دعایی که از مرحوم آیت‌الله هاشمی در حج مقبول واقع شد دعایی که از مرحوم آیت‌الله هاشمی در حج مقبول واقع شد دعایی که از مرحوم آیت‌الله هاشمی در حج مقبول واقع شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
دعایی که از مرحوم آیت‌الله هاشمی در حج مقبول واقع شد دعایی که از مرحوم آیت‌الله هاشمی در حج مقبول واقع شد دعایی که از مرحوم آیت‌الله هاشمی در حج مقبول واقع شد دعایی که از مرحوم آیت‌الله هاشمی در حج مقبول واقع شد دعایی که از مرحوم آیت‌الله هاشمی در حج مقبول واقع شد

دعایی که از مرحوم آیت‌الله هاشمی در حج مقبول واقع شد

جوان بودم و آرزوهای زیاد داشتم. یکی از آرزو‌ها خیلی برایم مهم بود. زیر ناودان طلای معروف، از خدا خواستم که خادم قرآن باشم. آن موقع حفظ قرآن و تفسیر قرآن را از خدا خواستم و خداوند این دعای مرا مستجاب کرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، آيت الله هاشمي رفسنجاني در مصاحبه سال ۸۷ با شبكه يك سيماي جمهوري اسلامي و در پاسخ به سوال، نخستين بار كه به حج مشرف شديد، در پيشگاه خدا چه خواستيد، بيان داشت:
اولين بار كه به حج سفر كردم، خيلي جوان بودم. حدود سال ۲۹-۳۰ بود كه با پدر و مادرم رفتم. مرا براي كمكشان بردند. چون طلبه بودم، براي ترجمه بردند.
جوان بودم و آرزوهاي زياد داشتم. يكي از آرزو‌ها خيلي برايم مهم بود. زير ناودان طلاي معروف، از خدا خواستم كه خادم قرآن باشم. آن موقع حفظ قرآن و تفسير قرآن را از خدا خواستم و خداوند اين دعاي مرا مستجاب كرد.
گفتني است، از مرحوم آيت الله هاشمي رفسنجاني كتاب نفيس تفسير راهنما به يادگار مانده است. اين تفسير چند خصوصيت مهم دارد: اول اين‌كه اين تفسير در هر آيه و يا بخشي از آيه مطالب و برداشت‌هاي خاص از آن برداشته و به صورت پيام‌هاي گويا و روشن در ذيل آيه ثبت شده است.
نكته دوم آن است كه در اين تفسير روايات به خوبي ديده شده و متن روايت در پايان پيام‍‌هاي آيه به صورت مستقل ابتدا مي‌آيد و سپس از روايت نكته‌هايي ياد مي‌شود كه اين شيوه قدري شبيه شيوه علامه در الميزان است كه ايشان هم روايات را در پايان مي‌آورد.
نكته سومي كه ممتاز است آن است كه در پايان هر آيه‌اي فهرستي تنظيم شده و در پايان هر جلدي فهرستي موضوعي طراحي گرديده كه اگر هر محققي بخواهد به صورت موضوعي و مفهومي ‌آن‌ها را به دست آورد به پايان هر آيه مراجعه كرده و كليد واژه‌هايي كه آن آيه استفاده شده است را نشان مي‌دهد كه مي‌توان در آيه شريفه مورد استفاده قرار گيرد.
كتاب نفيس «تفسير راهنما» در بيست جلد به زبان فارسي و به همت انتشارات بوستان كتاب دفتر تبليغات اسلامي به چاپ رسيده است. همچنين كتاب فرهنگ قرآن از اين كتاب برداشت شده كه تاكنون دو جلد آن به چاپ رسيده است.
براي مشاهده متن كامل كتاب تفسير راهنما اينجا را كليك نماييد.




نظرات کاربران