در سومین جلد موسوعه رد شبهات؛

پاسخ به شبهاتِ پیرامون «اهل‌بیت» منتشر شد

حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت مجموعه آثار موسوعه رد شبهات را به قلم جمعی از نویسندگان منتشر و در اختیار پژوهشگران قرار داده است.

به گزارش سرويس انديشه پايگاه اطلاع رساني حج، گروه كلام و معارف پژوهشكده حج و زيارت، وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت، مجموعه موسوعه رد شبهات را به قلم جمعي از نويسندگان، آماده و مؤسسه فرهنگي هنري مشعر آن را منتشر كرده است.
اين مجموعه با توجه به تغيير هجمه ها و شبهات دشمنان اسلام عليه مذهب اهل بيت عليهم السلام در سال هاي اخير و با هدف انجام اين وظيفه خطير و دفاع از مذهب اهل بيت عليهم السلام تنظيم شده كه در آن توجه ويژه اي به مسأله «پاسخگويي به شبهات» صورت گرفته است.
اين موسوعه كتاب هاي توحيد، قرآن، اهل بيت (1)، امام علي (1)، امام علي (2)، مهدويت، شيعه (1) و شيعه (2) را دربردارد كه سرويس كتاب و نشر خبرگزاري رسا بر اساس وظيفه خود در معرفي آثار منتشر شده حوزوي، هر يك از اين عنوان ها را بررسي كرده است.
در سومين جلد موسوعه رد شبهات با موضوع «اهل بيت(1)»، شبهاتي درباره خصايص ائمه عليهم السلام، حديث كساء، اتهام برتري كربلا بر كعبه و اختصاص معرفت كامل قرآن به اهل بيت عليهم السلام به قلم پژوهشگران اين عرصه بررسي و به صورت علمي و دقيق پاسخ داده شده است.
خصايص ائمه عليهم السلام/ رحمت الله ضيائي
خصايص، جمع خَصِيصَة در لغت به معناي صفتي است كه شئ را از باقي اشياء جدا مي‌سازد و محدود مي‌كند و در اصطلاح به ويژگي‌هاي خاص ائمه اطهار عليهم السلام كه در آيات و روايت به آنها تصريح شده است، «خصائص الائمه» گفته مي‌شود. در برخي آثار شيعه مانند كتاب «الاختصاص» شيخ مفيد، عنوان «خصائص الائمه» ايجاد شده و در آن رواياتي در اين باب آمده است. همچنين پس از ايشان كتاب مستقلي در اين موضوع با همين عنوان به‌ قلم سيد رضي، گردآورنده كتاب نهج البلاغه تأليف شده است.
با توجه به جايگاه ائمه اطهار عليهم السلام در نظام تكوين و تشريع، اهميت بحث از ويژگي‌هاي ائمه عليهم السلام به خوبي روشن مي‌شود؛ زيرا به دليل تبيين نشدن جايگاه ائمه و ويژگي‌هاي آنان، متأسفانه برخي درباره آنها به پرتگاه غُلوّ كشيده شده‌اند و عده‌اي مانند بني‌اميه و اخلاف آنها، يعني وهابيت، به سوي تقصير و حتي دشمني و ستيز با آنها گام برداشته‌اند. آنان در اين راستا شبهاتي را مطرح كرده‌اند كه ضرورت دارد ويژگي‌هاي ائمه اطهار عليهم السلام، به طور دقيق و علمي از منابع اصيل اسلامي (قرآن و سنت) پس از بحث و بررسي، تبيين شود.
نويسنده در اين نوشتار ابتدا برخي ويژگي‌هاي أئمه عليهم السلام كه در كتاب و سنت آمده است، تبيين مي كند و آن‌گاه شبهاتي را كه برخي نويسندگان متعصب وهابي در اين باره بيان كرده اند، پاسخ مي دهد.
حديث كساء/ سيدحسين موحد بلخي
يكي از رواياتي كه بر فضيلت اهل بيت عليهم السلام دلالت مي كند، حديثي است كه مفسران در ذيل آيه 33 سوره احزاب نقل كرده‌اند و به حديث كساء معروف است. اين حديث به صورت‌هاي گوناگوني نقل شده است كه نويسنده براي پاسخ گويي به شبهات مطرح شده درباره اين موضوع تلاش مي كند.
با بررسي حديث كساء، نتايج ذيل به دست مي آيد:
1. حديث شريف كساء، از احاديث صحيح و مورد قبول فريقين است. اكثر صاحبان سنن و مسانيد، از طُرق مختلف آن را نقل كرده و به صحت آن تصريح كرده‌اند. مسلم در صحيح خود، شأن حديث را ذكر كرده و حتي ابن تيميه به صحت آن تصريح كرده است.
2. اراده خداوند تبارك و تعالي در آيه تطهير كه حديث شريف كساء بيانگر مصاديق آن است، اراده تكويني است، نه اراده تشريعي. در نتيجه از اين آيه، مي توان عصمت اهل بيت عليهم السلام را اثبات كرد.
3. همسران پيامبر صلي الله عليه و آله جزو اهل بيت به معناي خاص نيستند؛ در عين حال از جايگاه بالاي همسري خاتم پيامبران برخوردارند، عنوان «ام المؤمنين» را دارند و جزو اهل بيت به معناي عام به شمار مي آيند.
4. بر خلاف ادعاي ابن تيميه، عصمت هيچ تناقضي با اختيار ندارد و ائمه عليهم السلام همواره با اراده خود، امور نيك و پسنديده را انجام مي دهند و امور قبيح را ترك مي كنند.
حديث كساء در منابع معتبر اهل سنت مانند صحيح مسلم، سنن ترمذي، سنن نسائي، مستدرك حاكم نيشابوري، مسند احمد، تفسير طبري و صحيح ابن حبان آمده و در صحت سند آن، هيچ يك از محدثان صاحب نام اهل سنت ترديد نكرده‌اند. مسلم بن حجاج آن را در صحيح مسلم آورده است كه نشان مي‌دهد اين روايت از نگاه سنت، هيچ مشكلي ندارد.
اتهام برتري كربلا بر كعبه/ علي جان محمدي قره باغي
كعبه از ماده «كعب» و جمع آن «كعاب و كعبات» است. به هر چيزي كه بلند و مرتفع باشد، «كعب» مي‌گويند. از همين رو، برآمدگي روي پا را كه در وضو مسح مي‌شود، «كعب» مي‌گويند و تثنيه آن «كعبين» است. «كعبه» در لغت به معناي هر خانه مربع و چهارگوش و اتاق است. كعبه را به اين دليل كعبه مي‌گويند كه هم مربع است و هم مرتفع و بلند.
در اصطلاح شرع، كعبه نام خانه خداوند و قبله مسلمانان است. هر ساله مسلمانان در ايام حج به طواف اين خانه مي‌آيند و بزرگ‌ترين مراسم عبادي ـ سياسي را به نمايش مي‌گذارند.
اين كلمه مركب از دو واژه «كرب» و‌ «بلا» است. «كرب» در لغت به معناي غم و اندوهي است كه بر نفس مسلط شود. «بلاء» هم كه معنايش امتحان و آزمايش است.
«كربلاء» نام محلي است در سرزمين عراق كه در سال 61 هجري، فرزند پيامبر خدا صلي الله عليه و آله، حضرت امام حسين عليه السلام در آنجا فرود آمد و در دهم محرم همان سال، همراه اصحابش به شهادت رسيد و پيكرهاي مطهرشان در همانجا مدفون شد. از آن روز به بعد، قبور آن امام و شهداي كربلا، محل زيارت شيعيان و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت شده است.
موضوع بحث نويسنده در اين نوشتار، بررسي و نقد شبهه برتري كربلا (محل دفن بدن مطهر سيد الشهداء عليهم السلام) بر كعبه است كه توسط قفاري در كتاب اصول مذهب شيعه مطرح شده است.
براساس مطالب اين نوشتار نتايج زير به دست مي آيد؛
1. از نظر روايات صحيح شيعه، كعبه برترين نقطه روي زمين است و اهميتي ويژه دارد كه سرزمين كربلا آن را ندارد. توجه به كعبه در نماز، رو به قبله بودن محتضر، ذبح حيوانات به سوي قبله، وجوب زيارت خانه خدا، بخشي از نشانه اهميت آن از نظر شيعيان است؛ در حالي كه اهل سنت رو به قبله بودن ذبيحه را مستحب مي‌دانند.
2. از نظر خليفه اول، برخي صحابه، سران مذاهب و علماي اهل سنت، نه تنها محل دفن پيامبر صلي الله عليه و آله، بلكه خود شهر مدينه برتر از كعبه است. نمي‌دانيم چرا وهابيت با مطالعه برخي از روايات مربوط به ثواب زيارت كربلا، به شيعيان تهمت «برتري كربلا بر كعبه» را مي‌زنند و از عقايد بزرگان و روايات خودشان غافل هستند.
3. ثواب زيارت كربلا، تفضل و عنايت الهي به زوار حسين بن علي عليه السلام است و نمي‌توان با لطف و عنايت الهي مبارزه يا لجاجت كرد. آيا خداوند صفات الهي خودش همانند زنده كردن مرده، شفاي امراض لاعلاج، توان آفرينش و علم غيب را به حضرت عيسي ـ علي نبينا و آله وعليه السلام ـ نداد؟ آيا مي‌توان گفت كه ـ نعوذ بالله ـ حضرت عيسي خداست يا از خدا برتر است؟
بنابراين، ثواب زيارت كربلا، دليل برتري آن بر حج خانه خدا نيست.
اختصاص معرفت كامل قرآن به اهل بيت عليهم السلام/ عبدالكريم جوهرزاده
ـ معرفت قرآن كريم شامل هر نوع شناخت و درك قرآن كريم اعم از ترجمه، تفسير و تأويل مي‌شود كه درجه شناخت در هر كدام با ديگري متفاوت است. معارف قرآن كريم در تقسيم‌بندي ديگر، شامل دو دسته معارف مي‌شود: معارفي كه با علم و آگاهي مفسر و رعايت اصول عقلايي تفسير دست‌يافتني است و معارفي كه با علوم تفسيري به دست نمي‌آيد و نيازمند بهره گيري از علم الهي معصومين است.
ـ شيعه علم كامل قرآن كريم را مختص معصومين مي‌داند؛ ولي اين حرف به اين معنا نيست كه ديگران راهي براي فهم و درك قرآن كريم ندارند. رواياتي كه معرفت قرآن را مختص معصوم مي‌داند، به قرينه روايات ديگر كه ديگران را تشويق به رجوع به قرآن كريم مي‌كند، دلالت بر شناخت كامل قرآن از سوي معصوم دارد، نه جلوگيري از رجوع ديگران به قرآن كريم و تفسير علمي آن.
ـ نسبت دادن عقايد شيعه از سوي معاندان به عبدالله بن سبأ كه در برخي كتب اهل سنت هم جعلي بودن او اثبات شده است، پايه و اساس علمي ندارد.
هر انديشمند منصفي كه با قرآن كريم آشنايي داشته باشد، معترف است كه اين كتاب گهربار، سطوح و مراتب مختلفي دارد كه دلالت آيات بر اين مراتب يكسان نيست. فهميدن قسمتي از اين معارف براي اشخاصي كه آشنايي اندكي با زبان عربي دارند، راحت است؛ ولي فهميدن و درك بسياري از معارف ديگر قرآن كريم، براي كساني كه حتي آشنايي وافري با زبان عربي دارند، بدون تفسير امكان ندارد. با در نظر گرفتن اين نكته، سؤال در اين جاست كه تفسير قرآن، از سوي چه كسي بايد بيان شود ؟ يا به عبارت ديگر، آيا نياز است كه شخص مفسر، حتماً معصوم باشد يا غيرمعصوم هم مي‌تواند مفسر قرآن كريم باشد؟ در مورد تأويل قرآن كريم، موضوع چگونه است؟
مؤسسه فرهنگي هنري مشعر، سومين جلد موسوعه رد شبهات را با موضوع «اهل بيت(1)» در قطع رقعي، 156 صفحه و شمارگان 1000 نسخه منتشر كرده است.
تمامي آثار و كتابهاي حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت را مي توان آنلاين و رايگان از كتابخانه تخصصي پايگاه حج دريافت كرد.


| شناسه مطلب: 69224




تازه هاي نشر



نظرات کاربران