هزینه مکالمه، پیامک و اینترنت سیم‌کارت‌های ایرانی در عراق

زائران اربعینی که علاقمند به استفاده از سیم‌کارت ایرانی خود بوده و می‌خواهند از خدمات رومینگ بین‌الملل اپراتورهای کشورمان استفاده کنند باید با آگاهی از نرخ خدمات پایه اپراتوری، اقدام کنند تا هزینه‌های آنها سر به فلک نکشد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج از تسنيم، هم‌زمان با فرارسيدن ايام اربعين و روانه شدن سيل عظيمي از عاشقان و دلدادگان حسيني(ع) به سمت كربلاي معلي، همچون سنوات گذشته بخش‌هاي مختلف دست‌اندركار در اين راهپيمايي عظيم اقدام به ارائه تسهيلات و شرايطي براي رفاه هرچه بيشتر زائران اين مراسم پرشور مي‌كنند.
يكي از بخش‌هاي دست‌اندركار و تأثيرگذار در ارائه خدمات، وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات است كه با فراهم آوردن بسترهاي ارتباطي در اپراتورهاي مختلف اقدام به ايجاد شرايطي براي پوشش هر چه بيشتر مسيرهاي راهپيمايي و همچنين زمينه‌اي براي مخابره پيام جهاني امام حسين(ع) و ياران با وفايش در فضاي مجازي مي‌كند.
هر چند امسال برخلاف سنوات گذشته مسئولان ارتباطي عراق حاضر به همكاري و ارائه تسهيلات متقابل به زوار و اپراتورهاي ايراني ارائه دهنده خدمات ارتباطي نشدند اما مجريان اين حوزه در داخل كشور دست روي دست نگذاشته و فارغ از تفاهم‌هايي كه طرف‌هاي عراقي به آن تن ندادند تا تعرفه ارتباطات بين ايران و عراق به نصف كاهش يابد، به صورت مستقل اقدام به ارائه طرح‌هاي ويژه‌اي براي مشتركان‌شان كردند تا مردم بتوانند از خدمات رومينگ اپراتورهاي ايراني به شكل ارزان‌تري بهره‌مند شوند.
براي شفاف‌تر شدن خدماتي كه هر كدام از اپراتورهاي ارتباطي كشور در ايام اربعين ارائه مي‌دهند، سعي مي‌كنيم خدمات هر كدام را به صورت مقايسه‌اي به شرح زير بيان كنيم. نرخ مكالمه رومينگ بين‌الملل همراه اول، ايرانسل و رايتل با عراق در ايام اربعين
اپراتور اول ارتباطي اعلام كرده در راستاي ارائه خدمات ارتباطي ويژه به زائران اربعين تعرفه رومينگ بين‌الملل خود در عراق را كاهش داده كه بر اين اساس تعرفه خدمات پايه (مكالمه، پيامك و اينترنت)، براي مشتركان همراه اول به صورت يك جا كاهش مي‌يابد.
نگاهي به تعرفه‌هاي در نظر گرفته شده نشان مي‌دهد كه اين اپراتور از روز گذشته تا نهم آذر ماه سال جاري، تعرفه‌هاي تشويقي را به زوار اربعيني ارائه خواهد كرد.
روال هم به اين شكل است كه اگر زائران با همان سيم‌كارت همراه اول خود با ايران تماس بگيرند بايد دقيقه‌اي 1190 تومان بپردازند و اگر با آنها تماس گرفته شود بايد دقيقه‌اي 790 تومان بپردازند؛ نرخ مكالمه داخل عراق نيز 390 تومان در نظر گرفته شده است.
در همين زمينه، اپراتور دوم ارتباطي نيز تعرفه‌هاي تخفيفي رومينگ خود براي زوار اربعين حسيني(ع) را ارائه كه تعرفه‌اي فِلَت است و به زائراني كه از سيم‌كارت ايرانسل استفاده مي‌كنند اين فرصت را مي‌دهد تا براي تماس با ايران، تماس داخل عراق و تماس دريافتي دقيقه‌اي 799 تومان بپردازند.
رايتل نيز ديگر اپراتوري است كه تعرفه‌هاي تشويقي براي زائران كربلا در نظر گرفته و نرخ‌هايش را براساس رومينگ از دو شبكه اپراتور عراقي به نام‌هاي Korek و Zain اعلام كرده است. بر اين اساس تماس با ايران، تماس داخل عراق و تماس دريافتي از شبكه اپراتور Korek به ترتيب 690، 780 و 500 تومان است؛ تماس با ايران، تماس داخل عراق و تماس دريافتي از شبكه اپراتور Zain نيز به ترتيب 1150، 920 و 830 تومان است.
نرخ پيامك در رومينگ بين‌الملل اپراتورهاي داخلي براي اربعين

تعرفه پيامكي كه هر كدام از سه اپراتورهاي اول و دوم در شرايط استفاده از رومينگ بين‌الملل در نظر گرفته‌اند نيز به ترتيب 250 و 299 تومان است و نرخ ارسال پيامك مشتركان رايتل در شبكه كُرِك 250 تومان و در شبكه زَين 460 تومان است.
اين در حالي است كه دريافت پيامك براي تمامي زوار كه از سيم‌كارت‌هاي داخلي استفاده مي‌كنند رايگان است. نرخ اينترنت موبايل در ايام اربعين
بخش ديگر خدمات اپراتورهاي داخلي مربوط به اينترنت مي‌شود كه هر كدام از شركت‌هاي ارتباطي شرايط ويژه‌اي را براي مشتركان‌شان در نظر گرفته‌اند.
همراه اول كه پيش از ايام اربعين هر مگابايت اينترنت همراه را در شرايط رومينگ بين‌الملل با عراق 800 تومان محاسبه مي‌كرد اين رقم را در بازه زماني مربوط به اربعين 76 درصد كاهش داده و به 190 تومان رسانده است.
ايرانسل نيز نرخ 299 تومان را براي هر مگابايت اينترنت در نظر گرفته است و علاوه بر اين چهار بسته ويژه اينترنت رومينگ با حجم‌هاي 150، 300، 600 و 1024 مگابايت براي مدت هفت روز و به ترتيب با قيمت‌هاي 18 هزار، 30 هزار، 50 هزار و 75 هزار تومان را نيز تعريف كرده است كه مي‌توان با كد دستوري *111*3*2# نسبت به فعال‌سازي آنها اقدام كرد.
همچنين اپراتور دوم ارتباطي گفته است كه زائران ايرانسلي مي‌توانند در طول سفر به عراق با شماره‌گيري *111*8# روزانه از 10 مگابايت اينترنت همراه رايگان برخوردار شوند؛ ايستگاه‌هاي واي‌فاي اين اپراتور نيز 100مگابايت اينترنت رايگان را براي مشتركانش در نظر گرفته است.
اما اپراتور سوم ارتباطي نيز نرخ‌هاي 350 و 460 توماني را به ترتيب براي هر مگابايت مصرف ديتا در اپراتورهاي Korek و Zain در نظر گرفته است؛ جداي از اينكه مشتركان اين اپراتور مي‌توانند از بسته‌هاي مصرفي رومينگ هم استفاده كنند.
سه بسته مصرفي 50، 100 و 200 مگابايتي با حجم‌هاي هديه 500، 1024 و 2048 مگابايت كه البته فقط در ايران قابل استفاده است نيز توسط رايتل براي مدت يك ماه در نظر گرفته شده كه قيمت آنها به ترتيب 11500، 21000 و 40000 تومان است.
همانطور كه در ابتداي گزارش گفته شد امسال اپراتورهاي عراقي همكاري مناسبي را با اپراتورهاي ايراني نداشتند و از اين حيث بسياري از خدمات نظير واي‌فاي رايگان و پوشش مناسب ارتباطي ممكن است امسال در ايام اربعين و در طول راهپيمايي فراهم نباشد.
از آن جهت كه اپراتورهاي عراقي، اولويت خدمات بهتر را براي مشتركان شبكه خودشان در نظر مي‌گيرند و بعد به مشتركان رومينگ مي‌پردازند، چندي پيش وزير ارتباطات هم اعلام كرد كه زائران بهتر است از سيم‌كارت‌هاي اپراتورهاي عراقي استفاده كنند تا هم هزينه آنها كاهش يابد و هم بتوانند از خدمات بهتر استفاده كنند.




نظرات کاربران