حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر:

 روزه عبادت کاملی برای انسان سازی است حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر:

 روزه عبادت کاملی برای انسان سازی است حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر:

 روزه عبادت کاملی برای انسان سازی است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر:

 روزه عبادت کاملی برای انسان سازی است حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر:

 روزه عبادت کاملی برای انسان سازی است حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر:

 روزه عبادت کاملی برای انسان سازی است حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر:

 روزه عبادت کاملی برای انسان سازی است حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر:

 روزه عبادت کاملی برای انسان سازی است
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر:

روزه عبادت کاملی برای انسان سازی است

نماینده ولی فقیه درامورحج وزیارت با اشاره به اینکه روزه نوعی امتحان است، تصریح کرد: روزه عبادت کاملی برای انسان سازی است و هدف آن اصلاح فرد و جامعه است.

به گزارش خبرنگارپايگاه اطلاع رساني حج ، حجت الاسلام والمسلمين سيد علي قاضي عسكردرجلسه تواصي به حق درجمع كاركنان سازمان حج و زيارت وبعثه مقام معظم رهبري از رمضان بعنوان ماه ضيافت الهي و حمت و بركت حق تعالي بر بندگان ياد و تاكيد كرد: اين ماه برهمه ماهها فضيلت دارد و روزها و شب هاي آن از بهترين روزها و شب هاست و باريتعالي به همه كساني كه دراين ماه به عبادت بپردازند عنايت ويژه اي دارد.
نماينده ولي فقيه درامورحج و زيارت با بيان اين روايت ازامام زين العابدين (ع) در صحيفه سجاديه "ثم اثرتنا به علي سائر الامم ، واصطفينا بفضله دون اهل الملل ، فصمنا بامرك نهاره ، و قمنا بعونك ليله " اظهارداشت: اين تعبيرامام سجاد و بعضي احاديث ديگر نشان مي دهد كه روزه بر همه امت ها واجب نشده بود بلكه بر بعضي ازآنها كه انبيا و اولياي الهي بوده اند واجب شده بود.
وي گفت: روزه آنقدرمهم است كه خداوند تبارك و تعالي اين فريضه را براي ما اختصاص داد ه و به همين دليل ما را برديگران برتري داده است.
سرپرست حجاج ايراني دربيان اهميت روزه با اشاره به اينكه خداوند مي فرمايد: "الصّوم لي وأنا أجزي به – روزه مال من است و من هم پاداش آن را مي دهم " اظهار داشت: از رسول خدا (ص) نقل شده است كه خداوند مي فرمايد: " كُلُّ عَمَلِ ابنِ آدَمَ هُوَ لَهُ غَيرَ الصِّيامِ هُوَ لي و أنَا أجزي بِهِ – همه اعمال انسان ها مال خودشان و نتيجه اش به آنها باز مي گردد به غير از روزه كه مال من است و من هم پاداش آن را مي دهم" ، اين تعبيرخيلي بلندي است كه روزه مال خداوند است و ما به روزه داري مفتخر شده ايم و پاداش آن هم به حدي زياد است كه فقط باريتعالي مي تواند آن را عنايت كند.
وي با اشاره به حديث " الصِّيامَ ابْتِلاءً لاخلاصِ الْخَلْقِ " از حضرت علي (ع) افزود : دليل واجب شدن روزه ، نشان دادن درجه خلوص مردم با روزه داري است و اينكه مردم چقدرحاضرند گرسنگي ، تشنگي و مشكلات را تحمل كنند تا به معشوق حقيقي و واقعي نزديك شوند.
وي با اشاره به اينكه روزه نوعي امتحان است، اضافه كرد: روزه گرفتن فقط تحمل تشنگي و گرسنگي نيست بلكه آزموني است كه نشان دهيم چقدر در ايمان ، رفتار و كردارمان صادق هستيم.
نماينده ولي فقيه روزه را مايه آرامش روح و جان انسان توصيف كرد و گفت: امام باقر(ع) مي فرمايد:"الصِّيامُ والحَجُّ تَسكِينُ القُلوبِ؛ روزه و حج، آرام بخش روح است" ، روزه روح پرتلاطم انسان را كه هر لحظه او را به سمت و سويي مي كشد و شياطين نيز كمين كرده اند تا او را از مسيرمستقيم حق جدا كنند، درمسير صحيح قرارمي دهد و يك نوع سكونت و آرامشي به انسان مي دهد كه بهترين نعمت براي اوست.
وي افزود: اضطراب، افسردگي ، ناراحتي و پريشاني ازآفات جامعه بشري و دل آرام داشتن يكي از نعمت هاي بسيار بزرگ براي انسان است، انساني كه دل آرام دارد به تمام مسئوليت هايش عمل كرده و خود را در پيشگاه خداوند حاضر مي بيند و نقطه منفي در زندگي اش وجود ندارد.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر با بيان حديث " إنَّ الصَّوْمَ لَيسَ مِن الطَّعامِ وَ الشَّرابِ، و إنَّما جَعَلَ اللّهُ ذلكَ حِجابا عن سِواهُما مِنَ الفواحِشِ مِن الفِعلِ وَ القَولِ يُفطِرُ الصّائِمَ. " از رسول خدا ، اظهار داشت: روزه فقط براي خودداري از خوردن و آشاميدن نيست بلكه خداوند مي خواهد بوسيله روزه هر كار بد و غلطي را از ما دور كند و هنر روزه اين است كه مي تواند اين كار را انجام دهد.
وي با اشاره به اينكه درادامه اين حديث آمده است : " ما أقَلَّ الصُّوّامَ و أكثَرَ الجُوّاعَ - چقدر روزه داران حقيقي اندك و گرسنگان فراوانند " افزود: روزه موجب مي شود تا انسان از هر كار غلط ، زشت و بدي فاصله گرفته وخود را نجات دهد.
وي درادامه با بيان اينكه پيامبر اكرم درحديث ديگري از قول خداوند نقل مي كند: " من لم يصم جوارحه عن محارمي فلا حاجة لي في ان يدع طعامه وشرابه من اجلي - كسي كه جوارح و اندامهايش را ازحرام هاي من نگه نمي دارد ، چه فايده اي دارد كه به خاطر من از خوردن و آشاميدن خودداري ورزد" اظهار داشت: خداوند نياز ندارد انسان را گرسنه و يا تشنه نگاه دارد بلكه مهم فلسفه، بركات و عنايات روزه است.
نماينده ولي فقيه تعبير مشابهي از حضرت فاطمه (س) را يادآور شد كه مي فرمايد: "ما يصنع الصائم بصيامه اذا لم يصن لسانه وسمعه وبصره وجوارحه- اگر روزه‌دار زبان و گوش وچشم و اعضا و جوارح خود را نگه ندارد، روزه به چه كارش مي‌آيد و چه فايده اي دارد؟"
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر روزه را به شكلي كه اسلام مي گويد براي جامعه و فرد مصونيت بخش دانست و با اشاره به اينكه روزه مي تواند براي ايجاد امنيت درتمام زمينه ها در بين فرد و جامعه اثربخش باشد ، ادامه داد: انسان روزه دار هم بايد به صورت ظاهر آبي ننوشد وطعامي نخورد و هم اعضا ، جوارح ، فكر ، قلب ، روح و جان او روزه دار باشد و به جايي برسد كه حتي به غير خدا نيانديشد و كار غير خدايي نكند.
وي با اشاره به اينكه رسول خدا مي فرمايد : "الصَّوْمُ فِي الْحَرِّ جِهَاد- روزه گرفتن در گرما، جهاد است" اظهار داشت: امام صادق (ع) نيزمي فرمايد: از بالاترين جهاد هاست كه انسان در هواي گرم روزه داري كند.
وي گفت: روزه عبادت كاملي براي انسان سازي است تا فرد و جامعه را متحول كند و خداوند به انسان روزه دار بسيار عنايت دارد.
نماينده ولي فقيه افزود : امام صادق (ع) در حديث " مَنْ صَامَ لِلَّهِ عَزَّوَجَلَّ يَوْماً فِي شِدَّةِ الْحَرِّ فَأصَابَهُ ظَمَأٌ وَكَّلَ اللَّهُ بِهِ ألْفَ مَلَكٍ يَمْسَحُونَ وَجْهَهُ وَ يُبَشِّرُونَهُ حَتَّى إِذَا أفْطَرَ قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ مَا أطْيَبَ رِيحَكَ وَ رَوْحَكَ مَلَائِكَتِي اشْهَدُوا أنِّي قَدْ غَفَرْتُ لَه" مي فرمايد : كسي كه در گرماي شديد به خاطر رضاي خداوند روزه بگيرد و تشنه شود، خداوند هزار فرشته را مي گمارد تا صورتش را نوازش و وي را بشارت دهند؛ تا اين كه وقتي افطار كرد خداوند به او مي گويد: چه بوي خوشي از روح و جان تو مي تراود، ملائكه من، شاهد باشيد كه گناهان او را بخشيدم.
وي تصريح كرد: سعادت و خوشبختي اين است انسان به جايي برسد كه خداوند از او راضي باشد.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر در پايان سخنان خود به برخي حاشيه ها بعد از انتخابات رياست جمهوري اشاره كرد وگفت: انتخابات با حضور نزديك به 42 ميليون نفربرگزار شد و خواسته رهبري هم كه فرمودند براي من مشاركت مهم است تحقق يافت و دنيا هم به عظمت اين ملت آفرين گفت و اكنون نبايد كاري كنيم كه اين افتخار را از ملت بگيريم.
وي افزود: اين انتخابات و مشاركت مردم مايه سربلندي ملت و كشورشد و نشان داد كه با گذشت 38 سال مردم همچنان در صحنه اند، لذا بايد خدا را شكر و از متهم كردن يكديگر پرهيزكرد. وي با تاكيد براينكه انسان نبايد هر حرفي را بزند، افزود: اگر حرفي خير نباشد و تشنج در جامعه ايجاد كند گناه است.
وي اضافه كرد: ما بايد به اين مردم و رهبري افتخار و همه كمك كنيم تا مشكلاتي كه درتبليغات انتخاباتي مطرح شد از سر راه مردم برداشته شود، اين ملت شايسته عظمت است واين نعمت را خداوند به او ارزاني داشته است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران