عقیق، میقاتی ناشناخته

در این نوشتار فقهی، با شفاف سازی ابتدا و انتهای دقیق مکان می‌قات عقیق، در پی آنیم که بگوییم: عقیق، می‌قات حج و عمرة تمام کسانى است که از نواحى شرقى عبور می‌کنند. همچنین در حال اختیار، احرام از هر سه بخشِ عقیق؛ یعنی مسلخ، غمره و ذات عرق جایز است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، در شماره جديد فصلنامه ميقات حج مقاله حجت الاسلام والمسلمين روزبه بركت رضايي در موضوع فقه و با عنوان «عقيق، ميقاتي ناشناخته» منتشر شد.
در اين مقاله آمده است: ميقات عقيق زماني توسط پيامبر(ص) براي مردم عراق تعيين شد كه هنوز كشوري به اين نام پديد نيامده بود و ايشان با استفاده از علم غيب، آن را تعيين فرمودند. مي‌قات وادي عقيق هرچند هم اكنون كمتر مورد بهره برداري قرار مي‌گيرد ولي با توجه به ساخت تأسيساتي در منطقة «الضريبه» در آينده مورد استفاده بيشتري قرار خواهد گرفت.
در اين نوشتار فقهي، با شفاف سازي ابتدا و انتهاي دقيق مكان مي‌قات عقيق، در پي آنيم كه بگوييم: عقيق، مي‌قات حج و عمرة تمام كسانى است كه از نواحى شرقى عبور مي‌كنند. همچنين در حال اختيار، احرام از هر سه بخشِ عقيق؛ يعني مسلخ، غمره و ذات عرق جايز است.
نويسنده در پايان نتيجه گيري كرده است كه: ـ ابتداي عقيق، مسلخ است. ـ اصل صحت احرام در ذات‌عرق صحيح است. ـ رواياتِ پايان يافتن مي‌قات در غمره، حمل بر افضليت و عدم احرام در ذات‌عرق، حمل بر احتياط استحبابي ‌مي‌شود؛ علت اين احتياط نيز رواياتي مانند: صحيح عمربن يزيد، صحيح معاوية بن عمّار و موافقت اصل‌اشتغال و مخالف عامّه است. براي مشاهده متن كامل مقاله اينجا را كليك كنيد.




نظرات کاربران