کنگرۀ شعر «بقیع» به کار خود پایان داد کنگرۀ شعر «بقیع» به کار خود پایان داد کنگرۀ شعر «بقیع» به کار خود پایان داد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
کنگرۀ شعر «بقیع» به کار خود پایان داد کنگرۀ شعر «بقیع» به کار خود پایان داد کنگرۀ شعر «بقیع» به کار خود پایان داد کنگرۀ شعر «بقیع» به کار خود پایان داد کنگرۀ شعر «بقیع» به کار خود پایان داد

کنگرۀ شعر «بقیع» به کار خود پایان داد

کنگرۀ سراسری شعر «بقیع» با عنوان «آخرین حرم» با معرفی شاعران برگزیده به کار خود پایان داد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، كنگرۀ سراسري شعر بقيع «آخرين حرم» با معرفي و شعرخواني نفرات برگزيده دوم آبان ماه طي مراسمي در حوزه هنري به كار خود پايان داد.
محمدعلي مجاهدي، دبير علمي اين كنگره، در ابتداي اين مراسم با اشاره به حركتي كه در احياي بقيع و چهره‌هاي هميشه ماندگاري كه غبار مظلوميت و غربت بر مزار آن‌ها نشسته است، گفت: اين مظلوميتي است كه ريشه در عداوت وهابيت قسم‌خورده دارد. وهابيتي كه از همان آغاز كه فتنه حكومت عربستان در انگلستان بسته شد، استعمارگر پير، به دنبال اختلاف انداختن و حكومت كردن بود و عرب جاهلي را فريب داد و آن‌ها هم بوي نفت، مستشان كرد و حاضر شدند تمامي آثار ارزشي بر جاي مانده در دو شهر مقدس مكه و مدينه را از ميان بردارند.
اين شاعر ادامه داد: خانه‌هايي را كه متعلق به اهل بيت(ع) بود و كوچه‌هايي را كه اهل بيت(ع) از آنجا عبور مي‌كردند خراب كردند و آثاري را كه از اين عزيزان برجاي مانده بود غارت كردند. اما آيا نام و ياد آن‌ها هم به دست فراموشي سپرده شد؟ خير، حقيقت آفتابي است كه غروبي ندارد. ممكن است چند گاهي پشت ابر چهره نمايان نكنند، اما بالاخره خورشيد روي نمايان مي‌كند.
مجاهدي خاطرنشان كرد: كنگره شعر بقيع، مسيري است كه شايد از ساليان پيش احساس مي‌شد. بايد فكر اساسي برايش رخ بدهد و اين بار از طريق فرهنگي راهي باز شد و ان‌شاءالله ما بتوانيم از اين ارتباطات قلبي و عنايات بي پاياني كه از حضرات معصومين و مدفون در بقيع وجود دارد، بهره ببريم.
او همچنين با اشاره به غزلي كه براي حضرت رقيه (س) سروده است، گفت: در اينكه حضرت رقيه (س) در واقعه عاشورا بوده‌اند و يا نبوده‌اند، صحبت‌هاي زيادي شده است. ولي براي من امروز كه در خدمت شما هستم مثل آفتاب روشن است كه چنين دختر نازنيني در روز عاشورا بوده است.
مجاهدي در همين زمينه به خاطره‌اي اشاره كرد مبني بر اينكه در جواني شعري براي حضرت رقيه (س) سروده بود و يكي از دوستانش همان زمان خوابي ديده كه امام حسين (ع) شعر او را شنيده و تاييد كرده است.
در ادامه شاعران برگزيده و مورد تقدير اين مراسم همچون عباس همتي، علي فردوسي، مجيد لشكري، ميلاد حسني، عمار موحد و حسين عباسيان به شعرخواني پرداختند.
همچنين كتاب «آخرين حرم» آثار كنگره سراسري شعر بقيع با حضور هادي انصاري، محمدعلي مجاهدي، محمود حبيبي كسبي و هادي جان‌فدا رونمايي شد.
محمود حبيبي كسبي عضو شوراي علمي و هيئت داوران كنگره شعر بقيع نيز در سخناني اظهار كرد: خرسندم كه اين توفيق را داشتيم در خدمت استاد معظم، جناب محمدعلي مجاهدي اين خدمت بسيار كوچك را در راه زنده كردن و احياي مطالبه بازسازي بقيع و احياي فرهنگ سرودن مدايح و مراثي براي حضرات معصومين (ع) مدفون در بقيع داشته باشيم.
او گفت: اين كنگره به همت چهار نهاد فرهنگي و ادبي برگزار شد كه در راس آن‌ها انجمن ميراث اسلامي بود و در كنار آن حوزه هنري، مجمع شاعران اهل بيت (ع) و موسسه فرهنگي، هنري ادب‌پژوهي سليس اين كنگره را برپا داشتند.
حبيبي كسبي ادامه داد: در مجموع 521 قطعه شعر (در قالب‌هاي مختلف سنتي و نو) از 280 شاعر به دبيرخانۀ كنگره ارسال شد كه با موضوع‌هاي كنگره سروده شده بود. در بخش اصلي كنگره 62 شعر براي انتشار در كتاب برگزيده شد. از آن ميان 35 شعر به عنوان شايستۀ تقدير انتخاب شد و 4 قطعه شعر نيز به عنوان سروده‌هاي برتر و برگزيده انتخاب شدند.
در ادامه اين مراسم، احمد بابايي و حميدرضا برقعي شعرخواني كردند و سپس دكتر هادي انصاري فرزند شهيد حضرت آيت‌الله حاج‌ شيخ ‌احمد انصاري ‌قمي و نويسنده، متخصص جراحي دهان، فك و صورت و از خادمان آستانه اميرالمومنين(ع) و امام حسين(ع) در سخناني با بيان اينكه در كرمان مشغول ساخت گنبد براي بارگاه امام حسين (ع) هستيم، اظهار كرد: اين گنبد 220 تن وزن دارد و هفت متر و نيم بر ارتفاع گنبد حضرت اباعبدالله افزوده مي‌شود و براي اولين بار در تاريخ مهندسين و دكترهاي سازه ايران، اين توفيق را پيدا كرده‌اند. البته اين توفيقات، علاوه بر توفيقاتي است كه در طول تاريخ ايرانيان و شيعيان عاشق نسبت به بازسازي عتبات متبركه داشته‌اند.
او با اشاره به تربتي كه از خاك صحن امام حسين (ع) براي برگزيدگان كنگره شعر بقيع آورده است، بيان كرد: دستگاه ليزري به كار رفت كه اين دستگاه تا عمق 15 متري زمين را بررسي مي‌كند. اما اين دستگاه در نقاط مختلف اطراف ضريح حضرت اباعبدالله از مرز 4 متر عبور نمي‌كرد، در حالي كه در صحن، تا مرز 10 متر را ديد و اين هم از معجزات است. تربتي كه امروز آورده‌ام، از خاكي است كه تا حدود 4 متر از ضريح مطهر پايين رفته است و تربتي كه تقديم مي‌كنم از همانجاست.
حجت السلام مناقبي نيز در پايان اين مراسم به سخنراني و مهدي عزيزيان به مداحي پرداخت.
در پايان چهار اثر زير به عنوان برگزيدگان نهايي كنگره معرفي شدند:
مجيد لشكري: جود خداوندي‌ است در كف جودش
عباس همتي: چه خبر شد كه راه بندان است
ميلاد حسني: نشستم يه گوشه با حال خراب
علي فردوسي: آهاي خنده‌كنان شام! شناختيد كنون مرا؟
همچنين در اين مراسم از كتاب آثار كنگره سراسري شعر بقيع رونمايي شد.


| شناسه مطلب: 71164




بقيع شعر



نظرات کاربران