در شب و روز «مبعث» چه باید کرد در شب و روز «مبعث» چه باید کرد در شب و روز «مبعث» چه باید کرد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
در شب و روز «مبعث» چه باید کرد در شب و روز «مبعث» چه باید کرد در شب و روز «مبعث» چه باید کرد در شب و روز «مبعث» چه باید کرد در شب و روز «مبعث» چه باید کرد

در شب و روز «مبعث» چه باید کرد

شب ۲۷ رجب، از شب‌های بزرگ و لیالی متبرکه است و شب مبعث خاتم پیامبران، حضرت محمد (ص) می‌باشد و بنا به روایتی، شبی است که برای مردم از آنچه آفتاب بر او می‌تابد، بهتر است و عبادت در آن، أجر شصت سال عبادت دارد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، براي شب و روز مبارك ۲۷ رجب، چند عمل عبادي بيان شده است:
۱ زيارت مولاي متقيان حضرت علي (ع). سيد بن طاووس درباره زيارت حضرت علي (ع) در چنين شبي گفت: اعلم ان من افضل الاعمال في‌ها زياره مولانا علي اميرالمومنين عليه السلام فيزار في‌ها زياره رجب او بغير‌ها.
۲ خواندن دوازده ركعت نماز. از ابوجعفر ثاني، حضرت جوادالائمه روايت شد: به درستي كه در رجب، شبي است كه براي مردم بهتر است از آنچه خورشيد بر آن مي‌تابد، و آن شب ۲۷ اين ماه شريف است، كه در بامداد آن، حضرت محمد (ص) به نبوت برگزيده شد و براي هر كسي از شيعيان ما كه خدا آنان را صالح قرار دهد، عمل اين شب، برابر با شصت سال عبادت است.
از آن حضرت پرسيده شد: عمل در آن چگونه است؟ فرمود: هنگامي كه نماز عشا را خواندي و به رختخواب رفتي و ساعتي خوابيدي و سپس در هر ساعتي از شب كه بيدار شدي، برخيز و دوازده ركعت نماز، به دوازده سوره كوچك، از سوره ياسين به بعد بخوان. پس از پايان هر نماز دو ركعتي، هفت بار سوره حمد، هفت بار سوره ناس، هفت بار سوره فلق، هفت بار سوره توحيد، هفت بار سوره كافرون، هفت بار سوره قدر و هفت بار آيه الكرسي را قرائت كن و سپس اين دعا را بخوان: الحمدلله الذي لم يتخذ صاحبه و لا ولدا و لم يكن له شريك في الملك. . آن‌گاه در پيشگاه الهي، هر چه خواستي دعا كن، زيرا هيچ چيزي از خدا نمي‌خواهي، مگر اينكه تو را اجابت كند. البته مادامي كه از خداي سبحان، گناهي را تقاضا نكني و يا درخواستي كه در آن قطع رحم، يا از بين بردن قومي از مومنان را نخواهي. هم چنين بامداد آن را، روزه بداري. زيرا روزه در اين روز براي تو مستحب است و معادل با يك سال روزه مي‌باشد.
هم چنين از امامين صادقين (عليهما السلام) روايت شد: كسي كه در شب ۲۷ رجب دوازده ركعت نماز به جاي آورد كه در هر ركعت، پس از حمد، سوره يس را قرائت كند و پس از پايان نماز، سه بار سوره حمد، چهار بار سوره فلق، چهار بار سوره ناس و چهار بار بگويد: سبحان الله، و الحمدلله، و لا اله الا الله و الله اكبر و سپس چهار بار بگويد: الله ربي لا اشرك به شيئا، آن‌گاه هر چه خواست دعا كند، مگر دعايي كه نابودي مومنان و قطع رحم را در پي داشته باشد، دعا‌هايش به اجابت مي‌رسد.
۳ گرفتن روزه. امام جعفر صادق (ع) فرمود: صيام يوم سبعه و عشرين من رجب يعدل عندالله صيام سبعين سنه. يعني: روزه ۲۷ رجب، ثوابش در نزد پروردگار متعال، معادل روزه هفتاد سال است. درباره روزه چنين روزي احاديث فراوان ديگري نيز وارد شده است.
۴ غسل نمودن.
۵ خواندن دعاهاي مأثوره.
براي آگاهي بيشتر از اعمال و عبادات شب و روز ۲۷ رجب، به اين منابع مراجعه كنيد: ۱ مفاتيح الجنان (شيخ عباس قمي)، اعمال ۲۷ رجب. ۲ الاقبال بالاعمال الحسنه (سيد بن طاووس)، ج۳، ص ۲۶۵
۳ مصباح (كفعمي)، ص ۵۲۴
۴ الامالي (شيخ صدوق) ص ۴۳۲




نظرات کاربران