گزارشی از یک نشست؛

اربعین؛ ظرفیت ها و آسیب ها گزارشی از یک نشست؛

اربعین؛ ظرفیت ها و آسیب ها گزارشی از یک نشست؛

اربعین؛ ظرفیت ها و آسیب ها بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
گزارشی از یک نشست؛

اربعین؛ ظرفیت ها و آسیب ها گزارشی از یک نشست؛

اربعین؛ ظرفیت ها و آسیب ها گزارشی از یک نشست؛

اربعین؛ ظرفیت ها و آسیب ها گزارشی از یک نشست؛

اربعین؛ ظرفیت ها و آسیب ها گزارشی از یک نشست؛

اربعین؛ ظرفیت ها و آسیب ها
گزارشی از یک نشست؛

اربعین؛ ظرفیت ها و آسیب ها

پژوهشکده مطالعات جهان اسلام روز گذشته ششم دی ماه نشستی با عنوان اربعین؛ ظرفیت ها و آسیب ها را برگزار کرد. «محمدعلی رامین»، کارشناس و تحلیلگر مسایل جهان اسلام و «رضا میرابیان» کارشناس ارشد مسایل غرب آسیا، در این نشست ظرفیت و آسیب های راهپیمایی اربعین را تحلیل و بررسی کردند.

** برگزاري بهتر مراسم اربعين نيازمند مديريت و برنامه ريزي است در ابتداي نشست، رامين به اهميت راهپيمايي اربعين اشاره كرد و گفت: اربعين موضوع خطيري است كه مي تواند به يك خطر بالقوه و بالفعل تبديل شود. از اين رو ما نيازمند برنامه ريزي ، فكر و مديريت هستيم و در صورت بي توجهي به اين امور، تفرقه، تشتت، جنگ و نفرت گسترش پيدا مي كند.
وي افزود: ما در جهاني زندگي مي كنيم كه دشمنان با تمام ظرفيت در پي آن هستند كه ظرفيت ها و ابزارهاي ما را محدود كنند و از كار بياندازند. بنابر اين ما بايد اهداف و انگيزه هايمان را شناسايي و دنبال كنيم.
اين كارشناس ، براي رسيدن به اهداف مراسم اربعين به برخي ضرورت ها و پيش نيازها اشاره و اظهار كرد: توجه به زيرساخت هاي تردد و مرزها، افزايش تعداد مرزها كه به 2 يا سه نقطه مرزي محدود نشود، ساماندهي موكب ها از نظر سخت افزاري و نرم افزاري در ايران و عراق در كنار گسترش همكاري هاي سياسي و امنيتي دولت هاي ايران و عراق مي تواند به تسهيل اهداف بيانجامد. همچنين بسيج ايران و حشدالشعبي عراق مي توانند «بسيج اربعين» را شكل دهند.
رامين پيشنهاد داد كه اربعين را بايد يك دهه تعريف كنيم. وي تصريح كرد: از طرفي تعريف ما از اربعين و هدفگذاري هاي كلان بايد روشن شود. اربعين اعلام بيعت مسلمانان با امام حسين(ع) است.
اين كارشناس مسايل جهان اسلام، ارايه بسته هاي فرهنگي را راهكاري براي تجلي بخشي پيام عاشورا دانست و گفت: زائراني كه از كشورهاي مختلف براي پياده روي اربعين مي آيند بايد حس و حال معنوي پيدا كنند و اين مساله را مي توان با پخش فيلم ها و كليپ هاي كوتاه در موكب ها با زير نويس هايي به زبان هاي مختلف پخش كرد. همچنين مي توان از پيام و كلام هاي رهبر انقلاب در طول مسير استفاده كرد. يكي ديگر از بسته هاي فرهنگي در مسير راهپيمايي ، بهره بردن از نقاشي ها و تصاوير گرافيكي با مفهوم وحدت و مقاومت است.
رامين افزود: مسير راهپيمايي مي تواند به مسيري براي دشمن شناسي تبديل شود. از اين رو مي توان مفهوم مستضعف و مستكبر را در طول مسير را با زبان، شيوه و نمادهاي مختلف عرضه كرد. وي در ادامه، ايران را گذرگاه اصلي زائران دانست و مرزهاي ديگر عراق را فاقد امنيت كافي عنوان كرد.
اين تحليلگر مسايل جهان اسلام در پايان گفت: رسانه ها بايد پيش از راهپيمايي اربعين، سوژه ها را مشخص كنند و خبرنگاران هم آگاهانه به سراغ اين سوژه ها بروند تا اثربخشي بهتري داشته باشند.
** كم توجهي به ظرفيت هاي اربعين، آسيب زا است ميرابيان ديگر سخنران اين نشست بود كه توجه به اربعين را مساله اي ضروري و جدي دانست و گفت: برخي دانشگاه هاي اروپايي و آمريكايي مراكز مطالعاتي را درباره اربعين راه اندازي كرده اند. پرسشي كه براي آن ها مطرح مي شود اين است كه چگونه با وجود امكانات محدود، جمعيتي فراوان براي زيارت، مسير طولاني را طي مي كنند.
كارشناس مسايل غرب آسيا با بيان اين كه پس از سرنگوني صدام 2 پديده عجيب در عراق اتفاق افتاده است، اظهار كرد: پس از سرنگوني صدام «بازگشت به خويشتن» در مردم عراق اتفاق افتاد چرا كه آن ها را به تاريخ خودشان وصل كرد و ديگر اين كه اربعين به ضمانتي براي آينده عراق تبديل شد.
ميرابيان افزود: ما از دل اربعين و عاشورا شاهد بروز و ظهور حشدالشعبي هستيم. پيش از تشكيل حشدالشعبي، داعش كار عراق را تمام شده مي دانست.
كارشناس مسايل غرب آسيا در ادامه با بيان اين كه طي اين سال ها بر تعداد زائران سني و مسيحي افزوده شده است، گفت: امسال تعداد زائران بسيار افزايش پيدا كرد و آمارها رقمي بين 18 تا 22 ميليون نفر را نشان مي دهند. از طرفي ديگر ايران به محل عبور زائران تبديل شده است.
ميرابيان در زمينه آسيب شناسي راهپيمايي اربعين اظهار كرد: ما نبايد كاري را بدون هماهنگي با مسوولان عراقي انجام دهيم. همچنين بايد بر كل امورِ مربوط به اين مراسم از نظر نرم افزاري و سخت افزاري تمركز داشته باشيم.
وي در پايان يادآور شد: ابعاد اربعين وسيعتر شده و در حال افزايش است و اگر ما پا به پاي آن بالا نرويم، در اين مسير شاهد آسيب هايي خواهيم بود.


| شناسه مطلب: 65482




اربعين نشست



نظرات کاربران