مدیرعامل خانه مداحان کشور:

نگاه مداحان به منویات رهبرمعظم انقلاب باشد مدیرعامل خانه مداحان کشور:

نگاه مداحان به منویات رهبرمعظم انقلاب باشد مدیرعامل خانه مداحان کشور:

نگاه مداحان به منویات رهبرمعظم انقلاب باشد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مدیرعامل خانه مداحان کشور:

نگاه مداحان به منویات رهبرمعظم انقلاب باشد مدیرعامل خانه مداحان کشور:

نگاه مداحان به منویات رهبرمعظم انقلاب باشد مدیرعامل خانه مداحان کشور:

نگاه مداحان به منویات رهبرمعظم انقلاب باشد مدیرعامل خانه مداحان کشور:

نگاه مداحان به منویات رهبرمعظم انقلاب باشد مدیرعامل خانه مداحان کشور:

نگاه مداحان به منویات رهبرمعظم انقلاب باشد
مدیرعامل خانه مداحان کشور:

نگاه مداحان به منویات رهبرمعظم انقلاب باشد

رئیس کانون مداحان و شعرای آئینی کل کشور برفعالیت سیاسی مداحان تاکید کرد وگفت: چشم ذاکران و مداحان در مسائل سیاسی باید به دو لب ولی امرمسلمین باشد و بر اساس منویات ایشان عمل کنند.

مصطفي خرسندي با اشاره به رهنمودهاي رهبرمعظم انقلاب به مداحان وشاعران آئيني درباره فعاليت سياسي ستايشگران اهل بيت(ع) به خبرنگار معارف ايرنا گفت: منويات رهبرمعظم انقلاب در اين زمينه مهم است و نگاه مداحان بايد به ديدگاه هاي معظم له باشد.
وي با بيان اينكه مداح و ذاكري كه سياسي نباشد، وظيفه خودش را به طور كامل انجام نداده است، افزود: چون حركت سيدالشهدا(ع) به سوي كربلا يك حركت سياسي بود و آن مداحي كه يزيد زمان و امام حسين(ع) زمان برايش مهم نباشد، در واقع نتوانسته وظيفه خود را به نحو احسن انجام دهد.
مديرعامل خانه مداحان كشورادامه داد: مداحان و شاعران آئيني بايد به روز باشند و با شناخت زمان خود، يزيد زمان و نه فقط يزيد هزار و400 سال پيش را معرفي كند. يعني اگر ازمظلوميت امام حسين(ع) وظلم هاي يزيد مي گويد، بايد مظلوم زمان حال و يزيد حال را معرفي كند و اگر به اين مساله توجه نكنيم، حسينيان به مسلخ كشيده خواهند شد. وي با اشاره به سخنراني اخير رهبر معظم انقلاب در جمع مداحان و شاعران آئيني گفت: وظيفه هر ذاكر و مداحي است كه منويات رهبر معظم انقلاب را چندين بار به طور كامل گوش كند يا مكتوب آن را بخواند. چون ايشان در هر دوره اي به تبيين سلسله مطالبي مي پردازند.
** ذاكران حسيني رسانه شيعه هستند رئيس كانون مداحان وشعراي آئيني كل كشور گفت: مداح و ذاكر به عنوان يك رسانه بي بديل شيعه مطرح است و رهبر معظم انقلاب امسال به اين موضوع اشاره كردند كه ذاكرين به عنوان «پديده» مطرح هستند و معتقدم مداحان و ذاكران حسيني به عنوان رسانه شيعه لازم است در بحث قالب و محتوا توجه كنند كه چه مطلبي را در چه جايي بخوانند. وي افزود: گاهي مداح براي قشرجوان و دانشجو مي خواند كه بايد با توجه به نيازمخاطلب به ارائه محتوا بپردازد و معتقدم حتي بايد مقاطع تحصيلي و رشته هاي دانشگاهي را نيز در شعر خود مورد توجه قرار دهد. مثلا بداند كه براي روان شناس يا پزشك چه مطلبي را آماده كند. مديرعامل خانه مداحان يكي از نكات مهم در بيانات حضرت آيت الله خامنه اي را محتواي مداحي عنوان كرد و گفت: محتواي مداحي و اشعار نبايد از جهت حوزه ادبيات دچارمشكل باشد و همچنين مداحان از نظر حوزه اعتقادي نيز بايد توجه داشته باشند. وي افزود: گاهي وزن شعرمناسبت است و قالب و رديف و قافيه آن نيزمشكلي ندارد ولي از نظرعقيدتي مشكل دارد و قالبي را كه معظم له اشاره كردند به اين معناست كه بايد ظرف و مظروف پاك باشد. خرسندي اضافه كرد: اگر بهترين مطلب را در ظرف ناپاك بريزيد آن مظروف دچار مشكل خواهد شد. لذا در مداحي نيز بايد به آهنگ ها، سبك ها و قالب ها توجهي ويژه داشت.
** ضرورت اخلاص مداحان خرسندي گفت: كلمه مداح از چهارحرف تشكيل شده كه معتقدم هرحرف آن معنايي دارد. يعني ميم آن نشان ازمتدين بودن، دال آن به معناي دانش، الف آن نشانگر اخلاص و ادب و اخلاق مداح و حاء آن به عنوان حسن سليقه مداح است كه چه مطلبي را در كجا بخواند و بيان كند. اين ذاكر اهل بيت(ع) با اشاره به سخنان رهبرمعظم انقلاب مبني برحركت مداحان درمسير رضايت الهي گفت: اگر انسان براي خدا مداحي كند، بسياري از مسائل را مراعات خواهد كرد. وي افزود: مداحي براي رضاي الهي سبب مي شود تا تلاش هايش با انگيزه دروني باشد و لذا تلاش مي كند تا بهترين شعر و بهترين محتوا را براي مخاطبان خود آماده كند. خرسندي اضافه كرد: ازطرف ديگر داشتن چنين روحيه اي باعث مي شود تا تقدير شدن يا تقديرنشدن براي او تفاوتي نداشته باشد و چنين ذاكر و مداحي ديگر مخاطب محور نخواهد بود و هر مطلبي را بدون تحقيق بيان نخواهد كرد. لذا هر جمله اي را كه بيان مي كند يا امر به معروف و نهي از منكري را ترويج مي كند، فقط رضايت الهي را درنظر مي گيرد. وي گفت: براساس اين ديدگاه مداح و ستايشگر اهل بيت(ع) وظيفه خود مي داند تا براي رضاي الهي به مجالس ديني برود و بهترين مطلب را ارائه دهد و به همين دليل تعداد مخاطبان در اين مجالس براي مداح مهم نيست و به فراخوان ظرفيت مجلس، تلاش مي كند تا معارف اهل بيت(ع) را ترويج كند. رهبرمعظم انقلاب در29 اسفند سال گذشته در ديدار مداحان و شعراي آئيني كه به مناسبت سالروز ميلاد حضرت زهرا(س) برگزار شد، از مداحي به عنوان «پديده‌اي انساني، ايماني و هنري» ياد كرده و افزودند: به اين فكر كنيد كه چگونه اين پديده‌ كم‌نظير كاملاً به نفع اسلام و مسلمين و در مسير رضاي الهي باشد، زيرا دنيا و تحسين و تمجيدهاي دنيوي ارزشي ندارد. ايشان، قالب مداحي را يك شيوه هنريِ مخصوص خواندند و با تأكيد بر پاسداري از نعمت صوت خوش و حنجره گرم و گيرا، گفتند: نبايد قالب مداحي با شيوه‌هاي هنري ديگر مخلوط شود و مثلاً شعري در مصيبت يا مدح اهل‌بيت در قالب ترانه‌ فردي دور از دين و معنويت و غرق در فساد و ماديات خوانده شود. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، وظيفه و نقش «محتوا» در مداحي را «معرفت‌افزايي به اهل‌بيت عليهم‌السلام» و «آشنا كردن مردم با وظايف ديني» دانستند و افزودند: جامعه مداح بايد بتواند با نگاه به دنياي روز و متناسب با نياز زمان و وظايف و جبهه‌بندي‌ها، گفتمان‌سازي كند.


| شناسه مطلب: 67243




مداح رهبر انقلاب



مطالب مرتبط

نظرات کاربران