قبرستان ابوطالب یا جنه المعلی گزارش تصویری

قبرستان ابوطالب در شمال شرقی مکه و در دوراهی خیابان مسجدالحرام و حجون واقع است . این قبرستان به نام های مختلفی از جمله ابوطالب ؛ قریش ؛ حجون ؛ بنی هاشم و جنه المعلی مشهور است .

گرداگرد اين قبرستان ديوار كشيده شده و اين ديوار تا دامنه هاي كوه امتداد مي يابد . قبرستان از دو ناحيه مجزا تشكيل شده است قبور ابا و اجداد پيامبر و بني هاشم در شمال قبرستان در دره و دامنه كوهي قرار گرفته است كه اين كوهها از سه طرف ان را حاطه كرده اند .
قسمت جنوبي به وسيله ديوار و نرده هاي آهني محصور شده است برخي از كسانيكه در اين محل مدفونند عبارتند از عبدمناف جد پيامبر / عبدالمطلب پدر بزرگ آن حضرت ؛ ابوطالب پدر بزرگوار حضرت علي (ع) و عموي پيامبر ؛ حضرت خديجه همسر فداكار و مهربان رسول الله .
قاسم و عبدالله دو تن از فرزندان گرامي پيامبر و بنا به قولي عقيل برادر حضرت علي و همچنين بسياري از سادات و علماي بزرگ از جمله فرزند شهيد ثاني در اين قبرستان مدفون هستند .
در روايات امده است كه اين قبرستان پس از بقيع از شريف ترين و با فضيلت ترين قبرستان هاست و پيامبر گرامي اسلام با دستان مبارك خويش حضرت خديجه را در همين قبرستان دفن كرد و آن حضرت بارها براي زيارت به اين قبرستان مي رفته است .
عكس ها از محمدرضا علي مددي




نظرات کاربران