از سوی کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین؛

نشست علمی اربعین و جامعه مهدوی در کربلا برگزار شد از سوی کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین؛

نشست علمی اربعین و جامعه مهدوی در کربلا برگزار شد از سوی کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین؛

نشست علمی اربعین و جامعه مهدوی در کربلا برگزار شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
از سوی کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین؛

نشست علمی اربعین و جامعه مهدوی در کربلا برگزار شد از سوی کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین؛

نشست علمی اربعین و جامعه مهدوی در کربلا برگزار شد از سوی کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین؛

نشست علمی اربعین و جامعه مهدوی در کربلا برگزار شد از سوی کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین؛

نشست علمی اربعین و جامعه مهدوی در کربلا برگزار شد از سوی کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین؛

نشست علمی اربعین و جامعه مهدوی در کربلا برگزار شد
از سوی کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین؛

نشست علمی اربعین و جامعه مهدوی در کربلا برگزار شد

نشست علمی اربعین و جامعه مهدوی با حضور استادان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه از سوی کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در شهر مقدس کربلا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج از كربلاي معلا، كميته فرهنگي و آموزشي ستاد مركزي اربعين، نشست علمي اربعين و جامعه مهدوي از سلسله نشست هاي تخصصي اربعين را با حضور استادان و پژوهشگران حوزوي در سالن جلسات دفتر بعثه مقام معظم رهبري در كربلا برگزار كرد.
حجج الاسلام نجفي روحاني مسؤول نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در عراق، عليرضا پيروزمند قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامي قم، واسطي استاد حوزه و دانشگاه و غلامرضا بهروزي لك عضو هيأت علمي دانشگاه باقرالعلوم (ع) در اين نشست تخصصي به ارائه ديدگاه هاي خود درباره موضوع اربعين و جامعه جهاني پرداختند.
مسؤول نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در عراق در سخناني با تأكيد بر توجه جدي مجامع علمي به ابعاد علمي و معرفتي و جهت دهي به بصيرت و معرفت و شعور بيشتر اربعين حسيني اظهار كرد: عشق چنانچه بعد از معرفت حاصل شود عميق تر و پايدارتر است و در احاديث نبوي به اين جنبه از عشق اهميت و تأكيد بيشتري شده است.
وي با بيان اينكه تحقق جامعه مهدوي خواسته همه انبيا و ائمه معصومين عليهم السلام بوده است و همه آنها براي تحقق انسان كامل تلاش كرده اند، گفت: عاشورا احيا كننده اسلامي است كه در غدير به صورت كامل ارايه شده بود و اربعين نيز تداوم و استمرار عاشورا است.
حجت الاسلام والمسلمين نجفي روحاني جامعه مهدوي را جامعه اي دانست كه در آن خواسته هاي همه انبيا و همه معصومين عليهم السلام تحقق مي يابد.
وي افزود: عاشورا مهندسي خداوند متعال براي اسلام علوي است كه نجات بخش بشريت است. قرآن نقشه راه و زندگي ساز است و در جامعه مهدوي آنچه در قرآن بيان شده تحقق مي يابد و هر آنچه امام حسين (ع) در عاشورا به دنبال آن بود عملي مي گردد و محقق مي شود. تمام صفات كمال به بار مي نشيند و ظهور مي يابد.
مسؤول نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در عراق با اشاره به راه پيمايي عظيم اربعين حسيني ابراز كرد: مردم در اربعين كارهايي انجام مي دهند كه فوق العاده عالي و در حد بالاي معرفت و انسانيت است.
وي با بيان اينكه در اربعين شاهد اوج گذشت، ايثار، فداكاري، عشق، زيارت، ارتباطات مردمي، انسجام، هماهنگي، آمادگي، صف آرايي و وحدت هستيم كه در دنيا از نظر كميت و كيفيت بي نظير است، تصريح كرد: راه پيمايي اربعين بهترين مقدمه و حركت براي ظهور است .
در ادامه اين نشست حجت الاسلام والمسلمين عليرضا پيروزمند به ارائه پژوهش خود با عنوان «كنگره اربعين نماد حركت به سمت جامعه مهدوي با تكيه بر جامعه حسيني» پرداخت و مؤلفه هاي جامعه آرماني حسيني را از نگاه امام عصر، جامعه آرماني مهدوي از نگاه امام عصر، خصلت هاي جامعه آرمان گرا از نگاه امام عصر و تجلي خصلت هاي جامعه آرمان گرا در كنگره اربعين مورد بررسي قرار داد.
حجت الاسلام والمسلمين واسطي به عنوان سخنران بعدي اين نشست، پژوهش «اربعين تمدن ساز» را ارائه كرد و با تعريف سه پيشران براي بحث خود، گفت: اين سه پيشران در جهت تمدن سازي و استفاده از ظرفيت اربعين براي حركت تمدني مورد بررسي قرار مي گيرد و در مؤلفه سازي عامل اصلي به حساب مي آيند.
وي به تبيين سه پيشران تمدن خواه باش، دنبال خدا بگرد و راهبرد معجزه قرن بيست و يكم را ببين پرداخت و گفت: اگر تمام امكانات را جمع كنيم نمي توانيم بين اراده هاي مردم يك هم افزايي ايجاد كنيم اما خدا مي تواند و اربعين به سمت آينده بشري راه هاي اساسي دارد.
در بخش پاياني اين نشست، حجت الاسلام والمسلمين غلامرضا بهروزي لك به ارائه نظريه خود با عنوان «فلسفه غيبت چيست و چگونه مي توان با تبيين آن حركت هايي چون اربعين را معنا بخشيدو شناخت جايگاه ما در عصر غيبت چيست،» پرداخت.
وي با بيان اينكه غيبت عدم وجود يا حضور امام نيست بلكه عدم ظهور امام است، اظهار داشت: اينكه مطرح مي شود ائمه معصومين عليهم السلام 8 دليل را مانند امتحان الهي با غيبت و ظهور، ترس از جان، كشتن امام و ... براي غيبت ارائه كرده اند دليل اغنايي است و دليل اصلي نيست.




نظرات کاربران