بیش از ۱۰۰ نفر در سومالی از گرسنگی جان باختند بیش از ۱۰۰ نفر در سومالی از گرسنگی جان باختند بیش از ۱۰۰ نفر در سومالی از گرسنگی جان باختند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
بیش از ۱۰۰ نفر در سومالی از گرسنگی جان باختند بیش از ۱۰۰ نفر در سومالی از گرسنگی جان باختند بیش از ۱۰۰ نفر در سومالی از گرسنگی جان باختند بیش از ۱۰۰ نفر در سومالی از گرسنگی جان باختند بیش از ۱۰۰ نفر در سومالی از گرسنگی جان باختند

بیش از ۱۰۰ نفر در سومالی از گرسنگی جان باختند

"حسن علی خیر" نخست‌وزیر سومالی اعلام کرده که دست‌کم ۱۱۰ نفر از مردم کشورش ظرف دو روز گذشته بر اثر گرسنگی جان باخته‌اند.

به گزارش ايسنا، بيم آن مي‌رود كه با گسترش قحطي در جنوب اين كشور دست كم سه ميليون سوماليايي در معرض خطر مرگ قرار گيرند.
نخستين گزارش‌هاي رسمي از قربانيان قحطي و خشكسالي روز گذشته (شنبه) از منطقه ساحلي جنوب غربي سومالي مخابره شد. هم‌زمان گروه‌هاي انسان‌دوستانه نسبت به بروز يك قحطي گسترده و در پس آن يك فاجعه انساني ابراز نگراني كرده‌اند.
در همين حال، يكي از رسانه‌هاي محلي از مرگ ده‌ها نفر بر اثر شيوع وبا خبر داده است؛ بيماري كه معمولا به هنگام كمبود آب آشاميدني سالم شيوع مي‌يابد.
"محمد عبدالله فارماجو" رئيس جمهوري سومالي، سه‌شنبه گذشته رسما خشكسالي را فاجعه ملي اعلام كرد. بخشي از وقوع خشكسالي در سومالي به پديده جوي ال نينو نسبت داده شده كه در سال‌هاي اخير جنوب آفريقا را تحت تاثير قرار داده است.
هم‌زمان خشكسالي به كمبود مواد غذايي و دسترسي به آب آشاميدني منجر شده است و مرگ و مير گسترده در ميان دام و طيور هم گزارش شده است.
بنابر گزارش شبكه خبري بي‌بي‌سي، سومالي يكي از چهار كشوري است كه سازمان ملل متحد آن را در معرض قحطي گسترده اعلام كرده و سه كشور ديگر يمن، سودان جنوبي و نيجريه‌ هستند. در خلال سال‌هاي ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ بيش از ۲۶۰ هزار نفر در اين كشور بر اثر قحطي جان دادند.
يك دهه پيش از آن، يعني در اوايل دهه ۹۰ ميلادي هم بيش از ۲۰۰ هزار نفر قرباني قحطي ديگري در اين كشور آفريقايي شدند.
گفتني است كشور ده ميليوني سومالي در ساحل شرقي قاره آفريقا در منطقه‌اي به نام شاخ آفريقا واقع است. سومالي در دي ماه سال گذشته و در پي وخامت رابطه ايران و عربستان، رابطه اش را با جمهوري اسلامي ايران قطع و بنابرگزارش خبرگزاري هاي جهاني از جمله رويترز در همان روز قطع روابط با ايران مبلغ ۵۰ ميليون دلار از عربستان سعودي دريافت كرد. اين كشور يكي از بالاترين ميزان مرگ و مير كودكان را در ميان كشورهاي جهان دارد. در اين سرزمين 10% از كودكان هنگام تولد جان مي‌سپارند و 25% از آناني كه تولد را به سلامت مي‌گذرانند پيش از 5 سالگي تلف مي‌شوند .
مردم مسلمان سومالي هم اكنون نيازمند ياري ديگر مسلمانان و دولت هاي اسلامي هستند.


| شناسه مطلب: 66728




جهان اسلام سومالي



مطالب مرتبط

نظرات کاربران