حج یک منبع نیروی معنوی و عاطفی است حج یک منبع نیروی معنوی و عاطفی است حج یک منبع نیروی معنوی و عاطفی است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حج یک منبع نیروی معنوی و عاطفی است حج یک منبع نیروی معنوی و عاطفی است حج یک منبع نیروی معنوی و عاطفی است حج یک منبع نیروی معنوی و عاطفی است حج یک منبع نیروی معنوی و عاطفی است

حج یک منبع نیروی معنوی و عاطفی است

از نگاه اسلام و سنت حج به خودی خود عبادتی بسیار بزرگ محسوب می شود. فریضه‌ای که ضمن افزایش ایمان و یقین انسان به خداوند راه را برای اتحاد و نشان دادن عظمت امت اسلامی فراهم می‌آورد

به گزارش خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا) از آذربايجان‌شرقي، از نگاه اسلام و سنت حج به خودي خود عبادتي بسيار بزرگ محسوب مي شود. فريضه‌اي كه ضمن افزايش ايمان و يقين انسان به خداوند راه را براي اتحاد و نشان دادن عظمت امت اسلامي فراهم مي‌آورد.
بدون شك، مراسم با شكوه حج، براي امت اسلام، منافع دنيوي و اُخروي را در پي دارد، زيرا وقتي، اقوام و مليت‌هاي مختلف از اطراف و اكناف جهان، در آنجا جمع مي‌شوند با همه تفاوت‌هايي كه در نژادها، رنگ‌ها، آداب و سنن دارند، همگي با برقراري ارتباط و شناخت همديگر، هماهنگ و متحد، در انجام عملي واحد، بسيج مي‌شوند و در واقع مراسم حج، عمل واحد، كلمه واحد، معبود واحد و كعبه واحد است.
فلسفه حج در اسلام و جايگاه آن هدف از آفرينش انسان در پرتو آيات الهي و رهنمودهاي پيامبران، چيزي جز عبادت و بندگي خدا نيست؛ عبادتي كه همه ابعاد زندگي انسان را فرا گيرد و در نهايت او را به حد اعلاي تكامل روحاني و معنوي برساند. انسان موجودي است كه فطرتا گرايش به عبادت دارد؛ از همين رو ناخودآگاه حس ديني اش پويا مي‌شود و عطش روحش فزوني مي‌يابد تا آنجا كه روح سرگردان و بي پناه انسان به هر سو مي گريزد. هدف حج دلبستگي به معبود حقيقي است
حجت‎الاسلام سيدرضا رضوي، امام جمعه شهرستان بستان‎‏آباد در گفت‌‌وگو با ايكنا، اظهار كرد: هدف حج، دلبستگي به معبود حقيقي و گسستن از همه و درنهايت به خدا عشق ورزيدن و از غير او بيزاري جستن است.
وي افزود: انسان موجودي است كه به طور فطري گرايش به عبادت دارد؛ از همين رو ناخودآگاه حس ديني اش پويا مي‌شود و عطش روحش فزوني مي‌يابد تا آنجا كه روح سرگردان و بي پناه انسان به هر سو مي‌گريزد تا درون آشفته اش را با ايمان به خداوند عزوجل از رنج و عذابي كه دامنگير اوست، رهايي بخشد.
وي با استناد به آيه ۹۷ سوره آل عمران خاطرنشان كرد: در اين آيه مي‌خوانيم: در آن خانه آيات، ربوبيّت هويداست، مقام ابراهيم خليل است و هر كه در آنجا داخل شود ايمن باشد. و مردم را حج و زيارت آن خانه به امر خدا واجب است بر هر كسي كه توانايي براي رسيدن به آنجا دارد و هر كه كافر شود به خود زيان رسانده و خدا از جهانيان بي نياز است.
حجت‌‎‏الاسلام رضوي ادامه داد: در دين اسلام به منظور تقرب جستن به ذات خداوند عزوجل برنامه مشخص عبادي به عنوان شعائر برجسته و مهم برگزيده شده‌اند كه اساس اين عبادات عبارتند از: گواهي دادن به يگانگي خداوند و رسالت حضرت محمد(ص)، اقامه نماز؛ اداي زكات؛ روزه گرفتن ماه رمضان و حج بيت الله الحرام.
امام جمعه بستان‎آباد يادآور شد: دين اسلام يگانه دين برگزيده خداوند است كه روش حقيقي معرفت وعبادت خداوند را به صورت شفاف و صحيح براي بندگان الهي، ترسيم و تشريح مي نمايد.
وي با اشاره به فرموده امام جعفرصادق(ع) افزود: امام جعفرصادق(ع) مي فرمايند: حاجي و عمره گزار مهمان خدايند. اگر چيزي بخواهند به ايشان دهد. اگر او را بخوانند، پاسخ مي‌گويد. اگر شفاعت كنند. شفاعت ايشان را مي پذيرد، اگر سكوت كنند، با آنان آغاز سخن مي‌كند و در برابر هر درهمي كه خرج كرده اند، يك ميليون درهم به آنان مي پردازد.
حجت‌‎‏الاسلام رضوي حج را شناخت پايه مذهب بزرگ ابراهيمي دانست و تأكيد كرد: حج در واقع شناخت اساس و پايه مذهب بزرگ ابراهيمي است؛ دعوت به آيين خالص ابراهيم(ع) كه از شائبه هر گونه عقيده شرك آميز مبرا است و عمل را براي خلوص نيت استوار مي سازد.
حج يك منبع نيروي معنوي و عاطفي است
حجت‌الاسلام عبداله باقرنژاد، امام جمعه ممقان در گفت‌‌وگو با ايكنا، اظهار كرد: حج يك منبع نيروي معنوي و عاطفي است كه به مسلمان توان مي‌دهد و وجود او را از فروتني و تقوا در برابر خدا و تصميم به اطاعت و پشيماني از نافرماني‏اش پر مي سازد و عاطفه محبت به خدا و رسول خدا(ص) و ياران و پيروان او را در وي سيراب مي گرداند.
وي افزود: حج آموزش و تمرين عملي اصول متعالي انسانيت مورد نظر اسلام براي هر فرد مسلمان است. در انجام مناسك حج اين مسأله كاملا روشن مي‌شود كه هيچ فرد و گروهي امتيازي نسبت به فرد يا گروه ديگري ندارد و از جمله اهداف بلند اين آيين عبادي، مساوات و كنار نهادن برتري جويي بر ديگران است.
وي با استناد به آيه ۲۷ سوره حج خاطرنشان كرد: در اين آيه مي‌خوانيم: و در ميان مردم براى حج ندا در ده تا پياده و سوار بر هر شتر لاغر ميانِ چابكى كه از هر راه دورى فرا مى رسد نزد تو آيند.
امام جمعه ممقان يادآور شد: جاي جاي آن حرم و حريم پاك و پيرامون آن كانون نور، هر چه هست، چشمه حيات است و بركه بركت و آبشار رحمت است و كاريز كرامت كه مي‌جوشد و مي‌ريزد و مي دود و مي رود و همه از"كانال حج و زيارت" به "اقيانوس بي نهايت" مي‌پيوندد.
حجت‌الاسلام باقرنژاد با اشاره به فرموده امم جعفرصادق(ع) ادامه داد: امام جعفرصادق(ع) مي فرمايند: حج دوگونه است: حجي براي خدا و حجي براي خلق، هركس براي خدا حج گزارد، پاداشش آنست كه خدا كه وي را به بهشت درآورد و هركس براي مردم حج گزارد، پاداش وي روز قيامت برعهده مردم خواهد بود.
وي حيات جامعه اسلامي را در گرو فريضه حج دانست و افزود: حيات جامعه اسلامي در گرو فريضه حج است؛ اگر اين فريضه مهم نباشد و يا كمرنگ شود، در دين اسلام، جامعه اسلامي و تمدن پايدار اسلامي تزلزل ايجاد خواهد شد.
حجت‌الاسلام باقرنژاد تاكيد كرد: حج با هيچ عبادتي قابل مقايسه نيست و اگر برخي جايگزين‌هايي براي حج تعيين مي‌كنند نشان از كم‌اطلاعي آنها از فريضه حج است و افراد متخصص و آگاه به اهميت فريضه حج واقف هستند و به خوبي اهميت آن را به جامعه مي‌رسانند.


| شناسه مطلب: 69356




حج تمتع قرآن



مطالب مرتبط

نظرات کاربران