نماینده ولی فقیه در مراسم تواصی بحق عنوان کرد:

هدف اصلی از قیام عاشورا توجه به معنویت ، عدالت خواهی و مقابله با ظلم بوده است نماینده ولی فقیه در مراسم تواصی بحق عنوان کرد:

هدف اصلی از قیام عاشورا توجه به معنویت ، عدالت خواهی و مقابله با ظلم بوده است نماینده ولی فقیه در مراسم تواصی بحق عنوان کرد:

هدف اصلی از قیام عاشورا توجه به معنویت ، عدالت خواهی و مقابله با ظلم بوده است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نماینده ولی فقیه در مراسم تواصی بحق عنوان کرد:

هدف اصلی از قیام عاشورا توجه به معنویت ، عدالت خواهی و مقابله با ظلم بوده است نماینده ولی فقیه در مراسم تواصی بحق عنوان کرد:

هدف اصلی از قیام عاشورا توجه به معنویت ، عدالت خواهی و مقابله با ظلم بوده است نماینده ولی فقیه در مراسم تواصی بحق عنوان کرد:

هدف اصلی از قیام عاشورا توجه به معنویت ، عدالت خواهی و مقابله با ظلم بوده است نماینده ولی فقیه در مراسم تواصی بحق عنوان کرد:

هدف اصلی از قیام عاشورا توجه به معنویت ، عدالت خواهی و مقابله با ظلم بوده است نماینده ولی فقیه در مراسم تواصی بحق عنوان کرد:

هدف اصلی از قیام عاشورا توجه به معنویت ، عدالت خواهی و مقابله با ظلم بوده است
نماینده ولی فقیه در مراسم تواصی بحق عنوان کرد:

هدف اصلی از قیام عاشورا توجه به معنویت ، عدالت خواهی و مقابله با ظلم بوده است

نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت با اشاره به اینکه قیام حضرت سید الشهداءبا هیچ قیامی قابل مقایسه نمی باشد، تصریح کرد: در قیام عاشورا توجه به معنویت ، عدالت خواهی و مقابله با ظلم هدف اصلی بوده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج ، حجت الاسلام والمسلمين سيد علي قاضي عسكر در مراسم تواصي بحق در جمع نمازگزاران سازمان حج و زيارت، ايام سوگواري سرور و سالار شهيدان حضرت ابي عبدالله الحسين (ع) را به ساحت مقدس امام زمان (عج) و عموم شيعيان تسليت عرض نمود و اظهار داشت:اهدافي كه آقا حسين بن علي از نهضت خويش ترسيم كرده اند و شيوه شهادت ايشان و يارانشان هر دو موجب شد تا اين نهضت جاودانه بماند و هر روز بر شور آن و شعور مردم افزوده شود. در مقايسه شهادت و قيام آن امام همام با حركت هايي كه در طول تاريخ رخ داده است، در خواهيم يافت كه نهضت حسين بن علي (ع) امتيازات فراواني دارد و در خيلي موارد با هيچ قيامي قابل مقايسه نيست .
وي افرود: به عنوان مثال هدف از راه اندازي جنگ هايي كه بين كشورها اتفاق مي افتد، قدرت طلبي، اشغال سرزمين و يا غارت منابع ديگران است. در اين رويارويي ها كسي به دنبال عدالت طلبي و حمايت از مظلوم و امثال اين ها نيست.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت تصريح كرد : وقتي اهداف حسين بن علي (ع) را پيگيري مي كنيم ،در سخنان ايشان بارها مطرح شده هدف اصلي از قيام عاشورا توجه به معنويت ، عدالت خواهي و مقابله با ظلم بوده است .
وي در ادامه به بياني از امام حسين ( ع) استناد كرد كه مي فرمايد : ألا ترون أنَ الحق لا يعمل به ، و أن الباطل لا يتناهي عنه ليرغب المؤمن في لقاء رتبه محقا. فإني لا أري الموت إلا سعادة و لا الحياة مع الظالمين إلا برما. آيا نمي بينيد كه به حق رفتار نمي شود و از باطل نهي نمي گردد، پس در چنين شرايطي من مرگ را جز سعادت نمي بينم و زندگي با ستمكاران را جز ننگ و ذلت نمي دانم. من حاضر نيستم ننگ و ذلت را بپذيرم براي اين كه چند روزي بيشتر زنده بمانم و زندگي كنم.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر حق محوري و قانونگرايي را از تعابيري عنوان كرد كه در بيانات آقا ابي عبدالله الحسين (ع) امده و توانسته است در جهان امروز توجه همگان را به خود معطوف سازد و اگر از كسي سئوال كنند چرا براي امام حسين (ع) عزاداري مي كند به همين نكات اشاره كرده و مي گويد: حسين بن علي ع سرور آزادگان جهان است، او به دنبال آزادي بود به آزادي خواهي ارج مي نها د، و اين سخن برگرفته از آخرين جملات امام حسين(ع) در گودي قتلگاه است كه فرمود: يا شيعَةَ آلِ أَبي سُفْيانَ! إِنْ لَمْ يَكُنْ لَكُمْ دينٌ، وَ كُنْتُمْ لا تَخافُونَ الْمَعادَ، فَكُونُوا أَحْراراً في دُنْياكُمْ ، اين شعار پس از 1300 سال و اندي برزبان مردم به عنوان يك شعار محوري مطرح مي شود. در لبنان نداي لبيك يا حسين(ع) بر مي خيزد و در كنارش اين مفاهيم را عرضه مي كنند اگر به سخنان اخير سيد حسن نصرالله دقت كرده باشيم ايشان حول محور عاشورا مسائل جهان اسلام و موضوعات امروز دنيا را مطرح و در اين راستا به فرمايشات نوراني حضرت ابي عبدالله الحسين استناد مي كند و در هر كدام از آنها دنيايي از مطلب نهفته است.
سرپرست حجاج ايراني به رشد شور و شعور حسيني مردم در سال هاي اخير اشاره كرده و اظهار داشت :وقتي در ايام سوگواري شهادت حضرت ابي عبدالله الحسين(ع) مصاحبه هاي مردم در رسانه ها را دنبال مي كردم بخوبي مشخص مي شود كه بينش سياسي مردم در حوزه عاشورا ارتقاء پيدا كرده است و ديگر آن رفتارها و گفتارهايي كه ريشه در خرافات داشت در ميان مردم طرفداري ندارد و مردم هدف خود را از عزاداري حمايت از انقلاب و زنده نگه داشتن آن عنوان مي كردند تا بتوانند در عرصه بين المللي با ظلم مقابله و از مظلوم دفاع نمايند همه اين شعار ها برگرفته از نهضت عاشورا است .
وي در ادامه تاكيد كرد : هرچه نسل فعلي با شعارهاي برگرفته از مكتب عاشورا بيشتر آشنا شوند جامعه از انسجام و وحدت بيشتري برخوردار خواهد شد و آموزش صحيح انها در خصوص مكتب عاشورا مي تواند آنان را به درك درست تري از قيام امام حسين (ع)رهنمون سازد .
شهيد حججي پرورش يافته مكتب عاشورا :
سرپرست حجاج ايراني در ادامه به افتخار آفريني جلسات و مجالس عزاداري امام حسين (ع) در جامعه اشاره كرد و اظهار داشت : امثال شهيد حججي ها پرورش يافته مكتب امام حسين (ع) هستند و اين مسئله اصلا در باور دنيا نمي گنجد كه يك جوان با اين معرفت به شهادت برسد و بدنش بدون سر به كشور باز گردد و ميليون ها نفر از مردم با اجتماعات عظيم خود در شهرهاي مختلف كشور به استقبال او بروند و با اهداف اين شهيد كه همانا برگرفته از مكتب عاشورا است تجديد ميثاق نمايند . ميليون ها نفر در تشييع جنازه يك جوان شركت مي كنند تا نشان دهند ما هم مانند او هستيم در بسياري از مصاحبه ها جوانان آمادگي خود را براي ادامه راه شهيد حججي اعلام مي نمايند.
جايگاه امام حسين (ع) و قيام عاشورا در نزد پيروان ديگر مذاهب:
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت، به جايگاه امام حسين و نهضت عاشورا در ميان ديگر پيروان مذاهب و اديان اسماني اشاره كرد و اظهار داشت : در مصاحبه هايي كه روزهاي اخير از صدا و سيما پخش شد حتي وقتي با ارامنه اي كه در مراسم سوگواري امام حسين (ع) حضور يافته بودند مصاحبه مي شود انها مي گويند به اين علت براي دريافت نذري در مجالس عزاداري ان حضرت حضور مي يابيم كه از آن امام بزرگوار حاجت گرفته ايم و با اين هدف براي دريافت اين نذري ها مي آييم كه ما را به حسين بن علي (ع)نزديك تر كند. در لبنان نيز مسيحيان و مسلمانان اهل سنت در مراسم سوگواري امام حسين (ع )شركت مي كنند . همچنين در هند نيز بسياري از پيروان اهل سنت در جلسات عزاداري امام حسين (ع) حضور مي يابند.
ضرورت حفظ حرمت و جايگاه مراسم عزاداري امام حسين (ع)
حجت الاسلام و المسلمين قاضي عسكر ، بر حفظ شان و جايگاه مراسم عزاداري امام حسين (ع) تاكيد كرد و اظهار داشت : اين كه مقام معظم رهبري و ديگر بزرگان مانند شهيد مطهري، مرحوم حاجي نوري با رواج خرافات در عزاداري ها مخالفت كرده و مي كنند به اين علت بوده كه فلسفه اين عزاداري ها ايجاد شور ، انقلاب و شعور در مردم است اگر بنا باشد چيزي ما را از اين هدف جدا كنند ديگر عزاداري براي ما معنا ندارد.
وي افرود: اين كه اشعاري به سبك ترانه غربي به عنوان نوحه و مرثيه امام حسين (ع) خوانده شود كار درستي نيست. دليل اين كه علما با اين روش عزاداري مخالفت كرده و قمه زني در ايام محرم را گناه دانسته اند خرافه بودن اين گونه كارها و تنزل شان و جايگاه قيام عاشورا و فرهنگ تشيع است .در شرايط كنوني با توجه به امكاناتي كه در فضاي مجازي وجود دارد بلافاصله تصاويري از اين گونه سوء رفتارها ي افراد نا آگاه را در جهان منتشر مي كنند و آن را به همه شيعيان نسبت مي دهند كه ببينيد شيعيان با خود چه كار مي كنند ؟سر كودكي را در مقابل ديدگان همه با تيغ زخمي مي كنند و در حالي كه خون از سر او جاري است و شيون مي كند به همه جهانيان نشان مي دهند تا بگويند اين از آموزه هاي شيعه است و اينان از پيروان مكتب امام حسين (ع) هستند.
سرپرست حجاج ايراني شعارهاي امام حسين(ع) را براي همه مردم دنيا در هر دين و مسلكي جذاب عنوان كرد و افزود: شعار” الا و انّ الدعيّ ابن الدعيّ قد ركزني بين اثنتين بين السّلّة و الذّلّة و هيهات منّا الذّلّة اگر بين ذلت و كشته شدن مخير باشم من كشته شدن را مي پذيرم ذلت را نمي پذيرم " اگر در هر نقطه اي از جهان به مردم ارائه شود، كسي از آن رويگردان نيست .
وي به سخنان برخي افراد در باره اطعام و نذري هاي ايام محرم اشاره كرد و اظهار داشت :برخي از افراد مي گويند اين چه كاري است كه اين همه نذري براي امام حسين (ع) تهيه و به كساني داده مي شود كه نياز مادي ندارند . چرا اين گونه حرف ها زده مي شود؟ درجلسات همه مردم در شهرها و روستاها از اين نذروات استفاده مي نمايند و فرقي ميان فقير و غني نيست .مسئله را نبايد طبقاتي كرد و اين شور حسيني را از مردم گرفت.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در ادامه افرود :توريست هايي كه در ايام محرم در شهرهاي توريستي ايران حضور داشتند وقتي ايستگاه هاي صلواتي پذيرايي را در جاي جاي شهرها مشاهده مي كردند برايشان خيلي عجيب بود چون نمونه آن را در هيچ جاي دنيا مشاهده نكرده بودند، اين نوع دوستي و علاقمندي به افراد بشر براي انها تازگي داشت . اين كه فردي درامد يك سال خود را بدون اين كه افراد را بشناسد در اختيار ان ها قرار مي دهد تا استفاده كنند. نقش و جايگاه سخنرانان در مراسم عزاداري امام حسين (ع)
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر، بر نقش سخنرانان متبحر در جلسات عزاداري امام حسين (ع) اشاره كرد و افرود :بايد توجه داشت كه اين جلسات فقط به مداحي خلاصه نشود . عزاداري ها جايگاه خود را داشته باشند اما در كنار ان بايد سخنرانان متبحري حضور داشته باشند كه فلسفه عزاداري را براي مردم تبيين كنند و هر كسي بداند كه چرا دارد عزاداري مي كند و اشك مي ريزد ؟و اگر كسي نذوراتي دارد و مي خواهد ديگران را اطعام نمايد بايد معني اين كار را دقيقا بفهمد. اگر اين گونه شد ما مي توانيم به خوبي از نهضت حسيني در رشد و تعالي جامعه استفاده كنيم.
وي تصريح كرد :و اقعادر سال هاي اخير مردم نشان داده اند در مسير شناخت و درك صحيح از قيام عاشورا و نهضت امام حسين (ع) حركت مي كنند شعارهاي ايام محرم امسال اكثرا شعارهاي مفهومي بود و پيام داشت و كم كم دارند به ان روشهاي گذشته در نوحه خواني و عزاداري حضرت ابي عبدالله(ع) باز مي گردند كه مورد توجه علما بوده و هست.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت افزود : در زمان ائمه شاعراني مانند دعبل و امثال ان ها مرثيه سرايي مي كردند كه در آنها مفاهيم را مطرح مي نمودند و ائمه هم گوش فرا مي دادند و اشك مي ريختند و همگان استفاده مي كردند. بايد اين مفاهيم را در جامعه خود توسعه دهيم و بدانيم به بركت حسين بن علي (ع)و اين عزاداري ها است كه به قول امام خميني (ره) انقلاب اسلامي پا گرفت و به اين جا رسيد و در اينده هم همين گونه است.
وي بر نقش جلسات عزاداري حضرت اباعبدالله بر توسعه فرهنگ عاشورا تاكيد كرد و افزود: اگر اين جلسات عزاداري وجود نداشت محال بود چنين جمعيت هايي را بتوان در جلسات ديگري گرد هم آورد در مراسم عزاداري حضرت ابي عبدالله الحسين (ع) اصلا لازم نيست براي كسي دعوتنامه ارسال كنند كافي است كه پرچم سياهي را بر سردر خانه اي نصب كنند و مردم بفهمند مجلس روضه اي برگزار مي شود زن و مرد و پير و جوان در انجا حضور مي يابند. اين ظرفيت را بايد حفظ كرد و فرهنگ عاشورا را توسعه داد .
سرپرست حجاج ايراني بر شناساندن فرهنگ عاشورا به مردم ديگر كشورها تاكيد كرد و افزود: در ايام محرم شاهد بوديم در برخي از كشورهاي غربي دستجات عزاداري در خيابان ها حضور يافتند و عده اي هم در حاشيه اين مراسم با استفاده از شاخه اي گل و يك بروشور اهداف و چرايي برگزاري اين مراسم را به رهگذران توضيح مي دادند. اين ها سبب جذب ديگران به مكتب اهل مي شود و اين نقطه شروعي است براي اين كه ما اين ا فكار را به دنيا ارائه دهيم.
وي به نقش تربيتي فرهنگ عاشورا در جامعه اشاره كرد و اظهار داشت : افرادي در گذشته بوده اند كه متاسفانه به راههاي غلط كشيده شده بودند ولي با حضور در مجالس عزاداري ابا عبدالله الحسين (ع) به آنها تلنگري وارد شده و به راه راست هدايت شدند. هدف امام حسين (ع) نجات بشريت بود ان الحسين مصباح الهدي و سفينه النجاه : امام حسين ع كشتي نجات است و هر كسي در اين كشتي قرار گيرد نجات مي يابد. بسياري از افراد در پرتو مجالس عزاداري اصلاح شده اند بايد اين سازندگي و شعور و درك از مراسم عزاداري امام حسين و مكتب عاشورا را توسعه دهيم كه اگر اين اتفاق افتاد ان وقت است كه از بركات عاشورا بهره مند مي شويم .
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در پايان در رثاي مظلوميت امام حسين (ع) و ياران باوفايش مطالبي بيان كرد .




نظرات کاربران