روند، خانه خداوند را زيارت مي‌كنند اما وقتي برمي‌گردند آثار حج در آنها نيست و بوي خانه خدا از آنها نمي‌آيد؛ زيرا حج را آگاهانه انجام نداده‌اند.
وي با طرح اين سؤال كه چرا حجاج ما بعد از زيارت خانه خداوند متحول نمي‌شوند، اضافه كرد: بايد به دنبال پاسخ اين چرا باشيم كه چه مي‌شود حاجي پس از بازگشت از خانه خداوند باز هم دست از رباخواري، سودجويي و دنياطلبي برنمي‌دارد. نماينده مردم استان خراسان شمالي تصريح كرد: خدا را شاكر و سپاسگزار هستيم كه در دين و مذهب ما حج به‌ عنوان يك برنامه سازنده براي ملت اسلامي آمده؛ اما بهره‌مندي از اين ظرفيت نيازمند ارتقاي سطح آگاهي و بينش ديني مردم است تا از موضوع حج، بهره‌برداري صحيح‌تر و عميق‌تري صورت گيرد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران