حجت الاسلام نهاوندی مطرح کرد؛

معماری خانه کعبه از جلوه های هنری ویژه حج حجت الاسلام نهاوندی مطرح کرد؛

معماری خانه کعبه از جلوه های هنری ویژه حج حجت الاسلام نهاوندی مطرح کرد؛

معماری خانه کعبه از جلوه های هنری ویژه حج بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حجت الاسلام نهاوندی مطرح کرد؛

معماری خانه کعبه از جلوه های هنری ویژه حج حجت الاسلام نهاوندی مطرح کرد؛

معماری خانه کعبه از جلوه های هنری ویژه حج حجت الاسلام نهاوندی مطرح کرد؛

معماری خانه کعبه از جلوه های هنری ویژه حج حجت الاسلام نهاوندی مطرح کرد؛

معماری خانه کعبه از جلوه های هنری ویژه حج حجت الاسلام نهاوندی مطرح کرد؛

معماری خانه کعبه از جلوه های هنری ویژه حج
حجت الاسلام نهاوندی مطرح کرد؛

معماری خانه کعبه از جلوه های هنری ویژه حج

مدیر کل پژوهش های اسلامی سازمان صدا و سیما معماری خانه کعبه را از جلوه های هنری ویژه حج خواند و گفت: تصویرسازی معنوی در معماری اسلامی به ویژه در معماری کعبه بی نظیر و نشانه سازی نمادهای آن مانند تضاد لباس سفید حجاج در برابر سیاهی سنگ کعبه قابل بررسی است.

[factimage()] http://media.rasanews.ir/Original/1395/05/07/IMG18252878.jpg [imagetitle()] [factimageend()] به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، نشست علمي تخصصي «حج شط هميشه جاري» با موضوع حج، فرهنگ هنر و رسانه با حضور جمعي از اساتيد حوزه در سالن جلسات سازمان حج و زيارت استان قم برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمين علي نهاوندي در اين نشست با اشاره به جلوه هاي هنري حج اظهار داشت: روايتي از امام رضا(ع) وارد شده است كه ايشان به آثار فرهنگي، اخلاقي و تربيتي حج اشاره مي كنند، پالايش هواي نفس و استمرار ارزش هاي الهي و همچنين اين كه با حج فهم عميق تر و درك آزادي ديدگاه و انديشه و بيان براي انسان گشوده مي شود.
ديدگاه هاي مختلف در زمينه هنر
مدير كل پژوهش هاي اسلامي سازمان صدا و سيما افزود: در تعريف هنر ديدگاه هاي مختلفي وجود دارد كه توصيف زيبايي و ثبت واقعيت هاي ذهني از منظر ما تعاريف جامعي نيست ولي اين ثابت است كه هنر از سنخ كمال وجودي است وبه همين خاطر اثر وجودي برآن بار مي شود، قدرت تحريك كنندگي مستقيم و غير مستقيم دارد، گاهي مبدأ حس انسان را تغيير مي دهد و قدرت ايجاد عشق و نفرت دارد.
وي با بيان اين كه هدف و معيار در هنر وحياني لذات مادي نيست، ابراز داشت: هنر مادي و الحادي متضمن فرح بخشي حسي است همچنانكه در هنر كمونيستي از اين نوع نگرش ديده مي شود؛ وظيفه هنر تربيت و تعالي انسان و جامعه انساني است و عنصر اصلي هنر يعني زيبايي شناسي ريشه در سه واژه نظم، شكوه و فرح بخشي است كه در قاموس ادبيات فرهنگ توحيدي، هنر وحياني زماني است كه كشفي از حقيقت و يا جبران نواقص و كمبودها شده باشد.
حجت الاسلام والمسلمين نهاوندي ادامه داد: صفا و مروه در هنر الحادي حركت بين وهم وخيال است و كار آن سرگرمي انسان و مركز آن هواي نفس است كه گاهي تحريك قواي شهواني مي كند همچنانكه قرآن مي فرمايد كسي كه از سراپرده هنر به خدا پي نبرد در ميقات حيوانيت رها شده است ولي هنر وحياني آهنگ توحيد را زمزمه مي كند و از بارگاه وحي و عقل برمي خيزد و به درگاه حس فرود مي آيد؛ صفا و مروه در هنر وحياني پريدن از عرصه حس به عقل و شهود عرفاني است، به كمال اشياء اهميت مي دهد، هنر وحياني جنبه طهارت دل را به همراه دارد كه به عنوان فريضه تمدن اسلامي است.
معيارهاي هنر وحياني
وي به معرفت، امنيت، قدرت، صداقت و حقيقت به عنوان معيارهاي ديگر هنر وحياني اشاره كرد و عنوان داشت: در هنر حج عنصري مثل هجرت و حركت از ذهن به عين و از خاك به افلاك و از علم اليقين به عين اليقين و نزاهت از ماده اي وجود دارد كه محصول آن تسليم است و معرفت زايي تجريدي را به همراه دارد، منظومه ذوق و زهد و پرهيز را به منظومه عقل و عشق و عرفان پيوند مي زند، وحدت بخشي، تمرين استقامت در مسير حركت الي الله بوده و غيب را به شهود مي رساند.
حجت الاسلام والمسلمين نهاوندي يادآور شد: هنرمندان متوحد براي معرفت زايي مي توانند از هنر حج استفاده كنند؛ يكي از تجليات هنري حج عدد هفت است كه فلسفه آن از دريچه روايات و آيات قرآن به دست مي آيد، نوع دوم فرم هندسي اعمالي مثل طواف و نماز پشت حجراست، تصوير سازي معنوي در معماري اسلامي به ويژه در معماري كعبه بي نظير است و نشانه سازي نمادها و نشانه هاي حج مثل تضاد لباس سفيد حجاج در برابر سياهي سنگ كعبه، ريتم، توازن در خانه كعبه و محرم شدن نيز قابل بررسي است.
وي در پايان تأكيد كرد: سناريوي حج نيز قابل بررسي است؛ همانند وقوف در مواقيت مختلف، نظم صفوف و حركت دايره وار در طواف كه به عدالت برمي گردد؛ اما نكته مهم نقش كعبه در هنر اسلامي است از آنجايي كه مربع كامل ترين فرم در معماري و مكعب نماد قدرت و استواري است و ديگر آن كه اين مكان بيت و خانه است و مكعب بودن ترسيم كننده تساوي حقوق انسان ها در چهارگوشته دنيا است.


| شناسه مطلب: 62752




هفته حج نشست



نظرات کاربران