آیت‌الله نمازی در گفت‌و‌گو با پایگاه‌حج:

حضور مسلمانان در حج یک «قیام» است آیت‌الله نمازی در گفت‌و‌گو با پایگاه‌حج:

حضور مسلمانان در حج یک «قیام» است آیت‌الله نمازی در گفت‌و‌گو با پایگاه‌حج:

حضور مسلمانان در حج یک «قیام» است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آیت‌الله نمازی در گفت‌و‌گو با پایگاه‌حج:

حضور مسلمانان در حج یک «قیام» است آیت‌الله نمازی در گفت‌و‌گو با پایگاه‌حج:

حضور مسلمانان در حج یک «قیام» است آیت‌الله نمازی در گفت‌و‌گو با پایگاه‌حج:

حضور مسلمانان در حج یک «قیام» است آیت‌الله نمازی در گفت‌و‌گو با پایگاه‌حج:

حضور مسلمانان در حج یک «قیام» است آیت‌الله نمازی در گفت‌و‌گو با پایگاه‌حج:

حضور مسلمانان در حج یک «قیام» است
آیت‌الله نمازی در گفت‌و‌گو با پایگاه‌حج:

حضور مسلمانان در حج یک «قیام» است

نماینده ولی فقیه در شهرستان کاشان با بیان این حج اگر واجب شد، پول آن را در جای دیگر نمی‌شود هزینه کرد، گفت: حضور مسلمانان در حج یک حرکت و قیام علیه حکومت‌های استبدادی است.

اشاره: يكي از گنجينه هاي نهفته در كلام الهي(قرآن كريم)، مراسم باشكوه حج است كه هر چه بررسي و تحقيق در اطراف آن بيشتر گردد ، معارف و رموز و اسرار آن آشكارتر مي شود.
حضرت امام خميني(ره) احياگر حج ابراهيمي در پيامي به حجاج بيت الحرام فرمود: انديشمندان و غواصان و درد آشنايان امت اسلامي اگر دل به درياي معارف آن بزنند ... از صدف اين دريا گوهرهاي هدايت و رشد و حكمت و آزادگي را بيشتر صيد خواهد نمود و از زلال حكمت و معرفت آن تا ابد سيراب خواهند گشت.
سخن گفتن و قلم زدن پيرامون فريضه اي كه آيينه تمام نماي اسلام و جلوه گاه شريف است كاري بس دشوار بلكه تمام نشدني است . همچنان كه رييس مذهب شيعه حضرت جعفر بن محمد الصادق(ع) در پاسخ سوال زاره (يابن رسول الله چند سال است از شما درباره حج مي پرسم شما پاسخ مي فرماييد) فرمود اي زاره خانه اي كه 2 هزار سال پيش از آدم به سوي آن حج گزارده مي شود آيا مي شود مسائل آن در عرض چهل سال پايان پذيرد؟
حج در واقع شناخت اساس و پايه مذهب بزرگ ابراهيمي است؛ دعوت به آيين خالص ابراهيم عليه السلام كه از شائبه هر گونه عقيده شرك آميز مبرا است و عمل را براي خلوص نيت استوار مي سازد.
هدف حج، دلبستگي به معبود حقيقي و گسستن از همه و نهايتا به خدا عشق ورزيدن و از غير او بيزاري جستن است.
در راستاي آشنايي بيشتر با اهميت مسأله حج و جايگاه آن در قرآن و روايات خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج گفت و گويي با آيت الله عبدالنبي نمازي، نماينده ولي فقيه و امام جمعه كاشان، عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم و نماينده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبري ترتيب داده است كه شرح آن در ادامه تقديم علاقه مندان مي شود.
پايگاه حج ـ جايگاه حج در اسلام، قرآن و روايات را تبيين بفرماييد.
قوله تعالي: «إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِلْعَالَمِينَ * فِيهِ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ مَقَامُ إِبْرَاهِيمَ وَمَنْ دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ».﴿سوره مباركه آل عمران 96 - ۹۷﴾
حج يكي از واجبات الهي است. حج داراي آثار و دستاوردهاي معنوي، معرفتي، اخلاقي، سياسي و اقتصادي است.
آيه شريفه 97 در سوره آل‌عمران اشاره مي‌كند اولين پايگاه معرفت شناسي كه در راستاي مصالح و منافع بشريت تأسيس و تشريع گرديده، خانه كعبه است.
1. وُضِعَ لِلنَّاسِ؛ 2. مُبَارَكًا؛ 3. هُدًى لِلْعَالَمِينَ؛ 4. فِيهِ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ؛ در اين كعبه و حرم آن نشانه‌هايي از توحيد و معرفت‌شناسي وجود دارد. 5. مقام و قدمگاه حضرت ابراهيم در دل خود اسرار و پيام‌هايي دارد. 6. مَنْ دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا؛ محدوده آن براي واردان امن است. 7. از نظر فقهي اگر مجرم يا قاتلي وارد آن شود، كسي مجاز به دستگيري او نمي‌باشد. بايد منتظر بمانند تا او با اختيار خود از محدوده خارج شود سپس او را دستگير و مجازات نمايند. 8. از نظر فقهي هر كس كه استطاعت و تمكن مالي و سلامت جسمي و امنيتي داشته باشد بر او واجب است كه به زيارت خانه خدا برود.
اعمال و مناسك حج
اعمال و مناسك حج و عمره، يك دوره عمليات معنوي است كه داراي اسرار و حكمت براي تربيت و تهذيب نفوس موحدان تشريع شده است.
1. محرم شدن همه انسان‌ها با همه تفاوت‌ها و اختلافات طبقاتي؛ شاه و گدا، فقير و ثروتمند، عالم و جاهل، سياه و سفيد بايد در ميقات خلع لباس شوند و همه يك نوع و فرم لباس بپوشند. دو تكه پارچه سفيد بر پايين‌تنه و بالاتنه بپوشانند.
2. وسايل و امكانات زينتي را از خود جدا سازند. انگشتر، دستبند و ...
3. كشتن حشرات و حيوانات ممنوع است.
4. ذكر پاسخ‌گويي به دعوت پروردگار. لبَّيك اللّهمّ لَكَ لبَّيك.
5.آشنايي با مسلمانان جهان اسلام و تبادل اطلاعات نسبت به مسلمانان جهان.
6. تبادل و خريد و فروش كالاها و اجناس مختلف ميان مسلمانان جهان.
7. آگاهي نسبت به احكام و مناسك حج.
8. زيارت قبر پيامبر اكرم(ص) و ائمه بقيع(ع).
9. آشنايي با تاريخ صدر اسلام و آثار صدر اسلام در مكه و مدينه.
10. عمليات رمي جمرات، الگويي است از مبارزه با شيطان و نفس.
11. تراشيدن موهاي سر كه پيام است براي صرف نظر كردن از زيبايي براي انجام وظيفه بندگي.
12. كشتن گوسفند و شتر براي اطعام فقرا و نيازمندان.
13. اجتماع مسلمانان جهان در يك مكان، مسجدالحرام، صحراي عرفه و مشعر و مني و چرخيدن و طواف بيت الله و اقامه نماز جماعت كه پيام وحدت امت اسلامي است.
پايگاه حج ـ رابطه حج و ولايت را چگونه رابطه‌اي مي‌دانيد؟
يكي از آداب حج استحباب زيارت قبر پيامبر اكرم(ص) و ائمه معصومين(ع) است. امام باقر(ع) فرمودند: به ‌درستي كه مردم وظيفه دارند به زيارت كعبه بيايند، سپس به زيارت ما بيايند و اعلام ولايتمداري كنند. (وسائل الشيعه جلد 14 صفحه 321 حديث 1) امام صادق(ع) نيز فرمودند: هر گاه شما شيعيان به حج آمديد پايان اعمال حج به زيارت ما بياييد، زيرا زيارت ما موجب تكميل اعمال حج است. (وسائل الشيعه جلد 14 صفحه 324 حديث 7)
پايگاه حج ـ حج مقبول در سيره ائمه (ع) چگونه حجي است و حاجي واقعي كيست؟
حج مقبول آن است كه همه شرايط و آداب در آن رعايت شده باشد. 1- مالي كه براي اعمال و مناسك حج هزينه مي‌شود پاك و حلال باشد؛ حق الله و حق‌الناس در آن نباشد. 2- اعمال و مناسك به ‌صورت صحيح و مطابق با فتواي فقيه جامع شرايط انجام شود. 3- هدف از انجام حج بر اساس اخلاص و صدق نيت و خالي از اهداف دنيايي و تظاهر و شهرت باشد. پايگاه حج ـ در مورد بركات حج و ضرورت رفتن ايرانيان به حج مطالب را بيان فرماييد. اعمال حج جامع آثار و بركات مادي و معنوي است و انسان را در مسير صحيح زندگي قرار مي دهد و كمك مي كند تا جامعه نيز به سمت سبك زندگي اسلامي و الهي حركت كرده و به تعالي و رشد برسد.
پايگاه حج ـ شبهاتي در اصل حج وارد مي‌شود؛ مثل رسيدن به فقرا و پرداخت نكردن پول به حكومت‌هاي ظلم، نظر شما چيست؟ آيا واجب الهي را مي‌شود ترك كرد؟
حج اگر واجب شد، پول آن را در جاي ديگر نمي‌شود هزينه كرد. ذمّه مكلف مشغول است و بايد حج را به‌جا بياورد. اسلام براي كمك به فقرا، زكات، صدقات و كفارات را قرار داده است، ضمن اينكه تعطيلي حج جايز نيست. حضور مسلمانان در حج يك حركت و قيام عليه حكومت‌هاي استبدادي است. حاكم اسلامي وظيفه دارد براي پيشگيري از تعطيلي حج عده‌اي را اعزام نمايد تا اعمال حج را انجام دهند.
پايگاه حج ـ تشكر از شما بابت فرصتي كه در اختيار ما قرار داديد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران