وظیفه سنگین رسانه‌ها در انعکاس معارف و زیبایی های حج

رییس دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر قم با بیان این‌که حکام عربستان با دخالت سیاست در امر حج مانع حضور حجاج ایرانی در سرزمین بیت‌الله الحرام شد، وظیفه رسانه‌ها را در انعکاس صریح بی‌کفایتی آلِ سعود سنگین ارزیابی کرد.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني حج،‌ نشست علمي تخصصي «حج شط هميشه جاري» با موضوع حج، فرهنگ هنر و رسانه عصر روز گذشته با حضور جمعي از اساتيد حوزه در سالن جلسات سازمان حج و زيارت استان قم برگزار شد.
سيد مرتضي اسماعيلي طبا در اين نشست با اشاره به حج و رسانه به عنوان يكي از مسائل حياتي امروز اظهار داشت: براي اين كه بتوانيم بين رسانه و حج نسبت و ارتباط بدهيم بايد اين دو مفهوم تا حدودي براي ما شناخته شده باشد؛ حج يكي از فروع مهم و تأثير گذار اسلامي است كه بنابر روايتي از امام باقر(ع) يكي از پايه هاي پنج گانه دين تلقي مي شود، بنابراين پايداري و ماندگاري دين به حج است كه خود نشان دهنده اهميت اين فريضه است.
رييس دانشگاه علمي كاربردي فرهنگ و هنر استان قم افزود: البته اين بحث ها در موقعي است كه با كارشكني دولت وهابي آل سعود، ملت مسلمان از حج تمتع و حضور در اين كنگره عظيم محروم هستند و به همين دليل بحث حج و رسانه كه كمتر به آن پرداخته شده مي تواند براي امسال ضروري تر باشد.
تعريف رسانه در علم ارتباطات
وي افزود: رسانه در علم ارتباطات يك ابزار براي انتقال صحيح و مؤثر پيام از منبع فرستنده پيام به انبوهي از مخاطبان است كه به منظورخاصي به دست مخاطب مي رسد و توسط او شنيده و پذيرفته مي شود و در نهايت باعث تغيير و اصلاح در نگرش و رفتار او مي شود.
اسماعيلي طبا با بيان اين كه حج يك رسانه تأثيرگذار، فراگير و مؤثر است، ابراز داشت: در علم ارتباطات يكي ازشرايط موفق بودن يك رسانه اعتبار منبع و فرستنده پيام است؛ در حج فرستنده پيام خداوند متعال است و پيام آن نيز توحيد و رساننده پيام هم قرآن و پيامبر اكرم(ص) است و مخاطبان آن بشريت هستند؛ بايد از رسانه حج كه تا اين اندازه تأثيرگذاري دارد نهايت استفاده را ببريم چون اعتبار منبع پيام خود پيام و واسطه پيام همگي مقدس است.
وي با بيان اين كه تا الان از اين رسانه استفاده كاملي نشده است، عنوان كرد: كاركردهاي رسانه حج به دو بخش عمومي و خصوصي دسته بندي مي شود؛ در بخش عمومي آگاه شدن مسلمانان از مسائل يكديگر نمايش قدرت جهان اسلام هر ساله در مقابل دشمنان، وحدت و يكپارچگي مسلمانان و انتقال پيام در حج به همه ملت‌ها است و در ابعاد شخصي نيز بعد ساده زيستي، زندگي جمعي، انتقال تجارب، اصلاح اعتقادات، ايثار و صبر و استقامت را آموزش مي دهد.
رييس دانشگاه علمي كاربردي فرهنگ و هنر استان قم با بيان اين كه امسال با وجود محروم بودن حجاج ايراني از حج، وظايف رسانه‌ها سخت‌تر است، ابراز كرد: رسانه‌هاي مكتوب و شنيداري و ديداري وظيفه سنگيني را بر عهده دارند و بايد به خوبي بي كفايتي آل سعود را مطرح كنند و در اين موضوع رسانه هاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي نيز فعال باشند.
معارف حج كمتر بيان شده است
وي افزود: بايد مستندي از سابقه وهابيت و شكل گيري آن درست بشود و آموزش اماكن تاريخي در معارف حج بيشتر كار شود؛ حج يك فريضه رمزآلود و پر از اسرار و معارف است و مسأله مهم ديگر تاريخچه اسلام در مكه است كه وهابيت به دنبال نابودي آن ها است، بنابراين بايد هرچه زودتر تاريخچه اماكن مذهبي مكه و مدينه در رسانه‌ها ثبت و ضبط بشود كه براي اين مسأله يك كارگروه هماهنگ سازي و سياست گذاري لازم است.
اسماعيلي طبا با بيان اين كه حاكمان ظالم عربستان مي خواهند ايران را در نرفتن ايراني ها به حج مقصر قلمداد كنند، عنوان داشت: رسانه ها بايد در اين زمينه هم كار كنند و اين مسؤوليت رسانه را سنگين‌تر مي كند؛ رسانه ها به مردم آگاهي بخشي كنند كه مسؤولان تمام تلاش خود را به كار گرفتند ولي عربستان با دخالت سياست در حج مانع اين كار شد.
وي يادآور شد: به عقيده من در موضوع حج و رسانه سه موضوع ديگر نيز ضروري است؛ نخست آن كه يك سريال يا فيلم سينمايي با محوريت حج ساخته شود كه براي پخش در ماه رمضان مناسب است، و دوم خطرآفرين بودن سفرهاي شخصي به حج را نيز اطلاع رساني كنند و در نهايت ابعاد حج واقعي كه بعد از انقلاب پديد آمد كه روح آن برائت است را براي مردم تبين كنند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران