«فرهنگ‌نامه توبه» منتشر شد

انتشارات دارالحدیث نخستین چاپ کتاب «فرهنگ‌نامه توبه»، نوشته آیت الله ری‌شهری را راهی بازار نشر کرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، مؤسسه علمي - فرهنگي دارالحديث، نخستين چاپ كتاب «فرهنگ‌نامه توبه»، تأليف محمد محمدي ري‌شهري را راهي بازار منتشر كرد.
توبه در قرآن و احاديث، هم درباره انسان و هم درباره خداوند با معنايي متفاوت به‌كار رفته است. توبه انسان، به معناي بازگشت از گناه به منظور آمرزش الهي و زدودن آثار گناه است. توبه بازگشت انسان از انحرافات اعتقادي، اخلاقي و عملي، به راه مستقيم الهي و ضامن خوشبختي و سعادت انسان در دنيا و آخرت است. مقصود از توبه خداوند نيز بازگشت لطف و رحمت او به سوي انسان، براي زدودن آثار گناهان است.
«فرهنگ‌نامه توبه»، يكي از فرهنگ‌نامه‌هايي است كه از دانش‌نامه قرآن و حديث برگرفته شده و با هدف استوارسازي فرهنگ ديني، اصلاح فرهنگ عمومي و ترويح معارف اصيل اسلام منتشر شده است.
در متن اين كتاب، برجسته ترين رهنمودهاي قرآن و احاديث اسلامي درباره توبه در قالب هفت فصل با عنوان‌هاي «تفسير توبه و اركان آن»، «ترغيب به توبه و نهي از ترك توبه و تعلل در آن»، «پذيرش توبه»، «نمونه‌هايي از كساني كه توبه‌شان پذيرفته شده»، «آثار و بركات توبه»، «انواع توبه» و «نمونه‌هايي از دعاهاي معصومان (ع)» ارائه شده است.
«توبه نصوح» در صفحه 19 كتاب اين‌طور تعريف شده است:
قرآن، توبه‌اي را اميدواركننده مي‌داند كه از صفت «نصوح» برخوردار باشد. از اين‌رو خطاب به اهل ايمان مي‌فرمايد: «اي كساني كه ايمان آورده‌ايد! به سوي خدا توبه كنيد، توبه‌اي نصوح. اميد است با اين كار پروردگارتان، گناهانتان را ببخشد و شما را در باغ‌هايي از بهشت كه نهرها از زير درختانش جاري‌اند، وارد كند» (تحريم: آيه 8).
نصوح از ريشه «نُصح» گرفته شده و توبه نصوح، توبه خالص، صحيح، صادق، محكم و خالي از هرگونه نقص و خلل است. گفتني است كه توبه با اين اوصاف، داراي درجات و مراتب مختلف است. هرچه ندامت توبه‌كننده بيشتر باشد، توبه آثار و بركات بيشتري در ظاهر و باطن و زندگي مادي و معنوي انسان خواهد داشت.
همچنين درباره «پذيرفته شدن توبه تا واپسين دم زندگي» در صفحه 82 مي‌خوانيم:
پيامبر خدا (ص) در آخرين خطابه‌اي كه ايراد كرد، فرمود: «هر كس يك سال پيش از مرگش توبه كند، خداوند توبه‌اش را مي‌پذيرد». سپس فرمود: «سال، زياد است! هر كس يك ماه پيش از مرگش توبه كند، خداوند توبه‌اش را مي‌پذيرد». باز فرمود: «ماه، زياد است! هركس يك هفته پيش از مرگش توبه كند، خداوند، توبه‌اش را مي‌پذيرد». باز فرمود: «هفته زياد است! هركس يك روز پيش از مرگش توبه كند، خداوند، توبه‌اش را مي‌پذيرد». باز فرمود: «يك روز زياد است! هركس يك ساعت پيش از مرگش توبه كند، خداوند توبه‌اش را مي‌پذيرد». باز فرمود: «ساعت زياد است! هر كس نفسش به اين‌جا رسد - و با دست خود به گلويش اشاره كرد - و توبه كند، خداوند توبه‌اش را مي‌پذيرد. (كتاب من لا يحضره الفقيه: ج 1 ص 133 ح 351، الكافي: ج 2 ص 440 ح2).
مؤسسه علمي - فرهنگي دارالحديث نخستين چاپ كتاب «فرهنگ‌نامه توبه» را در 240 صفحه با شمارگان پنج هزار نسخه به بهاي 11 هزار تومان منتشر كرده است.


| شناسه مطلب: 68942




تازه هاي نشر



نظرات کاربران