گزارشی از راه حج و اماکن مقدسه مکه و مدینه از سال 1296ق.

گزارش موجود که در سال 1296 و 1297 ق. فراهم آمده، توسط یکی از هموطنان سنی مذهب نگاشته شده و در این مورد تلاش کرده است تا ما را در جریان مسیر راه حج، ویژگی برخی از شهرها، همچنین بیان مسافات میان شهرها قرار داده و در مکه و مدینه نیز، از اماکن مقدس آن، آنچه به نظرش جالب آمده است، بیان کند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، در شماره جديد فصلنامه ميقات حج مقاله حجت الاسلام والمسلمين رسول جعفريان با عنوان «گزارشي از راه حج و اماكن مقدسه مكه و مدينه از سال 1296ق.» منتشر شد.
در اين مقاله مي خوانيم: اثري در مناسك حج در اختيار نويسنده اي قرار گرفته و او ضمن درج آن در يك متن، گزارش هايي پيرامون راه حج، و اماكن مقدس مكه و مدينه در آن افزوده و در جاهاي مختلف اين متن قرار داده است. گزارش موجود كه در سال 1296 و 1297 ق. فراهم آمده، توسط يكي از هموطنان سني مذهب نگاشته شده و در اين مورد تلاش كرده است تا ما را در جريان مسير راه حج، ويژگي برخي از شهرها، همچنين بيان مسافات ميان شهرها قرار داده و در مكه و مدينه نيز، از اماكن مقدس آن، آنچه به نظرش جالب آمده است، بيان كند؛ به طوري كه خواهيد ديد، اين متن از جهت اشتمال بر برخي از جزئيات مي­تواند روشنگر نكات جالب توجهي در بارة ادبيات حج ونيز موضوع اماكن مقدس باشد.
در بخشي از مقاله آمده است: رساله‌اي فارسي در مناسك حج، بر اساس مذهب اهل سنت، از يكي از هموطنان ايراني ما، از اهالي منطقة ساوجبلاغ در اروميه از اواخر قرن سيزدهم هجري در دست است كه از جهاتي قابل تأمل مي‌باشد. اين رساله كه اصل آن سراج المناسك نام دارد و به شمارة ۱۷۵۲۷ در كتابخانة مجلس نگهداري مي‌شود، از نويسنده‌اي با نام اسماعيل مجاور و ترجمة محمد بيك ساوجبلاغي است. تاريخ ختم اين رساله ۱۲۹۶ بوده و يادداشت‌هايي هم از سال ۱۲۹۷ روي نسخه به چشم مي‌خورد. اين اثر، حاوي چند متن است. اصل آن، رساله‌اي در مناسك است كه افزون بر مناسك، اطلاعات مكه و مدينه‌شناسي و نيز راه حج دارد كه مقالة حاضر به گزارش آن بخش‌ها خواهد پرداخت. اما چنان‌كه اشاره شد، جز آن، اصل هدف، بحث از حج و زيارت است. پيش از شروع كتاب، يادداشت‌هاي پراكنده‌اي روي نسخه آمده كه يكي در بارة گزارش يك نكاح و تعيين صداق است كه عبارت از سي مثقال طلا و دو... ابريشم است. رسالة از فريم ۷ آغاز شده و تا فريم ۷۷ ادامه مي‌يابد؛ چنان‌كه گفته شد، صفحاتي از اين كتاب در بارة راه رفتن از طريق موصل به شام و از آنجا به مدينه و مكه و راه بازگشت از طريق جده و دريا به مصر و استانبول و سپس با زگشت به ايران تا اروميه و ساوجبلاغ است.
براي مشاهده متن كامل مقاله اينجا را كليك كنيد.


| شناسه مطلب: 69039




تاريخ حج سفرنامه



نظرات کاربران