تحصیل 3600 دانشجوی عراقی در ایران تحصیل 3600 دانشجوی عراقی در ایران تحصیل 3600 دانشجوی عراقی در ایران بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تحصیل 3600 دانشجوی عراقی در ایران تحصیل 3600 دانشجوی عراقی در ایران تحصیل 3600 دانشجوی عراقی در ایران تحصیل 3600 دانشجوی عراقی در ایران تحصیل 3600 دانشجوی عراقی در ایران

تحصیل 3600 دانشجوی عراقی در ایران

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق با بیان اینکه هیچ کشوری در جهان به اندازه ایران و عراق با هم مشترکات فرهنگی ندارند، گفت: اشتراکات فرهنگی ایران و عراق باید در سطوح مختلف به ویژه در زمینه تبادل دانشجو گسترش یابد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حجت الاسلام والمسلمين غلامرضا اباذري، رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در عراق در نشست علمي بانوان با موضوع ابعاد خطبه هاي حضرت زينب (س) در كربلاي معلي با تبيين ابعاد اشتراكات فرهنگي ايران و عراق، وجود بيش از 1400 كيلومتر مربع مرز، بيشترين مراقد ائمه معصومين(ع) و امامزادگان و وجود دو حوزه علميه را از جمله اين اشراكات برشمرد و تاكيد كرد: وجود دو حوزه علميه قم و نجف اشرف و روابط عميق اين دو حوزه مهم در ساير كشورها نظير ندارد.
همچنين تعدد رفت و آمدها و حدود 6 ميليون سفر به عراق و ايران و شركت بيش از 2.5 ميليون نفر در مراسم و مسافرت 6 ميليوني، ظرفيت عظيمي را در طيف هاي مختلف ايجاد مي كند. اين ويژگي ها در ساير ابعاد هم وجود دارد و اين پيوستگي فرهنگي هم وجود دارد.
رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران افزود: صدام ديكتاتور معدوم عراق مي خواست اين دو كشور را از هم جدا كند، اما نتوانست موفق شود.
اباذري با اشاره به وضعيت امروز روابط دو كشور در حوزه سياسي گفت: هم اكنون بهترين روابط سياسي را بين دو كشور و بين دو مردم و دو دولت ايران و عراق شاهد هستيم.
رايزن فرهنگي كشورمان در ادامه با بيان اينكه روابط دو كشور در حال تقويت است، تصريح كرد: موضوع داعش بزرگترين زمينه همكاري را در ميان دو كشور ايجاد كرد و جوان هاي عراقي و مستشاران ايراني در عراق در كنار يكديگر و با همگرايي و همكاري در مقابل داعش ايستادند و سايه شوم تكفيري ها را از عراق دور كردند.
وي با اشاره به روابط اقتصادي دو كشور تراز تجاري ايران و عراق را بيش از 10 ميليارد دلار دانست و افزود: اين روابط در بالاترين سطح خود در مقايسه با ساير كشورها رسيده و از سويي تا حدود 30 سال رابطه فرهنگي ايران و عراق قطع بود و پس از 30 سال اين رابطه تجديد شده و در حال گسترش است.
اباذري تاكيد كرد: هم اكنون حدود 3600 دانشجوي عراقي در دانشگاه هاي ايران در حال تحصيل هستند كه بايد اين تعداد با وجود علاقه مندان به تحصيل بيشتر شود و هم اكنون ما در دانشگاه فردوسي مشهد 500 دانشجوي عراقي در حال تحصيل داريم.
وي تاكيد كرد: هدف گيري ما تحصيل 10 هزار دانشجوي عراقي در ايران است. رايزن فرهنگي كشورمان روابط فرهنگي ايران و عراق را در زمينه هاي هنري هم قابل توسعه دانست.
وي گفت: يكي از محورهاي داراي ظرفيت توسعه روابط فرهنگي ايران و عراق، اربعين و راهپيمايان حماسي اربعين است كه مي توان از آن بهره برداري بسيار كرد. محور اربعين بايد بر وحدت و يكپارچگي دو ملت بيفزايد كه در اين عرصه نياز به برنامه فرهنگي داريم.
رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در عراق در اين باره با اشاره به اجراي طرح ميزباني از زايران ادامه داد: طرح اسكان زوار ايراني در منازل ميزبانان عراقي يكي از برنامه هايي است كه ما آن را براي تعميق اين پيوند فرهنگي دنبال مي كنيم. اين طرح نتايج خوبي به دنبال داشته است.
وي ادامه داد: اين طرح با استقبال خانواده هاي دو ملت روبرو و حتي منجر به رفت و آمدهاي متقابل خانوادگي شده است.
حجت الاسلام اباذري درباره عشق و ارادت عراقي ها به پذيرايي از زائران در اربعين افزود: خانواده هاي عراقي يك قلك به نام قلك امام حسين(ع) دارند كه از درآمدشان روزانه مبلغي را براي هزينه در مراسم اربعين امام حسين كنار مي گذارند و با همين مبالغ اندك موكب برپا مي كنند و عشق و ارادت شان را به نمايش مي گذارند.
رايزن فرهنگي ايران در عراق افزود: زيارت و پياده روي اربعين پيشتر در شرايط سختي برگزار مي شد، اما الان در حال توسعه و ارتقاي كيفي است.




نظرات کاربران