ولایت تکوینی ائمه معصومین بر پیشخوان نشر ولایت تکوینی ائمه معصومین بر پیشخوان نشر ولایت تکوینی ائمه معصومین بر پیشخوان نشر بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ولایت تکوینی ائمه معصومین بر پیشخوان نشر ولایت تکوینی ائمه معصومین بر پیشخوان نشر ولایت تکوینی ائمه معصومین بر پیشخوان نشر ولایت تکوینی ائمه معصومین بر پیشخوان نشر ولایت تکوینی ائمه معصومین بر پیشخوان نشر

ولایت تکوینی ائمه معصومین بر پیشخوان نشر

حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت کتاب ولایت تکوینی ائمه معصومین علیهم السلام، تألیف آفرین قائمی را منتشر کرد.

به گزارش سرويس انديشه پايگاه اطلاع رساني حج، گروه كلام و معارف پژوهشكده حج و زيارت، وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت، كتاب ولايت تكويني ائمه معصومين عليهم السلام ، نوشته آفرين قائمي را در پنج فصل تنظيم و راهي بازار كرده است.
در بخشي از ديباچه كتاب چنين مي خوانيم:
امامت يكي از اركان اصلي مذهب اهل بيت عليهم السلام است. شيعه اعتقاد دارد رسالت پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله در تبيين و توضيح دين مبين اسلام و هدايت بندگان به كمال و سعادت را برگزيدگان خاندان ايشان ادامه مي‌دهند و هرگز امر دين به مردم واگذار نمي‌شود. ازاين‌رو به شناخت امام در مكتب اهل بيت عليهم السلام بسيار توصيه شده و مرگ بدون شناخت امام، مرگي جاهلي معرفي شده است.
يكي از شئون امام كه بايد با آن آشنا شد، مقام ولايت تكويني است. توان تصرف امام در عالم آفرينش و قلوب بندگان، موضوعي است كه نياز به تبيين و توضيح دارد.
اين كتاب به بيان قدرت و بسط يد امام در عالم آفرينش مي‌پردازد. اين اثر با اصلاحات و اضافاتي كه حجج الاسلام: حسن تركاشوند و غلامرضا رضايي انجام دادند، براي انتشار آماده شده است.
نويسنده در بخشي از مقدمه نيز درباره موضوع كتاب اينگونه آورده است:
از آنجا كه يكي از اعتقادات شيعه، ولايت تكويني اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام است، شايسته مي نمايد اين موضوع در چارچوب اصطلاحات فلسفي و عرفاني محدود نشود و با بياني ساده در دسترس همه طالبان حقيقت قرار گيرد.
اين نوشتار در صدد است، ولايت تكويني ائمه هدا عليهم السلام را با توجه به آيات و روايات و با استفاده از منابع فلسفي، عرفاني، كلامي و اخلاقي اصيل و معتبر، اثبات كند و شبهات مربوط به آن را پاسخ دهد.
در اين نوشتار، اين سؤالات بررسي و به آنها پاسخ داده شده است:
1ـ حقيقت ولايت تكويني چيست؟
2ـ دلايل عقلاني، قرآني و روايي ولايت تكويني ائمه اطهار عليهم السلام كدام است؟
3ـ مباني، قراين و نمودهاي وصول به اين مقام والا چيست؟
4ـ دامنه و قلمروي مصداقي، زماني و عملياتي آن تا چه حد است؟
5. شبهات مطرح در اين موضوع كدام است و پاسخ مناسب به آنها چيست؟
مفاهيم امام، ولايت، شيعه، سني و كليات ولايت تكويني، انسان كامل، خليفه الله و وهابيت مطالب فصل اول هستند و مباني ولايت تكويني در دو گفتار مباني انسان شناختي و مباني معرفت شناختي ولايت تكويني در فصل دوم كتاب بررسي شده است.
همچنين نويسنده در فصل سوم در سه گفتار هدايت تشريعي عام، هدايت خاص و اهمّ تمهيدات تشريعي وصول به ولايت تكويني به بررسي تمهيدات تشريعي اكتسابي خداوند براي وصول انسان به مقام ولايت تكويني مي پردازد.
اثبات ولايت تكويني امام عليه السلام موضوع فصل چهارم اين كتاب است كه در چهار گفتار ادله نقلي ولايت تكويني ائمه، ادله عقلي ولايت تكويني امام، شواهد و قراين اثبات ولايت تكويني و محدوده و قلمروي ولايت تكويني بررسي شده است.
در آخرين فصل كتاب نيز در سه گفتار تنافي ولايت تكويني با توحيد ذاتي، تنافي با توحيد افعالي و ربوبي و تنافي ولايت تكويني با توحيد عبادي به شبهات ولايت تكويني پاسخ داده شده است.
مؤسسه فرهنگي هنري مشعر، وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت كتاب ولايت تكويني ائمه معصومين عليهم السلام، نوشته آفرين قائمي را در قطع وزيري و 320 صفحه منتشر و روانه بازار نشر كرده است.




نظرات کاربران