28 صفر در نجف

 سنت زیارت میلیونی درایام رحلت پیامبر اکرم (ص) 28 صفر در نجف

 سنت زیارت میلیونی درایام رحلت پیامبر اکرم (ص) 28 صفر در نجف

 سنت زیارت میلیونی درایام رحلت پیامبر اکرم (ص) بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
28 صفر در نجف

 سنت زیارت میلیونی درایام رحلت پیامبر اکرم (ص) 28 صفر در نجف

 سنت زیارت میلیونی درایام رحلت پیامبر اکرم (ص) 28 صفر در نجف

 سنت زیارت میلیونی درایام رحلت پیامبر اکرم (ص) 28 صفر در نجف

 سنت زیارت میلیونی درایام رحلت پیامبر اکرم (ص) 28 صفر در نجف

 سنت زیارت میلیونی درایام رحلت پیامبر اکرم (ص)
28 صفر در نجف

سنت زیارت میلیونی درایام رحلت پیامبر اکرم (ص)

براساس گفته مسئولان عتبه علوی ، چند میلیون زائر مسلمان از عراق و سایر کشورهای مسلمان از جمله ایران، در اجرای یک سنت دیرینه طی روزهای اخیر به مناسبت سالگرد رحلت نبی اکرم(ص) وارد نجف شده و بارگاه امام اول شیعیان علی (ع) را زیارت کرده اند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل ازايرنا، بر اساس يك سنت ديرينه عراقي ها در ايام رحلت پيامبر اكرم (ص) راهي نجف اشرف مي شوند تا به جانشين، پسر عم و داماد پيامبر اكرم (ص) و كسي كه پيامبر او را جان خود توصيف كرد، تسليت بگويند.
امسال نيز بسياري از زائران ايراني و خارجي، شيعه و سني و حتي علاقه مندان به اسلام و پيامبر اكرم (ص) و امام علي (ع) از ساير اديان راهي نجف شدند تا در سالگرد رحلت پيامبر گرامي اسلام محمد بن عبدالله (ص) در اين شهر حضور داشته باشند.
نجف به همين مناسبت اين روزها سياه پوش است ، زائران عزادار در داخل صحن و سراي حضرت علي (ع) و در سوگ پيامبر اكرم بر سر و سينه مي زنند و مشغول عزاداري هستند و گروه گروه از يك باب وارد حرم مي شوند و به دليل ازدحام و تراكم جمعيت ، از در ديگر خارج مي شوند.
فائق الشمري رئيس دفتر روابط عتبه علوي، در خصوص مراسم امسال بيست و هشتم صفر گفت: مراسم امسال از چند منظر با سال هاي گذشته فرق داشت كه از جمله متصل شدن اربعين حسيني به اين ايام بود و بخشي از زائران از همان روز بعد از اربعين روانه نجف شدند.
وي گفت، بر همين اساس بسياري از موكب هاي خدمت رساني مربوط به اربعين ، همچنان به فعاليت خود و ارائه خدمات به زوار ادامه دادند و خدماتي مانند اسكان، تغذيه، حمل و نقل و پزشكي، به تبع آن ادامه يافت.
الشمري ، با بيان اينكه فضاي زيارت و مراسم امسال بسيار روان بود، گفت ، در اين خصوص هماهنگي ها ميان مسئولان و دستگاه هاي ذيربط محلي و پليس و نيروهاي امنيتي در سطح عالي جريان داشت و هيچ اختلال امنيتي در طول اين مراسم ميليوني رخ نداد.
اين مقام اطلاع رساني در آستان مقدس علوي، در خصوص ارائه خدمات رسانه اي و تبليغاتي نيز گفت، درطول مراسم امسال بخش رسانه اي عتبه براي 15 شبكه ماهواره اي امكانات پخش مستقيم و ارائه خدمات رايگان فراهم كرد.
وي تهيه و توزيع 750 هزار زيارتنامه و بروشور از هنگام مراسم اربعين در عتبه علوي را يادآور شد و در خصوص تعداد زائران امسال گفت كه با توجه به همزمان شدن ايام رحلت پيامبر گرامي اسلام (ص) با روزهاي جمعه و شنبه كه در عراق تعطيل رسمي است، بسياري از عراقي ها از فرصت تعطيلات براي زيارت امسال استفاده كردند.
مسير پياده روي كه در ايام اربعين از نجف به كربلا بود، در چند روز گذشته تغيير جهت داد و ستوني بزرگ از زائران در اين بزرگراه از كربلا به سمت نجف به راه افتادند.
موكب ها نيز اگرچه نه به تعداد و گستردگي ايام اربعين، اما فعال بودند و به زائران زيارت اميرالمومنين علي(ع) خدمات ارائه مي كردند.
زائران بر اساس يك سنت ديرينه مي گويند، حرم مقدس علي (ع)، بهترين مكان براي عرض تسليت و عزاداري در سالگرد رحلت پيامبر اكرم(ص) است، عزاداري در حرم مردي كه پيامبر او را جان خود معرفي كرد.
براي مراسم گراميداشت رحلت پيامبر امسال نه فقط از سراسر عراق كه از كشورهاي مختلف نيز آمده اند؛ از جمهوري اسلامي ايران خيلي ها بعد از اربعين حسيني به كشور برنگشتند و به نجف آمدند تا پايان ماه صفر و به همين مناسبت از كشورهاي افغانستان و جمهوري آذربايجان و نيز كشورهاي حوزه خليج فارس اين روزها در نجف اشرف بسر مي برند.
امسال يك هيات از شيعيان زيديه نيز به مناسبت رحلت پيامبر اكرم(ص) وارد نجف شد كه در آن يحيي الديلمي از علماي يمن نيز همراه هيات است.
ساميه المرزوقي بانويي از كشور تونس نيز براي زيارت 28 صفر به نجف آمد و مسئولان عتبه علوي از وي استقبال كردند.
عتبه علوي ، امسال براي پاسخ به سئوالات شرعي زائران برنامه ريزي گسترده اي كرد بطوري در 38 مكان 60 طلبه حوزه نجف در چارچوب اين برنامه به سوالات زائران پاسخ مي دهند.
در كنار موكب هاي خدمات رساني به زوار امام علي (ع)، دارالضيافه حضرت نيز روزانه بيش از 65 هزار پرس غذا در سه نوبت ميان زائران توزيع كرد و بسياري از زائران بر سر سفره مولا علي (ع) نشستند.
بخش تبليغات عتبه علوي هم با راه اندازي يك نرم افزار ، امكان مشاهده همزمان و زنده مراسم زيارت امام علي (ع) در ايام رحلت پيامبر اكرم (ص) توسط ميليون ها تن از شيعيان و محبان اهل بيت (ع) را فراهم كرد كه به دو زبان فارسي و عربي طراحي شده بود.
موضوع جابجايي و حمل و نقل زائران ، از مهمترين دغدغه هاي مسئولان نجف بود كه براي مديريت آن، اداره نقليه عتبه علوي با بكار گيري 100 دستگاه اتوبوس و 60 وسيله نقليه سبك اقدام به جابجايي زائران ، بويژه افراد سالخورده و معلولان كرد.
مراسم امسال رحلت پيامبر اكرم (ص) امروز شنبه در شهر نجف پايان مي يابد و اين شهر كه از اول ماه صفر به دليل قرارداشتن بر سر راه اصلي زائران اربعين، در شرايط ويژه قرار داشته و اصلي ترين مركز تجمع زائران بعد از كربلاست، به زندگي عادي بر مي گردد و دستگاه ها و نهادهاي دولتي و بخش خصوصي، امور عادي را از سر خواهند گرفت.




نظرات کاربران