نشست شناخت و نقد سلفیه برگزار شد نشست شناخت و نقد سلفیه برگزار شد نشست شناخت و نقد سلفیه برگزار شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نشست شناخت و نقد سلفیه برگزار شد نشست شناخت و نقد سلفیه برگزار شد نشست شناخت و نقد سلفیه برگزار شد نشست شناخت و نقد سلفیه برگزار شد نشست شناخت و نقد سلفیه برگزار شد

نشست شناخت و نقد سلفیه برگزار شد

بیست و هشتمین نشست علمی شناخت و نقد سلفیه با عنوان «جاهلیت و هجرت از دیدگاه اسلام و سلفیه» چهارشنبه 13 بهمن، در مرکز تخصصی ائمه اطهار علیهم السلام برگزار شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حجت الاسلام و المسلمين عليزاده موسوي، رئيس پژوهشكده حج و زيارت، در اين نشست سخنراني كرد.
عليزاده در سخنانشان ضمن تقسيم عقايد تكفيري به سنتي و نوين، جاهليت را مصداق نوع دوم اين عقايد دانست و با تبيين آيات قرآن و كلمات امام علي عليه السلام درباره جاهليت، گستره آن را به عقايد و اخلاق انسان ها معرفي كرد.
وي ضمن تحليل تطور مفهوم جاهليت در قرون گذشته، به وارونگي (تصدير) اين مفهوم از انديشه ابوالاعلي مودودي تا دوره معاصر اشاره كرد.
رئيس پژوهشكده حج و زيارت تقسيم جاهليت در انديشه مودودي به خالص، شرك آلود و راهبانه و مخاطب بودن تمدن غربي در كتاب اسلام و جاهليت او را ويژگي برجسته مفهوم جاهليت در اين انديشه دانست.
انديشه هاي ندوي در كتاب "ماذا خسر العالم بانحطاط المسلمين" را نيز مي توان استمرار خط فكري مودودي خواند.
ايشان انتقال مفهوم جاهليت به انديشه اخواني سيد قطب را با مرزبندي جديدي همراه دانست كه مخاطب جامعه اسلامي است كه در آن حاكميت و قانون گذاري به عنوان محور اصلي دانسته مي شود.
سيد قطب جامعه را تنها الهي و يا جاهلي مي داند و حد ميانه اي براي اين دو قائل نيست. عليزاده تكفير سياسي را وارد ادبيات اسلام كرده و جاهليت را به توحيد در حاكميت گره زد.
دكتر عليزاده موسوي به وارونگي همين مفهوم جاهليت در فضاي اخواني توسط محمد قطب (برادر سيد قطب) اشاره كرد و طرح تكفير عقيدتي را براي اولين بار در جامعه اخواني دانست كه با نفي روايات و حتي ظهور آيات همراه بود.
رئيس پژوهشكده حج و زيارت سومين مرحله مفهوم سازي جاهليت را در داعش و توسط ابومصعب زرقاوي معرفي كردند. بر اساس اين خوانش جديد جامعه اي كه انديشه هاي سلفيان جهادي را نداشته باشد جاهلي خوانده مي شود. ايشان با ذكر نمونه هايي به تحليل و نقد عملكرد اين گروه بر اساس اين انديشه پرداختند.


| شناسه مطلب: 66148




اهل سنت نشست



نظرات کاربران