قرآن کریم؛ مهم‌ترین عامل وحدت بخش جهان اسلام قرآن کریم؛ مهم‌ترین عامل وحدت بخش جهان اسلام قرآن کریم؛ مهم‌ترین عامل وحدت بخش جهان اسلام بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
قرآن کریم؛ مهم‌ترین عامل وحدت بخش جهان اسلام قرآن کریم؛ مهم‌ترین عامل وحدت بخش جهان اسلام قرآن کریم؛ مهم‌ترین عامل وحدت بخش جهان اسلام قرآن کریم؛ مهم‌ترین عامل وحدت بخش جهان اسلام قرآن کریم؛ مهم‌ترین عامل وحدت بخش جهان اسلام

قرآن کریم؛ مهم‌ترین عامل وحدت بخش جهان اسلام

قرآن برترین و بهترین هدیه و عطیه الهی به انسان محسوب می شود و ماه مبارک رمضان هنگامه ای ارزشمند برای گوش سپردن و تامل در این کلام نورانی است تا مسلمانان جهان به این عامل وحدت بخش توجه کنند و به همبستگی و اتحاد دست یابند.

رمضان ماه نزول قرآن و فرصتي مناسب براي تلاوت اين كتاب آسماني است. هنگامه اي كه مسلمانان در ميهماني پروردگار كلام خداوند را بر زبان جاري مي سازند تا از رحمت آفريدگار هستي و بركت هاي آيه هاي آن برخوردار شوند. قرآن كريم كتابي كه آيه هاي آسماني آن در ماه مبارك رمضان بر قلب رسول اكرم(ص) نازل شد تا مسير رستگاري را به پيش چشم تمامي انسان ها بگشايد و همچون مشعلي فروزان، همگان را از تاريكي هاي جهل و ناداني رهايي بخشد.
امام علي(ع) نخستين امام شيعيان درباره اهميت قرآن كريم در كتاب نهج البلاغه خطبه 176، مي فرمايد: «از قرآن براي بيماري هاي خود شفا بطلبيد و به آن براي حل مشكلاتتان ياري بجوييد به درستي كه قرآن شفاي بزرگترين دردهاست».
تلاوت قرآن مجيد نور هدايت را به دل هاي مومن و آگاه مي تاباند و به بركت آن نعمت هاي الهي بر فرد و جامعه نازل مي شود از اين رو بر خواندن اين كتاب الهي در ماه مبارك رمضان بسيار تاكيد شده است.
اهميت خواندن قرآن و رعايت آداب تلاوت اين كتاب آسماني سبب شد تا پژوهشگر گروه اطلاع رساني ايرنا در دومين روز ماه رمضان با حجت الاسلام «سيد رضا اكرمي» رييس شوراي فرهنگي نهاد رياست جمهوري و مشاور عالي وزير كشور در امور روحانيت به گفت وگو بپردازد.
حجت الاسلام اكرمي درباره اهميت تلاوت قرآن كريم در ماه رمضان گفت: امام محمدباقر(ع) پنجمين امام شيعيان درباره اين كتاب آسماني فرمود: «براي هر چيزي بهاري است و بهار قرآن، ماه رمضان است.» در اين ماه نسبت به قرآن كريم بايد به چند موضوع توجه شود. نخست آنكه قرائت اين كتاب آسماني در اين ماه بسيار اهميت دارد، يعني قرآن را بايد از ابتدا تا پايان خواند. نكته دوم لزوم تشكيل جلسه هايي براي تلاوت قرآن است كه همواره در مكان هاي مقدس همچون حرم امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) اين كار انجام مي شود كه اين امر بسيار ارزشمند به شمار مي رود و مردم را تشويق مي كند تا پاي قرآن بنشينند و به تلاوت قرآن، گوش فرادهند و با تلاوت كننده اين كتاب آسماني همراهي كنند.
مطلب سوم كه در اين ماه قابل توجه است برگزاري مراسم احيا با بر سرگرفتن قرآن مجيد به شمار مي رود كه بندگان با معبود خويش براي بزرگداشت و تجليل از اين كتاب آسماني در اعتقاد، سخن و عمل؛ عهد و پيمان مي بندند كه البته اين اقدام ها بركت هاي بسياري در زندگي فردي و اجتماعي افراد به همراه دارد. همچنين كاهش جرم، ناهنجارهاي اجتماعي و اختلاف ها را مي توان يكي از بركت هاي تلاوت قرآن در اين ماه دانست.
رييس شوراي فرهنگي نهاد رياست جمهوري با بيان اينكه در نظام اسلامي بايد همگان به تدبر و تامل در قرآن كريم توجه بيشتري داشته باشند، تصريح كرد: مسلمانان بايد به تفسير اين كتاب آسماني بها دهند و در تحقق محتواي آن در جامعه بيشتر سرمايه گذاري كنند تا در نتيجه آن بتوان در جامعه شاهد احترام به حق الناس و اجراي عدالت شد و اجتماع چهره عادلانه، احسان به نيازمندان و مستمندان را به خود بگيرد و در زمينه رسيدگي به يتيمان دقت خاصي شود و در نقطه مقابل جرم، جنايت، ظلم، بداخلاقي و آلودگي نيز كاهش يابد. توقع بر اين است تا در اين ماه به دليل قرب و نزديكي بندگان با خدا، تعالي اخلاق و كاهش گناه در جامعه به وجود بيايد و اين امر هم فايده دنيوي و اخروي را با خود براي جامعه اسلامي به دنبال دارد.
مشاور عالي وزير كشور در امور روحانيت درباره پيام هاي انسان ساز قرآن، بيان داشت: قرآن مجيد در طول 23 سال در مكه و مدينه نازل شد كه هدف از آن مبتني بر خداپرستي، خودشناسي، رشد انسان و تقرب و نزديكي به پروردگار متعال بود. خداوند در آيه هاي يك تا پنج سوره العلق مي فرمايد: «بخوان به نام پروردگارت كه آفريد، انسان را از علق آفريد، بخوان و پروردگار تو كريم ترين كريمان است، همان كس كه به وسيله قلم آموخت و آنچه را كه انسان نمي‏ دانست به تدريج به او آموخت».
از اين آيه ها اين امر را مي توان دريافت كه آفريدگار در صدر و بالاتر از تمام امور قرار دارد و انسان جانشين خدا به شمار مي رود و ابزار ارتباط انسان با پروردگار از راه شناخت و معرفت است. بنابراين بايد همگان براي ايجاد تغيير در روش و سيره زندگي خويش در ماه مبارك رمضان كوشش كنند. امام علي(ع) در اين زمينه فرمود: «اي بسا روزگاري كه تنها از روزه گرسنگي و بي خوابي نصيب فرد روزه دار شده است اما هرگز بيداري دل و رشد اخلاق در او ديده نمي شود.» به يقين مسلمانان بايد تمام تلاش خود را به كار گيرند تا به بركت ماه رمضان با روزه گرفتن و تلاوت قرآن رشد و پرورش يابند.
وي با اشاره به اينكه در آداب تلاوت قرآن چند نكته قابل توجه است، عنوان كرد: نخستين نكته درباره آداب تلاوت اين كتاب آسماني، طهارت به شمار مي رود كه به يقين بايد قاري قرآن بكوشد با وضو قرآن را تلاوت كند، مساله ديگر رو به قبله باشد و حرمت خانه كعبه را در نظر بگيرد و ديگر آنكه بداند پروردگار با وي سخن مي گويد و بايد به هنگام خواندن اين كتاب آسماني تواضع و فروتني و حضور قلب داشته باشد.
حجت الاسلام اكرمي با بيان اينكه با تامل در زندگي ائمه اطهار(ع)، مي توان دريافت كه اين بزرگواران همواره با قرآن در انس و الفت بوده اند، اظهار داشت: اهل بيت(ع) در رمضان بيشتر به تلاوت اين كتاب آسماني مي پرداختند و امام خميني(ره) نيز به تاسي از امامان معصوم(ع) در اين ماه بسياري از فعاليت هاي خويش را تعطيل مي كردند و وقت خود را به تلاوت قرآن و عبادت اختصاص مي دادند بنابراين بايد در اين ماه با توجه به اين آموزه هاي بزرگان دين در پيروي از قرآن فعال تر بود و مومنان اهميت لازم را براي تلاوت قرآن قايل شوند.
رييس شوراي فرهنگي نهاد رياست جمهوري با تاكيد بر اينكه مسلمانان نقاط مشترك و متعددي براي وحدت دارند، گفت: قرآن كريم مهم ترين عامل وحدت بخش جهان اسلام به شمار مي رود و در كنار آن توحيد، نبوت، معاد، خانه كعبه، نيز قرار مي گيرند و اگر به اين عوامل وحدت بخش توجه شود مي توان اختلاف ها را با گفت وگو برطرف كرد و بيش از پيش مي توان به همبستگي و اتحاد دست يافت. بايد برپايه اينكه تمامي مسلمانان عبارت «لا اله الا الله» را همواره بر زبان جاري مي سازند در پرتو اين عبارت و همچنين آيه هاي قرآن كريم با يكديگر زندگي كرد و اينگونه مي توان مساله وحدت را در ميان تمامي مسلمانان جهان ترويج داد.
وي با اشاره به اينكه مسلمانان در ماه رمضان روزه مي گيرند و به تلاوت قرآن مي پردازند به طرف ارتكاب گناهاني چون تهمت و غيبت نمي روند، بيان داشت: هنگامي كه اين امر صورت پذيرد به تدريج قلب همگان آرام تر خواهد شد و روزه داران و غير روزه داران از خواب شيريني برخوردار مي شوند چراكه خوابشان به عنوان عبادت و نفس همگان تسبيح پروردگار متعال محسوب مي شود. بايد ثانيه هاي اين ماه را متفاوت از ماه هاي ديگر ديد و حرمت آن را به خوبي شناخت به طوري كه در روايت ها عنوان شده كه خداوند پاداش دهنده روزه است و بايد روزه و تلاوت قرآن را در اين ماه با اهميت دانست و از آن بهره گرفت.
مشاور عالي وزير كشور در امور روحانيت در پايان با بيان اينكه در هنگامه ماه رمضان 2 كار در جامعه بايد انجام شود، گفت: نخست آنكه خانواده ها از ابتداي اين ماه تلاوت قرآن گروهي را در برنامه روزانه خود قرار دهند و بر تمام آيه هاي اين كتاب بيانديشند و با تدبر در اين كتاب آسماني از نظر اخلاقي و رفتاري رشد كنند و دوم آنكه قرار بگذارند تا با كلام خدا صميمي شوند و به دستور آن عمل نمايند و با اطاعت و بندگي در برابر خداوند متعال و پيامبر اسلام(ص)؛ روحيه قرآن مداري را در خود به وجود آورند تا بركت هاي آن نصيب همگان شود. پروردگار متعال در آيه 59 سوره نساء مي فرمايد: «اي كساني كه ايمان آورده‌ايد خدا را اطاعت كنيد و پيامبر و اولياي امر خود را نيز اطاعت كنيد پس هر گاه در امري ديني اختلاف نظر يافتيد اگر به خدا و روز بازپسين ايمان داريد آن را به كتاب خدا و سنت پيامبر او عرضه بداريد اين بهتر و نيك فرجام‌تر است.»


| شناسه مطلب: 68418




قرآن وحدت اسلام



نظرات کاربران