عضو هیئت‌علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران:

آیات قرآن حکمرانی آلِ سعود را بر مَسجِدالحَرام نفی می‌کند عضو هیئت‌علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران:

آیات قرآن حکمرانی آلِ سعود را بر مَسجِدالحَرام نفی می‌کند عضو هیئت‌علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران:

آیات قرآن حکمرانی آلِ سعود را بر مَسجِدالحَرام نفی می‌کند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
عضو هیئت‌علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران:

آیات قرآن حکمرانی آلِ سعود را بر مَسجِدالحَرام نفی می‌کند عضو هیئت‌علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران:

آیات قرآن حکمرانی آلِ سعود را بر مَسجِدالحَرام نفی می‌کند عضو هیئت‌علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران:

آیات قرآن حکمرانی آلِ سعود را بر مَسجِدالحَرام نفی می‌کند عضو هیئت‌علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران:

آیات قرآن حکمرانی آلِ سعود را بر مَسجِدالحَرام نفی می‌کند عضو هیئت‌علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران:

آیات قرآن حکمرانی آلِ سعود را بر مَسجِدالحَرام نفی می‌کند
عضو هیئت‌علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران:

آیات قرآن حکمرانی آلِ سعود را بر مَسجِدالحَرام نفی می‌کند

حجت الاسلام والمسلمین ارسطا با اشاره به ارتباط حج و حکومت اسلامی در آیات قرآن گفت: حج و مکه نباید تحت حاکمیت هیچ حکومتی باشد چراکه خداوند آن را برای همه مردم قرار داده است، بنابراین آیات قرآن حکمرانی آل سعود را بر مسجد الحرام نفی می کند.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني حج، نشست علمي تخصصي «حج شط هميشه جاري» با موضوع حج و آرمان هاي اسلامي عصر پنجشنبه با حضور جمعي از اساتيد حوزه در سالن جلسات سازمان حج و زيارت استان قم برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمين محمدجواد ارسطا در اين نشست با اشاره به آيات و روايات دال بر حكومت اسلامي اظهار داشت: براي چگونگي استفاده از قرآن بايد توجه داشت كه برخي اوقات احكام تكويني الهي اين صلاحيت را دارد كه از آن حكم تشريعي استفاده بشود به عنوان نمونه اميرمؤمنان با توجه به آيات قرآن در روايتي مي فرمايد «خداوند آسمان و زمين را در شش روز آفريد در حالي كه مي توانست آن ها را در يك چشم برهم زدن خلق كند چون مي خواست به اين وسيله تأمل ورزيدن را به عنوان الگويي براي امناي خودش در ميان مردم قرار دهد و بدين وسيله حجت را بر مردم تمام كند».
گاهي صفات الهي منشأ احكام تشريعي مي شود
عضو هيئت‌علمي پرديس فارابي دانشگاه تهران با بيان اين كه صفات الهي نيز مي تواند منشأ حكم تشريعي بشود، ابراز داشت: روايتي از پيامبر گرامي اسلام داريم كه حضرت فرمود خداوند نظيف است و نظافت را دوست دارد پس شما هم انسان هاي با نظافت باشيد و جلوي درب خانه خود را پاكيزه نگاه داريد.
وي با اشاره به ارتباط حج و حكومت اسلامي در آيات قرآن يادآور شد: مورد نخست آيه 25 سوره حج است: «ان الذين كفروا و يصدون عن سبيل الله والمسجد الحرام الذي جعلناه للناس سوآء العاكف فيه و الباد» كه از آن فهميده مي شود حج و مكه نبايد تحت حاكميت هيچ حكومتي باشد چراكه خداوند آن را براي همه مردم قرار داده است.
حجت الاسلام والمسلمين ارسطا ادامه داد: از اين آيه برداشت مي شود حق استفاده از مكه و مسجد الحرام براي كساني كه در شهر مكه زندگي مي كنند و براي غير ساكنان آن مساوي است تا جايي كه ائمه ما بر مساوات در اين آيه حكم شرعي بار كرده اند كه از جمله اميرمؤمنان نهي كرده اند از اين كه ساكنين مكه خانه هاي خود را به ديگران اجاره بدهند و به همين آيه استناد مي كنند و در نامه 67 نهج البلاغه اين مطلب با صراحت بيشتري بيان شده است.
وي افزود: البته اين آيه دلالت بر اين ندارد كه كسي در مكه نمي تواند مالك باشد بلكه مي خواهد بگويد چون مكه براي همه است نبايد براي اسكان كسي در خانه تان از او اجرت بگيريد و به همين خاطر است كه كسي از فقها بر مالك نشدن افراد مكه بر زمين ها و خانه ها فتوا نداده است.
دول اسلامي متوليان انجام بهتر فريضه حج
عضو هيئت‌علمي پرديس فارابي دانشگاه تهران با تأكيد بر اين كه دول اسلامي بايد زمينه را براي انجام بهتر مناسك حج فراهم كنند، عنوان كرد: در آيه 126 سوره بقره حضرت ابراهيم خطاب به خداوند مي فرمايد: «وإذ قال إبراهيم رب اجعل هذا بلدا آمنا وارزق أهله من الثمرات من آمن منهم بالله واليوم الآخر» با توجه به اين كه حضرت ابراهيم از خدا مي خواهد آن جا را شهري امن قرار دهد نشان مي دهد كه امنيت از ضروريات حج است و اين مطلب نمي تواند با حاكميت دولت هاي ظالم بر حج سازگار باشد.
وي خاطرنشان ساخت: از اين آيه برداشت مي شود كه دولت هاي اسلامي بايد براي امنيت حجاج تلاش كنند و همچنين وظيفه تأمين معيشت آن ها را برعهده بگيرند و با توجه به اين كه اين مسأله از امور حسبيه است بايد متوليان آن فقها و يا ولي مشروع باشند نه حكومتي طاغوتي.




نظرات کاربران