آیت‌الله مظاهری:سیر به جانب دوست درحج آیت‌الله مظاهری:سیر به جانب دوست درحج آیت‌الله مظاهری:سیر به جانب دوست درحج بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آیت‌الله مظاهری:سیر به جانب دوست درحج آیت‌الله مظاهری:سیر به جانب دوست درحج آیت‌الله مظاهری:سیر به جانب دوست درحج آیت‌الله مظاهری:سیر به جانب دوست درحج آیت‌الله مظاهری:سیر به جانب دوست درحج

آیت‌الله مظاهری:سیر به جانب دوست درحج

ایام حج فرصتی دوباره برای غرق شدن در چشمه زلال الهی است و سفر معنوی حج این فرصت را برای طلب شدگان فراهم می سازد تا دل و جان خود را در این دریای بیکران شست و شو دهند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبري به نقل از ايرنا، بزرگان و علمای دین نیز همواره بر ارزش و اهمیت سفر معنوی حج و توجه خاص به این سفر که ممکن است تنها یک بار در طول عمر انسان تکرار شود، تاکید کرده اند در این مطلب به دیدگاه ها و سخنان گوهربار آیت الله مظاهری از مراجع عظام تقلید در خصوص حج اشاره می شود.

ایشان می فرمایند: از امام صادق (ع) سوال شد: منظور از ˈقوتˈ که در آیه 63 سوره بقره ˈخذوا ما اتیناکم بقوهˈ آنچه را به شما (از دستورات و فرامین الهی) داده‏ایم با اطمینان و قوت بگیرید. آمده، چیست؟ آیا مراد ˈقوت جسمیˈ است یا ˈقوت قلبیˈ ؟

حضرت در پاسخ فرمودند: قوت در هر دو قلمرو منظور است.

آنچه در قلمرو جسم و بدن مکلف است، همان احکام و آداب یک فریضه است که بیان آن به عهده ˈفقهˈ است و آنچه در قلمرو قلب اوست، همان اسرار و بطون یک فریضه است که تبیین آن به عهده ˈفقه فقهˈ است.

از این رو این قلب آدمی است که به شهود عینی یک فریضه و اسرار نهانی یک عبادت می‏رسد و به درک آنچه که چشمان ظاهری از نظاره آن عاجزند، نایل می‏شود.

حج نیز - که از اعظم و اهم عبادات الهی است - از این اصل مستثنی نیست. زیارت بیت الله الحرام، صورت و قشر و ظاهری دارد که همان مناسک حج است و علم شریف فقه آن را تبیین کرده است، و سیرت و مغز و باطنی دارد که - فی الجمله - همان سیر الی الله و سلوک الی جناب الله - عزوجل است که ˈفقه اللَّه الاکبرˈ آن را تشریح کرده است.

این سیر به جانب دوست و سفرِ عرفانی الهی، دارای منازلی است که هر منزل، خود مشتمل بر مقامات و مراتبی است، که پاره‏ای از آنها جز برای اهل معارف الهی و اولیای کامل و محبین و مجذوبین درگاه دوست، میسر و حاصل نمی‏شود.

ˈفطوبی لهم ثم طوبی لهم هنیئا لارباب النعیم نعیمهمˈ پس خوشا به حال آنان، آن گاه باز هم خوشا به حالشان، گوارا باد برای صاحبان نعمت، نعمتهایشان.

از این روست که عارف کامل بالله و محب و اصل الی الله، حضرت امام خمینی - قدس الله روحه الشریف - در باب اسرار نماز فرموده‏اند: ˈ... و هر کس از اهل سیر و سلوک الی الله را نمازی است مختص به خود او و حظ و نصیبی است از آن، حسب مقام خود، چنانچه سایر مناسک از قبیل روزه و حج نیز همین طور است ...

... و دیگران که به آن مقام نرسیده‏اند، از برای آنها حظی از نماز آنان نیست، بلکه صاحب هر مقامی، اگر از مرکب عصبیت و انانیت فرود نیاید، انکار سایر مراتب کند و غیر از آن که خود به آن متحقق است مقامات دیگر را باطل و حشو شمارد، چنانچه مراتب و مقامات انسانیت را نیز کسی که به آن نرسیده و از حجاب انانیت خارج نشده انکار کند و معارج و مدارج اهل معرفت و اولیا را نا چیز شمارد ...ˈ

پس حبذا، آن قلوبی که در سیر به سوی الله از مرکب عصبیت و انانیت فرود آمده، با خضوع در برابر مقامات بالاتر، عزم و همت خود را بر پیمودن سایر مراتب، تا غایه القصوای عروج کمالی و معراج روحی و معنوی، جزم کرده است.

خوشا آن دل که عرصه شهود اسرار فرائض الهی است و آفرین خدای بر آن عبد آزمون شده‏ای که ˈله قلب او القی السمع و هو شهیدˈ

او را دلی (هوشیار) است یا با توجه کامل گوش به کلام حق می‏سپارد.

باشد تا خداوند قادر متعال جذبه‏ای از آتش این اسرار در دل هامان بیفکند تا از آن رهگذر، جذبه‏ای حاصل آید و حجاب های ضخیم قلب هامان به کمال انقطاع الی الله، یکسره خرق گردد.


| شناسه مطلب: 671







نظرات کاربران