توزیع زیارتنامه‌های اربعین در مرز توزیع زیارتنامه‌های اربعین در مرز توزیع زیارتنامه‌های اربعین در مرز بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
توزیع زیارتنامه‌های اربعین در مرز توزیع زیارتنامه‌های اربعین در مرز توزیع زیارتنامه‌های اربعین در مرز توزیع زیارتنامه‌های اربعین در مرز توزیع زیارتنامه‌های اربعین در مرز

توزیع زیارتنامه‌های اربعین در مرز

همان گونه که زوار بی‌شماری همزمان با اربعین سید و سالار شهیدان راهی کربلای معلی می‌شوند، اقدام برای ارائه و توزیع مصاحف شریف در این موسم معنوی، اقدامی اثرگذار است که زمینه پیشگیری از ترفندهای دشمنان، معرفی اسلام ناب و از آن سو،‌ مصحف جمهوری اسلامی را فراهم می‌کند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، همان گونه كه شمار فراواني از زوار كربلا در آستانه اربعين حسيني راهي موسم پياده‌روي مسير نجف تا كربلا مي‌شوند، سياست‌گذاري براي توزيع مصاحف شريف در اين جريان معنوي عظيم نيز موضوعي است كه نبايد ناديده گرفت. اين رويكرد اقدامي اثرگذار در همراهي با مسلمانان و غيرمسلماناني است كه براي زيارت سيدالشهدا(ع) قدم به اين مسير مي‌گذارند و اقدامي تاثيرگذار براي آشنايي غيرمسلمانان با اسلام ناب محمدي خواهد بود.
سازمان‌هاي متعددي كه در حوزه چاپ قرآن كريم فعاليت مي‌كنند و يا نهادهاي مسئول در حوزه فعاليت‌هاي قرآني، اقداماتي را در اين باره ضمن همكاري با هم انجام مي‌دهند كه از آن جمله مي‌توان به معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي،‌ اتحاديه تشكل‌هاي قرآني، مركز طبع و نشر قرآن، سازمان اوقاف و ... اشاره كرد.
در همين راستا به سراغ حجت‌الاسلام والمسلمين حشمتي، معاون قرآن و عترت وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي رفتيم و با وي گفت‌وگو كرديم. حشمتي در اين باره كه آيا اين معاونت براي خارج از كشور سهميه‌اي در نظر گرفته است يا خير گفت: قرآن‌هايي كه براي خارج از كشور فرستاده مي‌شود بايد بدون ترجمه باشند كه البته در ايران به چاپ برسند. مواردي مانند ارسال قرآن براي ارائه در كشوري مانند سوريه را داشتيم كه در اين رابطه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با ما همكاري مي‌كند. اكنون نيز تعداد قرآن براي اربعين آماده كرده‌ايم.
حجت‌الاسلام حشمتي با بيان اينكه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در اين رابطه همكاري كرده است و فعاليت‌هاي بين‌المللي در دست آنهاست، ادامه داد: در اين رابطه سازمان فرهنگ به هماهنگ كردن رايزني‌هاي ما در ديگر كشورها مي‌پردازد و ما قرآن‌ها را براي اينكه آنها در ديگر كشورها ارائه كنند از ناشران خريداري مي‌كنيم.
سهم مصاحف شريف از پياده‌روي اربعين/ توزيع 5 هزار قرآن در سال گذشته
معاون قرآن و عترت وزير ارشاد در اين باره كه چند نسخه قرآن براي اربعين در نظر گرفته شده است، گفت: اطلاع ندارم. ولي مي‌دانم ۱۰۰ هزار نسخه زيارتنامه اربعين را آماده كرده‌اند. خريداري قرآن براي اربعين نيز در دستور كار قرار دارد. در ميان استان‌ها، ۵ استان اقدام به حمايت از زائران اربعين با ارائه زيارتنامه و قرآن مي‌كنند؛ البته برخي از موسسات قرآني و ادارات كل ارشاد نيز در اين حوزه فعاليت و مشاركت دارند كه از آن جمله مي‌توان به اداره‌كل ايلام اشاره كرد كه فعاليت خوبي در اين رابطه دارد.
وي در پاسخ به اين سوال كه قرار است قرآن‌هاي خريداري شده در كدام مناطق يا شهرها توزيع شوند، اظهار كرد: قرآن‌ها به ادارات كل ارشاد داده مي‌شود و از طريق زائراني كه در تردد هستند به عراق فرستاده مي‌شوند. همچنين مهمانان عراقي كه به ايران مي‌آيند در اين حوزه قرار دارند كه با ارائه قرآن‌ به آنها اقدام به توزيع مصاحف مي‌كنيم. توزيع زيارتنامه‌هاي اربعين در مرز
حجت‌الاسلام حشمتي گفت: زيارتنامه‌هاي اربعين را به زوار مي‌دهيم كه از مبادي مرزي عبور مي‌كنند. براي اين منظور در موكب‌هاي مستقر در مرز اين كار صورت مي‌گيرد. در مناطق جنوبي كشور از طريق موكب‌هاي مستقر در مرز چزابه و در غرب از طريق موكب‌هايي كه در مهران قرار دارند اين كار انجام مي‌شود.
وي در اين باره كه آيا با مسئولان عراقي و رايزن‌هاي فرهنگي در اين رابطه مذاكره شده است، عنوان كرد: اين كار از طريق رايزنان جمهوري اسلامي در عراق انجام مي‌شود. معمولاً ارتباط مستقيمي با مسئولان عراقي نداريم و از طريق رايزن‌ها اين مذاكرات را انجام مي‌دهيم.
معاون قرآن و عترت وزير ارشاد درباره نحوه ارتباط با رايزن‌ها گفت: اين ارتباط به صورت دائم برقرار است و علاوه بر فعاليت‌هاي قرآني، اقدامات ديگري هم صورت مي‌گيرد. از آن جمله مي‌توان به برپايي نمايشگاه اشاره كرد كه رايزني‌هايي در اين باره انجام شده است.
سهم مصاحف شريف از پياده‌روي اربعين/ توزيع 5 هزار قرآن در سال گذشته
وي در پاسخ به اينكه طي سال گذشته چند جلد قرآن در موسم اربعين ارائه شده است، اظهار كرد: آمار تقريبي يا دقيق آن را اكنون در اختيار نداريم. ولي مي‌دانم كه تعداد زيادي نبود. زائراني كه قرآن را در موسم اربعين مي‌برند، اغلب براي تلاوت خودشان است و به منظور اهدا نيست. اهدا از طريق رايزني‌ها و واحدهايي كه در عراق مستقر هستند انجام مي‌شود. تعامل ايران و عراق در حوزه مصاحف شريف
وي با بيان جواب خير در پاسخ به اينكه گفت‌وگوي ديگري با رايزن‌هاي فرهنگي مستقر در عراق نداشته است، افزود: با رايزن‌ها مذاكرات ديگري نداشتيم، ولي با عتبه‌ها داشته‌ايم. براي مثال يكي از كارهايي كه در نمايشگاه قرآن امسال صورت گرفت،‌ رونمايي از قرآن كتابت شده در عراق بود و آنها نيز متقابلاً قرآن‌هايي را از اينجا براي رونمايي در عراق بردند.
حجت‌الاسلام حشمتي با اشاره به اينكه عتبه‌ها فعال‌تر عمل مي‌كنند و مايل هستند كه تجربه‌هاي ايرانيان را در اختيار داشته باشند و ترجمه‌ها و كتابت‌هايي از ايران را با خود ببرند. در اين رابطه كارهاي مشتركي تعريف شده است كه برخي از آنها انجام شده و براي انجام برخي ديگر نيز در حال رايزني هستيم.
وي از ارتباط مستقيم با عتبه‌ها ياد كرد و ادامه داد: البته واسطه اين ارتباط‌ها رايزنان فرهنگي هستند. عتبه‌ها علاقه‌مند به افزايش مشاركت با ايران هستند. همكاري با اتحاديه تشكل‌هاي قرآني براي ارائه مصاحف
همچنين مهدي قره‌شيخ‌لو، رئيس سازمان دارالقرآن الكريم نيز در اين باره كه آيا در عرصه توزيع قرآن طي مسير پياده‌روي اربعين اقدامي انجام مي‌دهند يا خير عنوان كرد: به صورت مستقيم مصاحف را در اين مراسم ارائه نمي كنيم. طي دو سال پيش با همكاري اتحاديه تشكل‌هاي قرآني اقدامي در اين باره انجام شد و سازمان دارالقرآن نيز كمك‌هايي ارائه كرد.
وي درباره كمك‌هاي صورت گرفته گفت: در همين رابطه تعدادي قرآن را كه سازمان دارالقرآن به چاپ رسانده بود به اين اتحاديه ارائه كرديم. اكنون آماري درباره تعداد نسخ ارائه شده در خاطر ندارم، ولي به ياد دارم كه اين قرآن‌ها با ترجمه استاد حسين انصاريان و به خط حسن‌زاده بود كه در قطع وزيري چاپ شده بودند.
قره‌شيخ‌لو با تاكيد بر اينكه تاكنون به صورت مستقيم در اين حوزه ورود نكرده‌اند، افزود: با توجه به اينكه در اين رابطه موضوعي با اين سازمان مطرح نشده است، امسال برنامه‌اي در اين رابطه نداريم؛ چرا كه سازمان دارالقرآن ماموريت خارج از كشور ندارد و اغلب اين گونه اقدامات را سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي انجام مي‌دهد كه ما نيز گاه تعاملاتي در اين باره داريم و هماهنگي‌هايي انجام مي‌دهيم و مشاركت مي‌كنيم.
در ادامه اين گفت‌وگو با حسن محمدي، رئيس اتحاديه تشكل‌هاي قرآني و مسئول كارگروه قرآني كميته فرهنگي و آموزشي ستاد مركزي اربعين در همين رابطه به صحبت نشستيم. وي درباره مصاحفي كه در مراسم اربعين عرضه مي‌شود گفت: با توجه به اينكه مصاحف موجود در عراق از ساماندهي خوبي برخوردار نيست و هر كدام، رسم‌الخط متعددي دارند. از آن سو عربستان نيز به اين حوزه ورود كرده است و مصاحفي را ارائه مي‌دهد. سهم مصاحف شريف از پياده‌روي اربعين/ توزيع 5 هزار قرآن در سال گذشته
محمدي به مصحف جمهوري اسلامي كه مورد تاييد رهبر معظم انقلاب نيز است اشاره كرد و گفت: اين مصحف تقريبي و مورد قبول همه كشورهاي اسلامي است. سعي كرديم كه در تعامل با مركز طبع و نشر قرآن كه اين مصحف را به چاپ رسانده است، از اين مصاحف در عراق ارائه كنيم. به همين منظور در سال گذشته ۵ هزار مصحف را در مواكب بين مسير نجف تا كربلا توزيع كرديم.
وي با بيان اينكه در راستاي ساماندهي قرآن‌ها تلاش‌هايي صورت گرفت، ادامه داد: امسال با ورود مركز طبع و نشر قرآن، سازمان اوقاف و امور خيريه و ساير سازمان‌هاي متولي در اين حوزه،‌ شاهد تحول در عرضه قرآن طي مسير پياده‌روي اربعين خواهيم بود.
محمدي با اشاره به اينكه گفته شده است محوريت فعاليت‌ها مردمي است، افزود: در عين حال تاكيد مي كنم كه با ظرفيت موجود در اربعين حتماً بايد همه نهادهاي كشور دست به دست هم دهند و وحدت بي‌نظير اين موسم را در جهان تقويت كنند تا به جايگاهي برسيم كه نقش قرآن در اين مسير به جايگاه شايسته خود برسد.
وي همچنين درباره همكاري سازمان اوقاف در اين باره گفت: اين سازمان در سال گذشته مبلغاني را اعزام كرد كه در موكب‌هاي مختلف به تبليغ دين و پاسخگويي به شبهات پرداختند. با توجه به بسترها و فرصت‌هايي كه اين سازمان براي چاپ قرآن در اختيار دارد، امسال نيز درخواست كرديم كه مصاحفي را تهيه كنند كه با دست پُر به اين موسم برويم.
رئيس اتحاديه تشكل‌هاي قرآني با اشاره به اينكه ظرفيت براي ارائه قرآن در اربعين بسيار بالاست، تاكيد كرد: به هر ميزان مصاحف كه به دست ما برسد در اين موسم ارائه مي‌كنيم. بر همين اساس تعداد مصاحف هنوز مشخص نيست. از مركز طبع و نشر قرآن و ديگر سازمان‌ها براي تهيه قرآن قول‌هايي در اين باره گرفته شده است.
منبع: ايكنا


| شناسه مطلب: 71244




اربعين قرآن



نظرات کاربران