کدام عمل در ماه رجب ثواب عمره را دارد؟ کدام عمل در ماه رجب ثواب عمره را دارد؟ کدام عمل در ماه رجب ثواب عمره را دارد؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
کدام عمل در ماه رجب ثواب عمره را دارد؟ کدام عمل در ماه رجب ثواب عمره را دارد؟ کدام عمل در ماه رجب ثواب عمره را دارد؟ کدام عمل در ماه رجب ثواب عمره را دارد؟ کدام عمل در ماه رجب ثواب عمره را دارد؟

کدام عمل در ماه رجب ثواب عمره را دارد؟

زیارت امام رضا(ع) در همه زمان ها خوب است، ولى با فضیلت ترین زمان زیارت آن حضرت ماه رجب است.حتی برای زیارت مزار ایشان در مشهد مقدس ثواب عمره کعبه بیان شده است.

به گزارش سرويس انديشه پايگاه اطلاع رساني حج، ماه رجب از شهور برتر نزد خداوند و ائمه (ع) است، به گونه اي كه پيامبر اكرم(ص) فرموده اند: "فَضلُ رَجَبٍ عَلَي سَائِرِ الشُهُورِ كَفَضلِ القُرآنِ عَلَي سَائِرِ الكَلاَمِ. يعني فضيلت ماه رجب نسبت به ماه هاي ديگر همانند فضيلت قرآن است نسبت به كلام هاي ديگر".
از امام صادق(ع) نقل است كه از قول رسول اكرم(ص) فرمودند: "هر كه از رجب سه روز روزه دارد خداي تعالي وي را به هر روزي روزه سالي بنويسد و هر كه هفت روز روزه دارد، هفت در دوزخ ازو در بندند و هر كه هشت روز روزه دارد هشت درِ بهشت از براي او بگشايند و هر كه پانزده روز روزه دارد خداي تعالي حساب وي آسان كند و هر كه همه ماه رجب روزه دارد خداي تعالي وي را خشنود كند و خشنودي خود بنويسد و از هر كه خشنود باشد، وي را عذاب نبود".
اما در باب فضليت اين ماه بايد گفت اين از دلايل عظمت و فضيلت اين ماه آن است كه خداوند در قرآن چهار ماه را حرام معرفي مي كند كه يكي از آنها ماه رجب است.
بايد توجه داشت كه حرمت ماه رجب تنها به مسلمانان اختصاص ندارد، بلكه پيش از ظهور اسلام نيز ماه رجب در ميان ساكنان جزيره العرب داراي حرمت و قداست بوده است. در روايتي آمده است كه اهل جاهليت اين ماه را بزرگ مي شمردند. كه اين احترام و تكريم پس از اسلام افزايش يافت. اين در حالي است كه در دوران جاهليت بسياري از مسائل مهم و محترم شمرده نمي شد.
مردم در دوران جاهليت در ايام ماه رجب در امنيت كامل بسر مي بردند. بنابر روايتي از امام صادق(ع) كه توسط شيخ كليني نقل شده خداوند رجب را ماه حرام قرار داده تا مردم عمره بجاي آورند چراكه خداوند هيچ بقعه اي را در زمين محبوب تر از كعبه خلق نكرده است. از اين رو رجب در كنار ماه هاي شوال، ذي القعده و ذي الحجه حرام قرار داده شد تا عمره كعبه بجاي آورده شود.
علاوه بر عمره بجاي آوردن، روزه داري كل يا بخشي از اين ماه نيز از مستحبات موكد است. در برخي روايات آمده كه اگر كسي توان روزه داري كل اين ماه را ندارد روزهاي نخست، مياني و پاياني ماه رجب را روزه بگيرد كه روزداري اين سه روز همان پاداش روزه داري كل ماه رجب را دارد.
بايد توجه داشت كه رجب ماه بزرگي است كه براي آن حسنات بسيار وجود دارد و باب رحمت و مغفرت الهي براي آمرزش گناه بندگان در آن گشوده مي شود. هر كس يك روز از رجب روزه بدارد آتش از او به اندازه يك سال راه رفتن دور مي شود و هر كس سه روز را روزه بدارد آتش دوزخ از او دور مي شود.
البته در اين ميان روزه داري در برخي از ايام اين ماه در مقايسه با ديگر ايام از فضيلت بيشتري برخوردار است همچون ايام البيض يعني روزهاي 13، 14 و 15 رجب كه همزمان با آيين اعتكاف در مساجد است و نيز روزه داري روز بيست و هفتم كه همزمان است با مبعث پيامبر اكرم (ص) حسنه 60 سال روزه داري را دارد. در اين ميان استغفار و طلب آمرزش گناهان از ديگر اعمال موكد در ماه رجب است. چراكه پيامبر اكرم (ص) فرموده اند: "رجب ماه استغفار امت من است كه خداوند غفور و رحيم است و از خدا بخواهيد در باقي عمر از گناه مصون بمانيد. شعبان نيز ماه من است و در اين ماه صلوات بسيار بفرستيد".
اما براي آنان كه استطاعت عمره در اين ماه را ندارند زيارت ثامن الحجج(ع) نيز به عنوان اعمال افضل در ماه رجب نام برده شده است، چراكه زيارت امام رضا (ع) از اعمال موكد در اين ماه است به گونه اي كه حتي براي زيارت مزار ايشان در مشهد مقدس ثواب عمره كعبه بيان شده است آنچنان كه امام جواد ـ عليه السلام ـ نقل كرده اند:
«زيارت امام رضا - عليه السلام - در همه زمان ها خوب است، ولى با فضيلت ترين زمان زيارت آن حضرت ماه رجب است".
در ميان تمام شب ها و روزهاي ماه رجب، شب اول اين ماه از فضيلتي خاص برخوردار است به گونه اي كه امام صادق(ع) به نقل از اميرالمومنين(ع) مي فرمايند: دوست دارم كه مرد مسلمان چهار شب از سال را براي عبادت خالي بگذارد. شب عيد فطر، عيد قربان، نيمه شعبان و اول رجب؛ اين تاكيد نشان مي دهد كه نخستين شب از ماه رجب از چنان جايگاهي برخوردار است كه در نگاه ائمه(ع) در كنار سه عيد بزرگ قرار گرفته است.
علاوه بر شب نخست مناسبت هاي متعددي در ماه رجب قرار دارد كه بر فضائل آن مي افزايد. شب جمعه نخست كه ليله الرغائب نام گرفته و اعمال خاص خود را دارد. ميلاد امامان باقر(ع)، جواد(ع) و اميرالمومنين(ع)، آيين اعتكاف و مبعث رسول اكرم (ص) كه همگي بر شان اين ماه به عنوان يكي از ماه هاي پرفضيلت افزوده است.
بايد توجه داشت اين ماه و فضايل آن دريچه اي است براي درك ماه شعبان المعظم و پس از آن ورود به ماه مبارك رمضان به عنوان ماه ميهماني خدا؛ استغفار و روزه داري ماه رجب موقعيتي را فراهم مي كند تا از فضاي مستعد رمضان براي رسيدن به چنين مرتبه اي استفاده شود.
در پايان بايد توجه داشت كه با مرور روايات برجاي مانده از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) مي توان دريافت كه منبع اصلي اين احاديث پيامبر اكرم(ص) است. از اين رو اين روايات در منابع اهل سنت نيز ديده مي شود. بنابراين ماه رجب و روايات مرتبط با آن مي تواند يكي از محورهاي مشترك ميان مذاهب اسلامي باشد.


| شناسه مطلب: 67118




ماه رجب



نظرات کاربران