حمید محمدی: 

حج امسال عزتمند و توام با آرامش برگزار شد حمید محمدی: 

حج امسال عزتمند و توام با آرامش برگزار شد حمید محمدی: 

حج امسال عزتمند و توام با آرامش برگزار شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حمید محمدی: 

حج امسال عزتمند و توام با آرامش برگزار شد حمید محمدی: 

حج امسال عزتمند و توام با آرامش برگزار شد حمید محمدی: 

حج امسال عزتمند و توام با آرامش برگزار شد حمید محمدی: 

حج امسال عزتمند و توام با آرامش برگزار شد حمید محمدی: 

حج امسال عزتمند و توام با آرامش برگزار شد
حمید محمدی:

حج امسال عزتمند و توام با آرامش برگزار شد

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: امسال حج عزتمند و توام با آرامش برگزار شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، آقاي حميد محمدي در نشست خبري روز سه شنبه تصريح كرد: امسال حج همانگونه كه مورد انتظار مقام معظم رهبري، رئيس جمهور، دولت و مردم عزيز بود، عزتمند و توأم با امنيت، احترام و آرامش برگزار شد.
وي با اشاره به فضاي سنگيني كه پيش از برگزاري مراسم حج وجود داشت، گفت: متاسفانه در برخي از شبكه هاي مجازي نگاه منفي نسبت به كليت حج ترويج داده مي شد و به نگراني ها دامن مي زد.
۷۵ درصد حجاج توسط هواپيماهاي جمهوري اسلامي عازم حج شدند
آقاي محمدي با اشاره به مشكلات و محدوديت ها درعمليات اجرايي حج افزود: ما پس از توافق با عربستان ۴ ماه از مسائل اجرايي عقب و بسياري از زيرساختها را از دست داده بوديم، بنا بر اين نياز به تلاش مضاعف بود.
وي با اشاره به برخي از اين مشكلات گفت: به عنوان مثال در عربستان همه هتلها به اجاره رفته بود، اين در حالي است كه در حج امسال با افزايش ۲۰ درصدي زائران همه كشورها و افزايش ۳۵ درصدي زائران خودمان روبرو بوديم.
رئيس سازمان حج و زيارت ادامه داد: در شروع پرواز حجاج هنگامي كه دو شركت عربستاني انصراف دادند عملا حدود ۲۰ هزار نفر بدون پرواز بودند.
وي ادامه داد: با تلاشهاي صورت گرفته پرواز حجاج با ظرفيتهايي موجود كشور انجام شد، به طوري كه ۷۵ درصد حجاج توسط هواپيماهاي جمهوري اسلامي عازم مكه شدند.
عزيمت كاروانها به جمرات مانيتور و رصد مي شد
آقاي محمدي با بيان اينكه يك ساختار منسجم براي ايام تشريق وجود داشت، گفت: در اين ايام دوميليون و ۴۰۰ هزار نفر در يك نقطه جمع مي شوند كه اداره اين جمعيت پيچيدگي هاي بسياري دارد، اما با پيگيري ها و مديريت صورت گرفته به خوبي اين ايام سپري شد.
وي با اشاره به هماهنگي و همدلي بين بعثه مقام معظم رهبري، سازمان حج و زيارت و مركز پزشكي و ديگر نهادها گفت: هماهنگي ميان نهادهاي مختلف عامل اصلي برنامه ريزي بسيار منسجم و دقيق ما بود.
آقاي محمدي ادامه داد: برنامه زمانبندي براي عزيمت به جمرات با هماهنگي مسئولان حج عربستان برگزار شد و خوشبختانه در اين زمينه مشكلي نداشتيم. . وي به مچ‌بند راهنماي زائر اشاره كرد و گفت: مچ‌بندها بسيار كارساز بود و اثر رواني بسيار خوبي براي حجاج داشت و از اين طريق تعداد راهنماها عملا چندبرابر شد.
رئيس سازمان حج و زيارت با اشاره به بحث امنيت غذايي كه امسال اهميت ويژه اي داشت، گفت: سه آشپزخانه مركزي غذاي ۸۶ هزار زائر را آماده و در ۹۳ هتل توزيع مي كردند و امنيت غذا از لحظه ورود اقلام غذايي تا توزيع كنترل مي شد.
آقاي محمدي ادامه داد: ما امسال ۱۵ هزار زائر اهل سنت داشتيم، لذا ساز و كار ويژه اي به ويژه در منا براي آنها پيش بيني شد.
وي افزود: ستاد حج براي ارايه خدمات به اهل تسنن در روز هشتم ذي الحجه در منا مستقر و اين ۱۵ هزار زائر با سرويس هاي مناسب به عرفات منتقل شدند.
۷۰ درصد زائران بالاي ۵۰ سال بودند
آقاي محمدي در ادامه گفت: امسال براي ارايه خدمات پزشكي در منا و عرفات مجوزهاي لازم اخذ شد، ضمن اينكه بحث آموزش و توجيه حجاج نسبت به گرمازدگي هم در ايران و هم در موسم حج توسط مركز پزشكي به خوبي صورت گرفت.
رئيس سازمان حج و زيارت با اشاره به سن حجاج گفت: به لحاظ سني زائران زير ۳۰ سال ۱.۳ درصد، بين ۳۰ تا ۵۰ سال ۲۸ درصد و از ۵۰ تا ۱۰۰ سال ۷۰ درصد حضور داشتند.
آقاي محمدي تاكيد كرد: براي افراد بالاي ۵۰ سال به دليل سختي هاي حج به ويژه در ايام تشريق حمايت هاي لازم صورت گرفت.
وي افزود: بازگشت حجاج ايراني از ۱۴ شهريور آغاز شده است و تاكنون ۶۵ هزار نفر به ايران بازگشته اند و آخرين زائران ما نهايتا تا ۴ مهر به ايران بازمي گردند.
وي گفت: در حال حاضر ۲۱ هزار زائر در سرزمين وحي هستند كه ۱۳ هزار نفر در مدينه و ۸ هزار نفر در مكه هستند.


| شناسه مطلب: 70655




سازمان محمدي حج96



نظرات کاربران