کرسی نظریه‌پردازی «تفسیر موضوعی میان رشته‌ای قرآن و علم» برگزار شد کرسی نظریه‌پردازی «تفسیر موضوعی میان رشته‌ای قرآن و علم» برگزار شد کرسی نظریه‌پردازی «تفسیر موضوعی میان رشته‌ای قرآن و علم» برگزار شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
کرسی نظریه‌پردازی «تفسیر موضوعی میان رشته‌ای قرآن و علم» برگزار شد کرسی نظریه‌پردازی «تفسیر موضوعی میان رشته‌ای قرآن و علم» برگزار شد کرسی نظریه‌پردازی «تفسیر موضوعی میان رشته‌ای قرآن و علم» برگزار شد کرسی نظریه‌پردازی «تفسیر موضوعی میان رشته‌ای قرآن و علم» برگزار شد کرسی نظریه‌پردازی «تفسیر موضوعی میان رشته‌ای قرآن و علم» برگزار شد

کرسی نظریه‌پردازی «تفسیر موضوعی میان رشته‌ای قرآن و علم» برگزار شد

کرسی نظریه‌پردازی «تفسیر موضوعی میان رشته‌ای قرآن و علم» امشب پنجم بهمن ماه با حضور جمعی از قرآن‌پژوهان با ارایه حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج در ابتداي اين كرسي، حجت‌الاسلام والمسلمين حسين علوي مهر، عضو هيئت علمي جامعه المصطفي و رئيس سابق انجمن قرآن‌پژوهي حوزه گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامي در سال‌هاي اخير تاكيد زيادي بر اسلامي‌سازي علوم انساني داشته‌اند و الحمدلله در سال‌هاي اخير شاهد توسعه اين گونه مباحث هستيم و توسعه آن سبب گسترش و توسعه علوم در دانش‌ها و رشته‌هاي مختلف خواهد شد.
وي با بيان اينكه نظريه‌پردازي در كشور به صورت نادر به ويژه در حوزه علوم انساني صورت مي‌گيرد به انواع تفاسير موضوعي اشاره و اظهار كرد: چندين تفسير در اين زمينه قابل بيان است.
علوي مهر عنوان كرد: تفسير موضوعي قرآن از ديرزمان به صورت درون‌قرآني رايج بوده و در قالب آيات‌الاحكام نمود يافته و منتشر شده؛ تفسير موضوعي برون قرآني را شهيد صدر مورد توجه قرار داد و بيان كرد و تفسير موضوعي تطبيقي نيز سومين نوع تفسير است و تفسير موضوعي ميان رشته‌اي قرآن و علوم نيز جزء انواع جديدي است كه آقاي رضايي اصفهاني نظرياتي در اين زمينه ارايه كرده‌اند.
دبير اين كرسي با اشاره به اهميت اسلامي‌سازي علوم انساني بيان كرد: دغدغه مقام معظم رهبري در اين عرصه تنها و تنها از طريق حوزه ممكن خواهد بود و اين توقع نيز وجود دارد زيرا گاهي سخنراني‌هايي عليه اسلامي‌سازي در دانشگاه‌ها و زيرسؤال بردن آن مي‌شود و اين روزنه اميد بايد از حوزه به سمت مجامع علمي باز شود.
همچنين حجت الاسلام والمسلمين محمدعلي رضايي اصفهاني، دبير علمي كنگره بين‌المللي قرآن و علوم انساني و ارايه دهنده اين نظريه اظهار كرد: اگر اسلامي‌سازي رخ دهد چهره علوم انساني را تغيير خواهد داد.
وي ضمن تبيين نظريه خود افزود: ما نمي‌گوييم اين روش بهترين روش است و ممكن است كسي روش ديگري را ابداع كند ولي هدف اين كار، روشمندكردن تعامل قرآن و علوم است و دستاوردهاي آن نيز مي‌تواند زاويه جديدي در مباحث تفسير قرآن ايفا كند و زمينه‌ساز نظريه‌پردازي و توليد علم شود.
همچنين حجت‌الاسلام والمسلمين محمدباقر سعيدي روشن از ناقدان اين كرسي و عضو هيئت علمي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در سخناني گفت: بي ترديد امروز نياز جدي براي پيوند ميان قرآن و علوم انساني وجود دارد تا تحولي در اين علوم ايجاد شود.
وي با اشاره به هدف اصلي اين مسئله تاكيد كرد: اسلامي سازي بايد صورت بگيرد تا انسان و جهان و جامعه آن گونه كه قرآن توصيف مي‌كند و بايسته‌ها و نبايسته‌هاي تجويزي قرآن اجرا شود و هرقدر گام‌هايي در اين زمينه ولو با نقص و خلل برداشته شود ارزشمند است تا ما هم در مباني نظري و مباحث عيني و مصداقي داراي راهبرد شويم.


| شناسه مطلب: 65995




قرآن



نظرات کاربران