پیوند یافتن قطره وجود زائر در اقیانوس رحمت حق

زائر در اماکن زیارتی، قطره وجود خود را به اقیانوس رحمت حق پیوند می‌زند و با روحی سرشار از شادی، طراوت و امید نسبت به آینده، به خانه و کاشانه خویش بر می‌گردد تا زندگی جدیدی را آغاز کند و از آلودگی و ناپاکی دور باشد.

به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج از كربلاي معلا، همه ساله هزاران انسان شيفته اهل بيت عصمت و طهارت(ع) با قلبي سرشار از عشق و اميد، از خانه و كاشانه خود دل كنده، راهيِ اماكن زيارتي و مراقد پاك معصومان و پيشوايان الهي مي‌شوند تا روح و جان خويش را با آنان پيوند زده، زمينه را براي دستيابي به كمال و قُرب پروردگار فراهم سازند.
حضور در اين اماكن مقدس، از يك سو تجديد عهد با پيشوايان دين است، كه جملاتي چون «مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ، مُبْطِلٌ لِمَا أَبْطَلْتُمْ» و يا «سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَكُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَكُمْ، مُحِبٌّ لِمَنْ أَحْبَبْتُمْ، مُبْغِضٌ لِمَنْ أَبْغَضْتُمْ» گوياي اين حقيقت است و از سوي ديگر، از روز مرّگي و آلودگي به گناه فاصله گرفتن و خود را در اقيانوس رحمت و مغفرت الهي شستشو دادن و با توبه از گناه و معصيت رهيدن است.
زائر در اماكن زيارتي، قطره وجود خود را به اقيانوس رحمت حق پيوند مي‌زند و با روحي سرشار از شادي، طراوت و اميد نسبت به آينده، به خانه و كاشانه خويش بر مي‌گردد تا زندگي جديدي را آغاز كند و از آلودگي و ناپاكي دور باشد.
زائر، با اين سفر معنوي، از زندگي تكراري و بي‌ثمر فاصله مي‌گيرد و با ارتقاي فكر و انديشه و تقويت ايمان و باورهاي ديني، با اراده‌اي استوار، موانع كمال را از سر راه بر مي‌دارد تا به حقيقتِ هستي، كه كمال مطلق است برسد: «ِإلَهِي هَبْ لِي كَمَالَ الانْقِطَاعِ إِلَيْكَ، وَ أَنِرْ أَبْصَارَ قُلُوبِنَا بِضِيَاءِ نَظَرِهَا إِلَيْكَ، حَتَّي تَخْرِقَ أَبْصَارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ إِلَي مَعْدِنِ الْعَظَمَةِ».
آري، زيارتي كه همراه با معرفت و تحوّل نباشد، زيارت نيست و اگر زيارت تأثيرگذاري لازم را ندارد، دليلش را در فاصله گرفتن از اهداف زيارت بايد جستجو كرد.
اگر زائر به پيشوايان خود، تنها به ديده حاجت دهنده بنگرد، طبيعي است كه نمي‌تواند به اهداف زيارت دست يابد، بنابراين اگر بتوانيم فرهنگ زيارت را در ميان امت اسلامي حاكم كنيم و پيشوايان دين را، كه الگو و واسطه فيض الهي هستند، وسيله‌اي براي رهايي خود از دام گناه و معصيت و آشنايي با ارزش‌ها و فضايل اخلاقي و انساني بدانيم، به‌خوبي تأثير زيارت را در جامعه خواهيم ديد و اين چشمه حيات بخشِ هميشه جاري، روح اميد و نشاط و ايمان را به جامعه ديني و اسلامي ما منتقل و حيات طيبّه را به همگان هديه خواهد داد.
آداب سفر و زيارت، آماده كردن زائر براي اين هدف بزرگ است؛ اين آداب، به زائر مي‌آموزد كه چگونه حركت كند، به دنبال چه هدفي باشد، با همراهان و همسفران چگونه رفتار نمايد، با پيشوايان چگونه سخن بگويد و سرانجام با چه توشه‌اي باز گردد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران