رحلت علامه مجلسی در چنین روزی رحلت علامه مجلسی در چنین روزی رحلت علامه مجلسی در چنین روزی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
رحلت علامه مجلسی در چنین روزی رحلت علامه مجلسی در چنین روزی رحلت علامه مجلسی در چنین روزی رحلت علامه مجلسی در چنین روزی رحلت علامه مجلسی در چنین روزی

رحلت علامه مجلسی در چنین روزی

حضرت امام خمینی (ره) در کتاب کشف الاسرار در مورد بحرالانوار مجلسی می‌نویسند، کتاب بحارالانوار که تالیف عالم بزرگوار و محدث عالی مقدار محمدباقر مجلسی است مجموعه‌ای است قریب چهارصد کتاب و رساله که در حقیقت یک کتابخانه کوچکی است که با یک اسم نام برده می‌شود.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، علامه (محمد باقر) مجلسي به سال ۱۰۳۷ هجريدر اصفهان به دنيا آمد.[1] پدرش محمد تقي مجلسي از شاگردان بزرگ شيخ بهايي و مادرش دختر صدرالدين محمد عاشوري بود.[2]خانواده علامه از نيمه قرن پنجم هجري در ميان مردم به تشيع مشهور بود افراد بسياري از اين خانواده در قرن دهم و يازدهم از دانشمندان معروف زمان به شمار مي‌رفتند[3]. وي در چهارسالگي درس و بحث را آغاز نمود و استعدادش به گونه اي بود كه در چهارده سالگي اجازه روايت يافت.[4]وي از محضر استاداني چون علامه حسن علي شوشتري، محمد مومن استرآبادي، ملا محسن استرآبادي و فيض كاشاني بهره گرفت.[5] پس از پدر بر كرسي تدريس نشست و شاگردان بسياري تربيت كرد. سيدنعمت الله جزايري كه نامي ترين شاگرد اوست، تعداد شاگردان وي را بيش از هزار نفر دانسته است.[6] علامه بعد از درگذشت ملا محمد باقر سبزواري در ۱۰۹۹ ه.ق در دوران سلطنت شاه سليمان صفوي به مقام شيخ الاسلامي[7]ايران رسيد،[8] و در اين مقام به مبارزه با صوفيان، گروه هاي تبشيري و كشييان پرداخته و نوشيدن مسكرات و جنگ ميان فرقه‌ها را ممنوع ساخت.[9]علامه داراي تأليفات بسياري است كه شماره ي آن ها به بيش از صد مي رسد، اما مهمترين اثر وي بحارالانوار مي باشد كه در تدوين اين مجموعه گروهي از شاگردان علامه با وي همكاري داشته اند.
حضرت امام خميني (ره) در كتاب كشف الاسرار در مورد بحرالانوار مجلسي مي‌نويسند، كتاب بحارالانوار كه تاليف عالم بزرگوار و محدث عالي مقدار محمدباقر مجلسي است مجموعه‌اي است قريب چهارصد كتاب و رساله كه در حقيقت يك كتابخانه كوچكي است كه با يك اسم نام برده مي‌شود.
اين كتاب از عمده ترين و گسترده ترين جوامع حديثي شيعه (85173 روايت ) است. كه روايات كتب حديث را با تبويب و نظم نسبتا كاملى جمع نموده است. از ديگر آثار وي مي توان بهحق اليقين در اعتقادات،عين الحياة در اخلاق، حليلة المتقين در آداب و احكام،حياة قلوب در تاريخ پيامبران و جلاالعلوم در تاريخ امامان اشاره كرد.علامه مجلسي در برخورد با اصوليان و اخباريان راهي ميانه برگزيد. وي در پاسخ پرسش‌كنندگان خود ، مسلك خويش را بين و وسط خوانده است.[10]سرانجام علامه در ۲۷رمضان سال ۱۱۱۱ق. چشم از جهان فرو بست، و وي راجنب مسجد جامع اصفهان، كنارآرامگاه پدرش به خاك سپردند. پي نوشت:
[1]- خاتون آبادي مير عبدالحسين، وقايع السيني و الاعوام ، تصحيح محمد باقر بهبودي، تهران، كتابفروشي اسلاميه، چ اول، 1352 شمسي، ص 508. و مدرس تبريزي ، محمد علي، ريحانه الادب، نشر خيام، تهران، 1369، ج ۵، ص ۱۹۶.
[2]- تهراني ، آقابزرگ، الذريعه، بيروت، دارالاضواء، بي تا، ج ۱، ص ۱۵۱.
[3]- مهدوي سيد مصلح الدين ، زندگينامه علامه مجلسي، تهران، همايش بزرگداشت عللامه مجلسي، 1378 ، ج اول، ص 53.
[4]- زندگي نامه علامه مجلسي، ج اول، ص55 و 426.
[5]- نوري طبرسي، ميرزا حسين، فيض قدسي، ترجمه سيد جعفر نبوي، انتشارات علمي و فرهنگي، چ اول، 1374، ص 139 – 172.
[6]- جزايري سيد نعمت الله، انوار نعمانيه، ص 116- 122.
[7]- شيخ الاسلام، منصب عالي روحاني بود كه به يكي از بهترين عالمان روحاني داده مي شد و او به دعاوي شرعي، امربه معروف، نهي از منكر، نظارت بر امور حسبي و امور عالي روحانيون و نظارت بر تمام طلاق ها هاي رسمي، مديريت اموال يتيم و افراد غايب مي پرداخت.
[8]- سينا ،حسين،نگاهي به انديشهٔسياسيشيعيدرگذرزمان، گروه نويسندگان، به كوشش حسن يوسفي اشكوري، احيا-دفتر پنجم، ص ۵۱، تهران: نشر يادآوران، ۱۳۷۰.
[9]- لاكهارت لارنس، انقراض سلسله صفويه، ترجمه اسماعيل دولتشاهي، نشر علمي و فرهنگي، ص 44- 43.
[10]- مجلسي، محمدباقر، اجوبه، در مروري بر آثار عارفان اسلام، ج 3، ص 283.


| شناسه مطلب: 68850




مناسبت ها



نظرات کاربران