آیت‌الله یوسفی غروی:

سلسله مراتب اهداف قیام عاشورا در تعارض با هم نیست  لزوم مراجعه به مقاتل معتبر آیت‌الله یوسفی غروی:

سلسله مراتب اهداف قیام عاشورا در تعارض با هم نیست  لزوم مراجعه به مقاتل معتبر آیت‌الله یوسفی غروی:

سلسله مراتب اهداف قیام عاشورا در تعارض با هم نیست  لزوم مراجعه به مقاتل معتبر بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آیت‌الله یوسفی غروی:

سلسله مراتب اهداف قیام عاشورا در تعارض با هم نیست  لزوم مراجعه به مقاتل معتبر آیت‌الله یوسفی غروی:

سلسله مراتب اهداف قیام عاشورا در تعارض با هم نیست  لزوم مراجعه به مقاتل معتبر آیت‌الله یوسفی غروی:

سلسله مراتب اهداف قیام عاشورا در تعارض با هم نیست  لزوم مراجعه به مقاتل معتبر آیت‌الله یوسفی غروی:

سلسله مراتب اهداف قیام عاشورا در تعارض با هم نیست  لزوم مراجعه به مقاتل معتبر آیت‌الله یوسفی غروی:

سلسله مراتب اهداف قیام عاشورا در تعارض با هم نیست  لزوم مراجعه به مقاتل معتبر
آیت‌الله یوسفی غروی:

سلسله مراتب اهداف قیام عاشورا در تعارض با هم نیست لزوم مراجعه به مقاتل معتبر

استاد و پژوهشگر برجسته حوزه تاکید کرد: سلسله مراتب قیام امام حسین(ع) اگرذ به صورت یک منظومه مورد بررسی قرار گیرد در این صورت تعارضی میان نظرات مختلف درباره این اهداف شاهد نخواهیم بود.

آيت‌الله محمدهادي يوسفي غروي در گفت‌وگو با خبرگزاري بين المللي قرآن(ايكنا) با تسليت فرارسيدن ايام محرم و عزاداري امام حسين(ع) بر لزوم پرهيز از مطالب غيرمستند تاريخي در روضه‌خواني تاكيد كرد. وي گفت: حوزه علميه و بزرگان همواره بر اين موضوع تاكيد داشته‌اند كه از ذكر مطالب و مباحث غيرمستند كه موجب وهن به قيام اباعبدالله الحسين(ع) باشد پرهيز شود و در زمينه علمي نيز كارهاي بسيار خوبي در سال‌هاي اخير به خصوص انجام شده است. اين استاد تاريخ حوزه علميه بيان كرد: حجت‌الاسلام والمسلمين پيشوايي به همراه ده نفر از همكارانشان در سال هاي گذشته مقتل جامعي را با عنوان «مقتل جامع سيدالشهداء» تاليف كردند كه در دو جلد و هر جلد نزديك به هزار صفحه منتشر شد كه اين اثر با دقت‌هاي تاريخي و به صورت مستند انجام شده است. وي افزود: بعدها با توجه به اينكه گفته شد اين اثر طولاني و مفصل است و ممكن است منبري‌ها و مداحان كمتر فرصت براي مطالعه آن قرار دهند مختصر و گزيده آن نيز اخيرا چاپ شده و با عنوان «گزيده مقتل جامع سيدالشهداء» در دسترس عموم قرار دارد. يوسفي غروي بيان كرد: همچنين مقتل سيدالشهداء كه ترجمه قسمت اول از جلد ششم موسوعة التاريخ الاسلامي از مجموعه آثار بنده است، توسط موسسه اطلاعات چاپ شده و به صورت صرفا تاريخي به مسئله قيام عاشورا پرداخته كه مي‌تواند مورد استفاده قرار گيرد بنابراين در زمينه ارايه مطالب مستند و محكم تاريخي كمبودي از سوي حوزه وجود ندارد. وي با اشاره به مسئله اهداف قيام عاشورا و مباحث تاريخي آن در پاسخ به پرسشي درباره مطالب متكثري كه در باب اهداف قيام عاشورا ذكر شده است، اظهار كرد: مسئله اهداف قيام عمدتا وقتي مطرح است كه خود قيام ابتدايي باشد در حالي كه حركت امام حركتي ثانوي بود. وي افزود: با اين وجود اين مسئله دليلي بر اين نيست كه امام براي قيام خويش هدفي نداشته باشد البته مطالبي كه ما درباره هدف مي گوييم قطع نظر از مسئله عصمت و علم غيب امام است و صرفا نگاهي تاريخي به اين مسئله داريم. نويسنده مقتل سيدالشهداء تصريح كرد: در قرارداد صلح امام حسن(ع) با معاويه آمده بود كه معاويه حق تعيين خليفه و جانشين براي بعد از خود را ندارد يعني اگر معاويه مرد و امام حسن(ع) زنده بود بايد خلافت به امام واگذار مي‌شد و اگر امام زنده نبودند گرچه جانشيني امام حسين(ع) در قرارداد صلح تصريح نشده بود ولي عرف گوياي جانشيني امام(ع) بود. يوسفي غروي افزود: ما مدعي هستيم كه در زمان پيامبر(ص)، مسئله جانشيني امام علي(ع) امري عادي و طبيعي بود و حتي اگر پيامبر(ص) در روز عيد غدير آن مطلب را به تصريح بيان نفرموده بودند هم مسئله دومين شخص بودن امام علي(ع) در حكومت رسول‌الله مسئله‌اي كاملا عادي و امري طبيعي و بيانگر خلافت امام علي(ع) بود و اين نسبت در زمان بعد از امام علي(ع) در نسبت في مابين اخوين سبطين، حسنين(ع) نيز وجود داشت اگر چه در متن معاهده، خلافت امام حسين(ع) تصريح نشده بود. وي ادامه داد: معاويه بر خلاف اين قرارداد يزيد را جانشين كرد و عملا قرارداد را زير سؤال برد، لذا امام زير بار خلافت يزيد نرفتند. البته اين مسئله سواي از ناشايست بودن يزيد براي خلافت بود از طرفي مطالبه بيعت از امام مطالبه‌اي عادي و خالي از تهديد نبود و بيعتي الزامي به شمار مي‌رفت و اگر امام بيعت نمي‌كرد خطر جاني براي ايشان وجود داشت به همين دليل حضرت با سنجش جوانب كار به سمت مكه حركت و در واقع به آن جا پناه بردند. استاد و محقق تاريخ اسلام افزود: به حسب ظاهر با حركت حضرت به مكه، حاكم مكه و مدينه نيز با او كاري نداشت ولي وليدبن عتبه بن ابوسفيان به عنوان والي مكه و مدينه در آن دوره از سوي حكومت مركزي متهم به مداهنه و سازشكاري و سستي در برخورد با حضرت به عنوان بارزترين مخالف حكومت يزيد شد لذا يكي از فرماندهان خود را مامور تشديد برخورد با امام كرد. وي اظهار كرد: با شكل‌گيري وضعيت جديد و با فشار حكومت سختگيري بر امام آغاز شد و در اين اثنا بود كه اين اخبار به كوفه هم رسيد و نامه‌ها از كوفه نيز مبني بر بيعت با حسين بن علي(ع) سرازير شد و امام براي اجابت اين دعوت شروع به فعاليت كردند. يوسفي غروي با اشاره به موضوعاتي كه ممكن است در پذيرش اين دعوت از سوي برخي افراد مطرح شود گفت: امام در اينجا فارغ از عصمت و علم غيبشان پذيرش بدون تدبير نداشتند يعني ابتدا مسلم بن عقيل را براي بررسي شرايط به كوفه فرستادند و ارزيابي مسلم نيز از شرايط مثبت بود و باعث شد تا عزم امام براي حركت به سمت عراق جزم شود اگرچه ظن قوي براي ترور امام(ع) در خانه خدا سبب شد امام حتي قبل از رسيدن ارزيابي مسلم از وضع كوفه، حركت خود را شروع كنند. ظن قوي براي ترور
اين استاد تاريخ حوزه با اشاره به مباحثي كه درباره احتمال ترور امام وجود دارد بيان كرد: نقل صريحي در اين زمينه نداريم ولي علامه شوشتري در خصائص الحسينيه نقل كرده همچنين سيدعبدالرزاق موسوي در مقتل مقرن كه به فارسي با عنوان چهره گلگون حسين(ع) توسط علامه عطاردي ترجمه شده آورده است كه عمروبن سعيد بن عاص مامور شده بود كه با ۳۰ تن از ماموراني كه وظيفه امنيت حج را بر عهده داشتند امام را به صورت غافلگيرانه و مخفيانه ترور كنند و حتي بنا شده بود اگر امام در كنار كعبه و زير پرده كعبه هم باشد بايد اين كار صورت گيرد. يوسفي غروي اظهار كرد: همان طور كه عرض كردم نقل صريحي نداريم ولي اعتبارات مساعد اين امر و مويد آن است چه اين نقل ثابت باشد يا نشده باشد زيرا هر دولت آن هم حكومتي كه خلافت را غصب كرده و جنايت در رگ و خون آنان نهادينه شده است مسلما براي از بين بردن مخالف خود تلاش مي‌كند و ايام حج فرصت مناسبي براي پياده كردن اين نقشه بوده است. اين استاد و محقق تاريخ حوزه علميه عنوان كرد: بنابراين حركت نسبتا دفعي امام از يكطرف به دنبال نامه كوفيان و از طرف ديگر ظن قوي امام در مسئله ترور سبب شد تا امام قبل از حتي جواب مسلم از مكه خارج شوند يعني در روز عرفات كه همه به سمت مكه مي آمدند ايشان به سمت عراق حركت كردند و اين نوع واكنش مويد اين مسئله است كه احتمال ترور به صورت قوي وجود داشته است. يوسفي غروي به مسئله نامه عبدالله بن جعفر طيار به امام اشاره كرد و افزود: عبدلله به نحوي در دستگاه حكومت مكه نفوذ داشت به همين دليل سعيدبن عاص از وي خواست كه نامه اي براي منصرف كردن امام بنويسد و عبدالله نامه را نوشت و والي مكه و مدينه نيز آن را امضاء كرد و وقتي نامه از طرف عبدالله به امام داده شد امام پاسخ ملايمي دادند اما تصميمشان براي رفتن به عراق، قطعي بود. وي افزود: فرمايشات امام در طول مسير حركت به عراق با وجود وجود ثانوي بودن حركت ايشان، مويد اين مسئله است كه امر به معروف و عدم پذيرش حكومت جور نخستين هدف براي امام است؛ امام در اثناي راه كلماتي فرمودند كه گوياي اهداف است. يوسفي غروي اظهار كرد: امام حسين(ع) وقتي با سپاه يزيد كه هزار سرباز جنگجو و زبده بود برخورد كرد بنابراين بود تا امام توسط حر كه فرمانده حسين بن نمير تميمي بود دستگير و تسليم ابن زياد شود تا كار به جنگ كشيده نشود ولي امام نامه‌هاي كوفيان را به حر نشان داد و بعد هم موقع نماز به نماز ايستاد كه سپاهيان حر نيز به ايشان اقتدا كردند و امام بعد از نماز خطبه‌اي خواند و در آن حديثي از پيامبر(ص) فرمود كه مضمون آن اين است كه هركسي كه سلطاني به ظلم و ستم ببيند كه مخالف عهد خدا و سنت رسول الله عمل و در ميان بندگان به ظلم و ستم رفتار مي كند و در عين حال با زبان خويش و يا با رفتارش با او مخالفت نكند و يا سكوت كند خداوند با او همان كاري را خواهد كرد كه با حاكم جور و ظلم مي‌كند يعني سرنوشت اين دو در نزد خداوند يكي است. وي در پاسخ به اين سؤال كه در ابتداي حركت امام اين حركت ثانوي است ولي فرمايشات ايشان مسير ديگري را نشان مي‌دهد و اين تعارض چگونه قابل جمع است افزود: همه اين اهداف با يكديگر قابل جمع است زيرا بيعت نكردن با حكومت ظلم و جور ولو اينكه در ابتدا قيام مسلحانه عليه آن شكل نگيرد خودش نهي از منكر بزرگ است و وقتي دعوت مردم كوفه آن هم ۱۸ هزار نامه به امام مي‌رسد و مردم از امام مي‌خواهند تا در سايه زعامت ايشان، حكومت اسلامي تشكيل شود تشكيل حكومت براي اقامه حق نيز بزرگترين معروف است. وي تاكيد كرد: بنابراين سلسله مراتبي از اهداف وجود دارد كه در تضاد با هم نيست و هر كدام مكمل ديگري است يعني اگر امام موفق به تشكيل حكومت شده بودند بزرگترين امر به معروف صورت مي‌گرفت و وقتي نشدند هم ضمن دعوت اجابت كوفه، باز بزرگترين مبارزه با حكومت طاغوت انجام شد بنابراين اقامه حكومت اسلامي مهمترين مقصد و هدف شماره يك امام بود ولي وقتي اين امر محقق نشد امام اهداف درجه بعدي داشتند كه به تدريج در اين مسير گام برداشتند همان طور كه در تاريخ انقلاب هم مي‌بينيم كه امام خميني به تاسي از جدشان ابتدا به مخالفت با نظام طاغوت برخاستند و وقتي زمينه براي حكومت اسلامي فراهم شد به اقامه آن پرداختند.


| شناسه مطلب: 63893




محرم



نظرات کاربران