انتظار از رسانه‌ها انتقال اخبار واقعی حج است

رئیس سازمان حج و زیارت ضمن تشریح آخرین رخدادهای مربوط به حج ۹۶، از مردم خواست فقط به منابع موثق خبری در این زمینه اطمینان کنند.

حميد محمدي، رئيس سازمان حج و زيارت در گفت‌و‌گو با خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا)، در پاسخ به اين پرسش كه شايعات بسيار زيادي در خصوص حج امسال مطرح است و انرژي زيادي از سوي مسئولان براي پاسخ‌گويي به اين مطالب صرف مي‌شود، انتظار شما از رسانه‌ها در شرايط كنوني چيست؟ گفت: انتظار ما از رسانه‌ها فقط انتقال اخبار واقعي و درست از منابع موثق است و در اين ارتباط سازمان حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري مطمئن‌ترين منبع خبر هستند.
وي تصريح كرد: با توجه به اينكه سياست و تدبير نظام اين بوده كه حج جدا از مسائل سياسي پيگيري شود، با برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته زمينه برگزاري حج و حضور غيرتمندانه حجاج در سرزمين وحي فراهم شده است.
محمدي در ادامه به تشريح مقدمات صورت گرفته براي انجام حج ۹۶ پرداخت و اظهار كرد: مقدمات كار شامل ثبت‌نام از حجاج در حال نهايي شدن است. برنامه‌هاي آموزشي مجموعه مديران كاروان‌ها و كارگزاران حج نيز در حال انجام است و از سوي ديگر تيم‌هاي پزشكي، مسكن، تغذيه و تداركات ما بيش از دو ماه است كه در عربستان حضور دارند و هتل‌هاي مورد نياز را طبق مشخصات و استانداردهاي مورد تأييد سازمان تأمين كرده‌اند؛ هم‌اكنون محل اسكان كاروان‌ها به طور دقيق در هتل‌هاي مكه و مدينه مشخص و چگونگي ارائه خدمات پزشكي نيز تعريف شده است.
وي با اشاره به اينكه سازماندهي حج ايران هميشه مورد ستايش و تقدير همه، حتي مسئولان عربستان بوده و بر همين اساس تلاش مي‌شود امسال در حج خدمات بهتري به حجاج ارائه شود، گفت: طبيعي است كه ارائه اين خدمات خوب مستلزم برنامه‌ريزي و آمادگي خوب است كه اين كار به شكل مثبتي در حال انجام است.
رئيس سازمان حج و زيارت ادامه داد: در بحث آموزش توجيهي حجاج هم برنامه‌ريزي‌‌هاي خوبي صورت گرفته كه از ماه مبارك رمضان اجراي آنها شروع شده است. هواپيمايي‌هاي ايران و شركت هواپيمايي سعودي نيز آمادگي كامل براي انتقال حجاج به جده و مدينه را دارند و اميدواريم با برنامه‌ريزي خوبي كه امسال به صورت خاص انجام شده است، حجاج ما با آرامش حجشان را به جا برسانند و شاهد لبخند رضايت از عملكرد خادمان آنها در حج باشيم.
وي در پاسخ به اين سؤال كه خانواده شهداي منا و مسجد‌الحرام چه قدر از حضور در حج امسال استقبال كرده‌اند؟ گفت: سهميه‌اي كه در اختيار خانواده شهدا قرار گرفته است بدون محدوديت زماني است و اين خانواد‌ه‌‌ها بر اساس برنامه‌ريزي‌ خودشان مي‌توانند امسال يا سال‌هاي بعد به حج مشرف شوند. يعني بنياد شهيد محدوديت زماني براي اين خانواد‌ه‌ها قائل نشده و هر زماني كه خودشان احساس آسودگي بيشتري داشته باشند مي‌توانند به حج مشرف شوند.
محمدي در پاسخ به اين سؤال كه آيا فرصت محدود زماني براي بستن قراردادهاي هتل‌ها در كيفيت آنها تأثير منفي نگذاشته است؟ گفت: توافق‌نامه نسبت به زمان‌ متداول ديرتر به نتيجه رسيد و تيم‌هاي مسكن و تغذيه ما با تأخير به عربستان اعزام شدند، اما با كار فشرده و تلاش جدي كه داشتند اكنون به روز هستيم و هيچ مشكلي نداريم و اين اطمينان را به حجاج مي‌دهيم كه امكانات حج امسال بهتر از سال‌هاي قبل تدارك ديده شده است.
وي با اشاره به اينكه همانند سال‌هاي قبل ۵۰ درصد حجاج مدينه قبل و ۵۰ درصد مدينه بعد اعزام مي‌شوند، گفت: از نظر الگوي فرايند، خدماتي كه به حجاج ارائه مي‌شود بهتر از سال‌هاي قبل بوده و امسال براي اولين بار در عرفات از چادرهايي با ارتفاع بلند كه كولرهاي گازي در آنها نصب شده، استفاده مي‌شود كه در فصل گرما در خنگ كردن فضا و راحتي حجاج بسيار مؤثر است.
رئيس سازمان حج و زيارت در پاسخ به اين سؤال كه چرا استفاده از اين چادرها در سال‌هاي گذشته صورت نگرفته است؟ گفت: سيستم چادرهايي با ارتفاع بلند در سال‌هاي قبل به تدريج وارد عرفات شد و ما از دو سال قبل مصمم بوديم كه از اين چادرها استفاده كنيم و امسال موفق شديم.
وي در خصوص اعلام فراخوان‌ها و ظرفيت‌هاي جديد حج تمتع ۹۶، گفت: ثبت‌نام در كاروان‌ها روال خوبي داشته و ظرفيت كاروان‌هاي بسياري از استان‌ها كامل شده ولي كاروا‌ن‌هاي برخي از استان‌ها بعضا ظرفيت خالي دارند و اين يك روال معمول و متداول همه ساله است كه براي تكميل اين كاروان‌ها ظرفيت‌هاي جديد اعلام شود.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران