«یک آیه، یک نکته»
حج؛ تجلی امت واحده توحیدی
حج ابراهیمی و محمدی (ص)، بیگمان یکی از بزرگترین مقدمات و ارکان این دو هدف بزرگ است.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، در اين آيه شريفه ميخوانيم:
فَإِذا قَضَيتُم مَناسِككم فَاذكرُوا اللَّهَ كذِكرِكم آباءَكم أَو أَشَدَّ ذِكرًا فَمِنَ النّاسِ مَن يقولُ رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنيا وَما لَهُ فِي الآخِرَةِ مِن خَلاقٍ
سوره مباركه البقرة: آيه ۲۰۰
ترجمه: و هنگامي كه مناسك (حج) خود را انجام داديد، خدا را ياد كنيد، همانند يادآوري از پدرانتان (آنگونه كه رسم آن زمان بود) بلكه از آن هم بيشتر!
(در اين مراسم، مردم دو گروهند) بعضي از مردم ميگويند: «خداوندا! به ما در دنيا (نيكي) عطا كن» ولي در آخرت، بهرهاي ندارند.
حج مظهر وحدت و عبوديت مسلمانان
رهبر معظم انقلاب اسلامي در بخشي از پيام ارزشمند خود به كنگره عظيم حج در روز 26 خردادماه سال 1370 ميفرمايند:
حج با مشاهد و مناسك و شعائر خود، بايد اين روح وحدت و ملائمت و جماعت و عظمت را در مسلمانان همه اقطار عالم زنده كند و از شعوب و قبايل مختلفه، امت واحده پديد آورد و آن امت واحده را به وادي امن عبوديت مطلق خداوند هدايت نمايد و مقدمات تحقق گفته خداي بزرگ را كه: «انّ هذه امّتكم امّة واحدة و انا ربّكم فاعبدون» فراهم آورد.
تشكيل امت واحدهاي كه ناصيه عبوديت بر درگاه ربوبيت و وحدانيت ميسايد، همان آرزوي بزرگ اسلام است و همان است كه در سايه آن، نيل به همه كمالات فردي و جمعي مسلمين ميسر ميگردد و همان هدفي است كه جهاد اسلامي براي تحقق آن تشريع شده و هر يك از عبادات و فرايض اسلامي، بخشي از آن را زمينهسازي و تأمين ميكند.
حج ابراهيمي و محمدي (ص)، بيگمان يكي از بزرگترين مقدمات و اركان اين دو هدف بزرگ است.
بدين جهت، در اين عرصه عظيم، در همان حال كه ذكر خدا: «فاذكروا اللَّه كذكركم ابائكم او اشدّ ذكرا» و اعلام برائت از مشركان: «و اذان مناللَّه و رسوله اليالنّاس يوم الحجّ الاكبر أنّاللَّه برئ منالمشركين و رسوله» ركن حج محسوب ميشود، حساسيت در برابر هر حركتي كه ميان برادران - يعني اجزاي اين امت واحده - جدايي و دشمني بيافريند، نيز در حد اعلاست؛ تا آنجا كه حتي بگومگوي دو برادر مسلمان نيز كه در زندگي عادي چندان مهم نمينمايد، در حج ممنوع و حرام است؛ «فلا رفث و لافسوق و لاجدال فيالحجّ».
آري، همان صحنه كه در آن برائت از مشركان - يعني دشمنان بنياني امت واحده توحيدي - لازم ميشود، جدال با برادران مسلمان - يعني اجزاي بنياني امت واحده توحيدي- ممنوع و حرام ميگردد و بدينگونه پيام وحدت و جماعت در حج، صراحت بيشتري مييابد.