فتوای رهبرانقلاب درباره فتوای رهبرانقلاب درباره فتوای رهبرانقلاب درباره بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
فتوای رهبرانقلاب درباره فتوای رهبرانقلاب درباره فتوای رهبرانقلاب درباره فتوای رهبرانقلاب درباره فتوای رهبرانقلاب درباره

فتوای رهبرانقلاب درباره "رمی جمرات"

در حالی که حدود دو هفته تا آغاز موسم حج و اعزام زائران کشورمان به سرزمین وحی مانده، نحوه صحیح انجام این فریضه الهی و موضوعات مرتبط با آن، از مهمترین دغدغه‌های فکری هر زائری است.

پايگاه اطلاع رساني حج:
هنگام رمي يا پيش از آن، يك ريگ مستعمل در كيسه ريگ ما مي‌افتد و با ريگ‌هاي بكر مخلوط و مشتبه مي‌شود. آيا همين كه هشت ريگ به جمره بزنيم كه يكي از آنها احتمالاً ريگ مستعمل است كافي است؟
با حصول يقين به تحقق رمي با ريگ بكر، رمي صحيح و مُجزي است.
كسي كه بعدازظهر عيد قربان - كه جمره عقبه خلوت است - خودش قادر است رمي كند، آيا مي‌تواند براي رمي در صبح عيد نايب بگيرد؟ در صورتي كه بخواهد خودش هنگام عصر رمي كند موفق به قرباني در روز عيد نمي شود، آيا براي اينكه بتواند روز عيد قرباني كند مي تواند صبح براي رمي جمره نايب بگيرد؟ با اين كه عصر شخصاً قادر بر آن است؟ همچنين كسي كه چندين سال صبح روز عيد براي رمي نايب گرفته با اينكه عصر خودش قادر به رمي بوده است اكنون تكليفش چيست؟
با فرض تمكّن از رمي در ساعتي از روز ولو در ساعات عصر، نايب گرفتن صحيح نيست. ولي اگر مأيوس از برطرف شدن عذر تا آخر روز بود و براي رمي نائب گرفت، و اتفاقاً عذرش بعد از عمل نائب برطرف شد، عمل نائب مجزي است، و اعاده بر او لازم نيست. و نسبت به سالهاي گذشته اگر نائب گرفتن به نحو غير صحيح بوده، بايد تدارك كند.
با توسعه اخير جمرات، اگر قسمتي از ستون (ديوار ۲۴ متري) جمره عقبه، خارج از مِني باشد، با فرضِ صدقِ جمره بر مجموع ديوار، آيا رمي آن قسمت صحيح است؟
در صورت يقين به خروج قسمتي از جمره توسعه يافته از مِني، احوط رمي نقطه‌اي از قسمتي است كه از مِني خارج نيست.
با توجه به توسعه‌اي كه اخيراً در جمرات ايجاد شده، وظيفه مخصوصاً با جهل به قسمت اصلي چيست؟ و آيا رمي همه قسمت‌ها كافي است؟
اگر مي تواند بدون عسر و مشقّت، به آنچه در محلّ ستون قبلي قرار دارد رمي كند، واجب است به آن رمي نمايد. و اگر جستجو از محل آن و رمي به آن مستلزم عُسر و مشقّت است، به هر نقطه ي آن ديوار رمي كند مُجزي است، ان شاءاللّه.
با توجه به اينكه بانوان مي‌توانند رمي روز دهم را شب انجام دهند، آيا حتماً بايد شب عيد باشد يا شب يازدهم نيز جايز است؟ و در فرض جواز، در صورتي كه زن در اعمال حج نايب ديگري باشد، چه صورت دارد؟
در صورت تمكّن بايد در همان شب عيد رمي جمره عقبه نمايد، مخصوصاً اگر حج او حجّ نيابي باشد و تأخير تا شب يازدهم صحيح نيست؛ ولي اگر در روز دهم ـ يعني روز عيد ـ رمي جمره عقبه نمايد، اشكال ندارد.
آيا به‌خاطر ترس از ازدحام در روز، زنان مي‌توانند جمرات سه‌گانه را شب رمي كنند؟ و آيا رمي در شب براي آنها متعيّن است يا مي‌توانند براي رمي در روز نايب بگيرند بدون اين‌كه منتظر رمي در شب شوند؟
اگر مي‌توانند در شب ـ هرچند شب بعد ـ رمي كنند، صحيح نيست براي رمي نايب بگيرند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران