همایش «خمس و تعالی فرهنگی جامعه» برگزار می‌شود همایش «خمس و تعالی فرهنگی جامعه» برگزار می‌شود همایش «خمس و تعالی فرهنگی جامعه» برگزار می‌شود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
همایش «خمس و تعالی فرهنگی جامعه» برگزار می‌شود همایش «خمس و تعالی فرهنگی جامعه» برگزار می‌شود همایش «خمس و تعالی فرهنگی جامعه» برگزار می‌شود همایش «خمس و تعالی فرهنگی جامعه» برگزار می‌شود همایش «خمس و تعالی فرهنگی جامعه» برگزار می‌شود

همایش «خمس و تعالی فرهنگی جامعه» برگزار می‌شود

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی مرجع تقلید شیعیان در دیدار با شورای عالی همایش بین المللی«خمس و تعالی فرهنگی جامعه» از اعضای اجرایی و علمی این همایش خواست تا برای تبیین فرهنگ خمس به بیان دلایل نقلی و عقلی بپردازند. وی تأکید کرد: باید علاوه بر بیان دلایل وجوب خمس اعم از آیه شریفه و روایات به شبهات مطرح شده درباره آن نیز پاسخ داده شود.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج از روابط عمومي همايش بين المللي«خمس و تعالي فرهنگي جامعه»، آيت‌الله ناصر مكارم شيرازي مرجع تقليد شيعيان با اشاره به سوء استفاده و تحريف‌ها درباره خمس اظهار كرد: بايد آنچه در توان داريد براي اين واجب الهي در كفه اخلاص بگذاريد. استقلال حوزه هاي علميه به خمس است پس بايد آن را تقويت كرد.
اين مدرس درس خارج فقه و اصول حوزه علميه قم در بخش ديگري از سخنان خود در ديدار با شوراي عالي همايش بين المللي«خمس و تعالي فرهنگي جامعه» از اعضاي اجرايي و علمي اين همايش خواست تا براي تبيين فرهنگ خمس به بيان دلايل نقلي و عقلي بپردازند. وي تأكيد كرد: بايد علاوه بر بيان دلايل وجوب خمس اعم از آيه شريفه و روايات به شبهات مطرح شده درباره آن نيز پاسخ داده شود.
مكارم شيرازي با تأكيد بر ضرورت احياي فرهنگ خمس، تصريح كرد: تبيين مصارف خمس براي مردم بهترين راهكار براي تببين فرهنگ آن است. اين مرجع تقليد شيعيان در ادامه به ضرورت توسعه مدارس علميه و تربيت مبلغ، نشر كتب براي همه اصناف جامعه، تخصيص خمس براي مناطق محروم اشاره كرد و افزود: ازجمله كارهايي كه در دفتر اينجانب و از محل وجوهات خمس براي مردم مناطق محروم انجام شده، احداث حمام، مدرسه و مسجد است. وي تأكيد كرد: اين اقدامات در مناطقي كه وهابيت نفوذ كرده و سرمايه‌گذاري نموده‌اند رونق بيشتري دارد.
استاد حوزه علميه قم در بخش ديگري از سخنان خود به ساير اقدامات انجام شده از محل خمس اشاره كرده و ادامه داد: كمك به بيماران نيازمند، كمك به ازدواج جوانان بي‌بضاعت، پرداخت قرض و بدهي بانكي وام خانه افراد كم برخوردار از ديگر مصارف خمس است. بهر حال اينها بايد بيان شود كه خمس فقط خرج روحانيت نمي‌شود. اين مفسر قرآن در ادامه به فعاليت‌هاي برون مرزي از محل درآمد خمس اشاره كرد و گفت: در حال حاضر بيش از ده مدرسه ديني در كشورهاي ديگر تأسيس شده كه به تربيت مبلغ دين مي‌پردازد. علاوه براين به طلاب شيعه درمعرض خطر در كشورهاي ديگر ازجمله سوريه براي زندگي در امنيت كمك مي‌شود.


| شناسه مطلب: 65564




مكارم شيرازي خمس



نظرات کاربران