نشست «حج از تحریکات سیاسی تا تغییر در مدیریت» در تُونس برگزار شد

نشست تخصصی با عنوان «مناسک حج از تحریکات سیاسی تا ضرورت تغییر در مدیریت حج» به همت مرکز مطالعات فلسفه و علوم انسانی «مسارات» تُونس در این کشور برگزار شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، دراين نشست كه جمعي از علما و انديشمندان دانشگاه زيتونه و ساير دانشگاه‌ها و محققان تاريخي و علوم سياسي شركت داشتند فوزي العلوي، رئيس مركز مطالعات فلسفه و علوم انساني مسارات از علما و انديشمندان كشورهاي اسلامي خواست راه حل واحدي را براي اداره مناسك حج و اماكن مقدسه در مكه و مدينه پيدا كنند.
وي تصريح كرد: مناسك حج بايد از سلطه يك حكومت خارج شده و توسط كشورهاي اسلامي اداره شود.
محمدعلي كيوه، استاد دانشگاه زيتونه و رييس هيئت علماي تصوف در شمال آفريقا نيز با اشاره به آياتي از كلام‌الله مجيد، گفت: لازم است خانه خدا براي مسلمانان پاكيزه شود؛ چراكه اين مكان مقدس نياز به تطهير دارد. همانگونه كه خداوند از ابراهيم و فرزندش اسماعيل خواست كه خانه‌اي براساس توحيد بنا كنند و آن را از بت‌ها و عبادت مشركان پاك گردانند، هم اكنون نيز بايد اين اقدام صورت گيرد.
در ادامه اين نشست خانم سهام بن عزوز، استاد دانشگاه و محقق علوم سياسي به بيان ضرورت مسئله حج ابراهيمي از منظر امام خميني (ره) پرداخت و گفت: مناسك حج بايد انسان‌ها را به سوي معنويت و روح و عقايد پاك و خالصانه سوق دهد و اداره حج نبايد به گونه‌اي باشد كه فتنه و تفرقه در بين مسلمانان ايجاد كند.
وي با اشاره به بيانات امام خميني (ره) درباره حج ابراهيمي گفت: رفتار حكام سعودي باعث به وجود آمدن اختلاف در بين صفوف مسلمانان مي‌شود و بر همه حجاج خانه خدا لازم است از هر اقدامي كه موجب ايجاد اين اختلاف مي‌شود، برائت جويند.
سهام بن عزوز ضمن اشاره به فاجعه منا در سال گذشته اظهار كرد: متأسفانه دولت سعودي با اهمال‌كاري، نتوانسته است مسئوليت خود را در قبال مسلمانان انجام دهد.
شيخ فريد الباجي، از علماي زيتونه نيز ديگر سخنران اين نشست بود كه با محكوم كردن اقدامات فرقه وهابيت گفت: وهابيون و سلفيون با تكفير مسلمانان باعث ايجاد فتنه در جامعه اسلامي شده‌اند.
محمدصالح الحدري، از متفكرين جامعه تونس هم، علت اختلاف بين صفوف مسلمانان را توطئه‌هاي دشمنان غربي از جمله آمريكا با هماهنگي گروه‌هاي وهابي دانست و گفت: مسلمانان را بايد هرچه زودتر از اين خطر آگاه كرد.
در بخش پاياني اين نشست، بيانيه‌اي در خصوص نقشه‌هاي شوم تكفيري‌ها و خارج‌شدن تسلط حكومت آل‌سعود از اداره مكه و مدينه و مناسك حج قرائت شد.


| شناسه مطلب: 63572




تونس حج نشست



نظرات کاربران