رمضان؛ ماه بهار قرآن مروری بر روزنامه‌های امروز

رمضان؛ ماه برکت، رحمت و آمرزش است. هنگامه ای که روزه داران با زمزمه کلام وحی در میهمانی خداوند حضور می یابند تا از لطف بی پایانش بهره برند و به خلوص واقعی دست یابند و روح تشنه خویش را سیراب سازند.

مطبوعات كشور به طور روزانه مهمترين و برجسته ترين رخدادهاي داخلي و خارجي را پوشش مي دهند. اين در حالي است كه بخش زيادي از خبرها، يادداشت ها، گزارش ها، گفت و گوها و ... به انعكاس شرايط اجتماعي و فرهنگي جامعه اختصاص مي يابد؛ موضوعي كه توجه ويژه به آن اهميتي فزاينده دارد.
گروه اطلاع رساني ايرنا؛ موضوع هاي يادشده را كه انعكاس قابل توجهي در روزنامه هاي صبح شنبه 6 خرداد 1396 داشت؛ با هدف آگاهي بخشي و اطلاع رساني بررسي كرده است.
ماه رمضان؛ هنگامه اي كه درهاي آسمان بار ديگر باز مي شود و بندگان دگربار به ميهماني خالق فراخوانده مي شوند. رمضان؛ ماه قبولي توبه، بهار قرآن و زمزمه كلام وحي است. اهميت فرارسيدن اين ماه مبارك سبب شد تا روزنامه هاي امروز در گزارش ها و يادداشت هاي خود به بازتاب آن بپردازند.
روزنامه «آرمان» در گزارشي با انتشار عنوان «ماه رمضان، ماه فرصت»، نوشت: ماه رمضان، ماه فرصت يابي است.1- ماه فرصت آشتي با خدا است؛ ماه ازدياد تقوا و ماه تقويت اراده است. آن هايي كه مي‌گويند: به خدا قول مي‌دهيم كه ديگر گناه نكنيم. مي‌توانند در اين ماه عزيز اراده خود را تقويت كنند. تو كه اراده ات، اراده است به خصوص هنگام غروب كه چشمت سياهي مي‌رود، نزديك آب نمي روي! پس مي‌تواني دنبال مواد مخدر نروي، مي‌تواني دنبال لقمه حرام نروي. حديث از پيامبر(ص) است كه مي‌فرمايد: هرگاه «صائم»و روزه دار در جواب كسي كه به او فحاشي مي‌كند، بگويد: «إنّي صَائِمٌ، سَلامٌ عَليك» ببخشيد من جوابت را نمي دهم، فرمود: اين در واقع حجابي از نور است كه به شكل مانع و سدّي از رحمت خدا مي‌آيد و او را از آتش باز مي‌دارد. ماه رمضان فرصت تقويت اراده، فرصت حسن خلق و حسن برخورد است. 2- ماه فرصت نظم و برنامه ريزي است؛ به موقع بيدار شويم، به موقع بخوريم و به موقع بياشاميم.
در ادامه اين گزارش آمده است: نبي مكرم اسلام (ص) فرمود: فرد روزه دار پنج جايزه دارد: 1- نظر لطف خداوند شامل او مي‌شود. 2- تمام شبانه روز ماه رمضان ملائكه براي روزه دار طلب مغفرت مي‌كنند و مي‌گويند: خدايا او را بيامرز. 3- خداوند در اول ماه رمضان به بهشت فرمان مي‌دهد: خودت را براي بنده من زينت كن. 4- وقتي ماه تمام شود و بنده از اين ماه عبور كند، آخرين شب ماه رمضان، خداوند همه گناهانش را مي‌آمرزد. كسي بلند شد و گفت: آيا منظورتان شب قدر است؟ فرمود: نه، شب عيد؛ چون مزد را آخر كار مي‌دهند. 5- بوي دهان روزه‌داران كه به ظاهر خوش نيست نزد خدا مانند مشك و عنبر است.
روزنامه «شرق» در يادداشتي با اشاره به عنوان «رمضان و تعليم اخلاق»، مي نويسد: مهم‌ترين پيام ماه رمضان، نزديكي بيشتر انسان با قرآن مجيد و تعاليم آن است. بخشي از بنياد تعليم قرآن- آنچنان كه مكرر تصريح شده و اساس بعثت پيامبران الهي و به‌ويژه شخص رسول اكرم (ص) بوده- اخلاق و ترويج آن است. خداوند در كتاب خويش، پاكي همه‌جانبه انسان را مورد توجه قرار داده است؛ پاكي نفس نه‌تنها در اعمال و رفتار و گفتار و ظاهر، بلكه پاكي باطن انسان. باطن انسان بايد به‌گونه‌اي باشد كه شرارت و خسارت به ديگران را با صفاتي چون خودخواهي، بخل، تهمت و... از خود دور كند و قلب، روح، دل، رواني پاك و بي‌ذره‌اي غبار داشته باشد.
در ادامه اين يادداشت كه به قلم حسين انصاري راد منتشر شد، مي خوانيم: در سوره شمس، خداوند بعد از قسم‌هاي فراواني كه مطرح مي‌شود، به نفس، روح و جان انسان قسم ياد مي‌كند و قسم مي‌خورد به كسي كه اين جان را سامان داده و يادآور مي‌شود كه فطرت بشري مي‌تواند نيك و بد را از هم تمييز دهد. پس از اين مقدمه پرشور و پرحماسه است كه قرآن بيان مي‌كند، رستگار كسي است كه قلب خود را از زشتي‌ها پاك كند، چراكه تا قلب انسان خالص نشود، زبان و وجود آدمي پاك نمي‌شود. از قضا، قرآن معيارها و موازيني براي اين خلوص و پاكي ذكر كرده كه براساس شرايط فعلي سياست داخلي كشور، پرداختن به يكي از اين موارد را لازم مي‌دانم.
روزنامه «ايران» با درج عنوان «ضيافت الهي كدورت ها را از بين مي برد» در گفت وگو با حجت‌الاسلام والمسلمين محمد رضا نوراللهيان مهاجر، نوشت: در ابتدا لازم مي‌دانم نكته‌اي را با ملت عزيز ايران درميان بگذارم، آنگاه نكاتي را پيرامون اين ماه پرفضيلت يادآور مي‌شوم. ورود به ماه مبارك رمضان يك اتفاق معنوي درعملكرد روزانه يك جامعه است.
امسال مردم ايران در شرايطي وارد فضاي معنوي ماه مبارك رمضان مي‌شوند كه از هر زمان ديگري بيشتر نيازمند بركات و فيوضات اين ماه هستند. جامعه بلافاصله بعد از يك انتخابات پراسترس و در عين حال شكوهمند كه به فضل الهي در امنيت كامل و به خوبي به پايان رسيد و مردم انتخاب درستي انجام دادند وارد ماه مبارك شده است بنابراين براي عبور از كدورت بگو مگوها و احياناً بداخلاقي، لازم بود يك ماه رمضاني پيش رو باشد تا آثار سوء آلودگي و استرس‌ها را كه در نتيجه هيجانات انتخاباتي ايجاد شده از بين ببرد و مهر و محبت وصفا در جامعه تقويت شود. معنويت توأم با آرامش ماه مبارك رمضان متذكر اين نكته است كه ما از مقطع انتخابات عبور كرده‌ايم و حال نوبت دوستي و گشاده رويي است.
در اين گفت وگو آمده است: من به مردم گرامي عرض مي‌كنم ماه رمضان امسال ويژگي فوق‌العاده‌اي دارد و از لزوم بيشتري برخورداراست. بنابراين با اين رويكرد كه به ماه مبارك رمضان در اين روزها احتياج بيشتري داريم به مناسك وآداب آن بپردازند و سعي كنند غبار كدورت‌هاي انتخاباتي را از دل زدوده وبه دل‌هايشان جلا دهند. ماه مبارك رمضان فرصت خوب و مناسبي براي شست‌و‌شوي دل و جان از كينه‌ها و ناخرسندي هاست. مردم بايد بدانند كه ما از ايام انتخابات و ريزگردهاي آزار دهنده و كدورت‌هاي نااميد‌كننده گذر كرده‌ايم و اكنون وارد اقيانوس ملايم و آرامش بخش و پر از لذت و خير و بركت رمضان شده‌ايم. اين ايام را قدر بدانيم و با غرق كردن خود در درياي رمضان با جان و دلي تميز و نظيف و صاف و شفاف در صبح عيد فطر يكديگر را ملاقات كنيم.


| شناسه مطلب: 68387




ماه رمضان



مطالب مرتبط

نظرات کاربران