۲۸۰ هزار وقف در سال انجام می‌شود ۲۸۰ هزار وقف در سال انجام می‌شود ۲۸۰ هزار وقف در سال انجام می‌شود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
۲۸۰ هزار وقف در سال انجام می‌شود ۲۸۰ هزار وقف در سال انجام می‌شود ۲۸۰ هزار وقف در سال انجام می‌شود ۲۸۰ هزار وقف در سال انجام می‌شود ۲۸۰ هزار وقف در سال انجام می‌شود

۲۸۰ هزار وقف در سال انجام می‌شود

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه ما برای توسعه و ترویج فرهنگ وقف طرح‌های جامعی را در سازمان اوقاف ارائه داده‌ایم، گفت: متأسفانه در اجرای فرهنگ وقف در جامعه گاهی با مشکلاتی روبرو هستیم که بخش عمده آن به دوران پهلوی برمی‌گردد و آن، آشنا نبودن مردم با فرهنگ وقف است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حجت‌الاسلام والمسلمين احمد شرفخاني در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اينكه توسعه و ترويج فرهنگ وقف طرح‌هاي جامعي داشته‌ايم كه ابعاد مختلف اجتماعي، علمي، هنري و رسانه‌اي را در آن در نظر گرفته‌ايم، اظهار كرد: استفاده از ظرفيت نهادها و مجموعه‌هاي حاكم نيز از جمله فعاليت‌هايي بوده است كه در سازمان اوقاف و امور خيريه آن را پيگيري كرده‌ايم تا از اين طريق بتوانيم توسعه فرهنگ وقف را در بين مردم داشته باشيم.
وي خاطرنشان كرد: بعد از آماده‌سازي طرح‌هاي آسان‌سازي وقف، ما درصدد برآمديم كه وقف‌هاي مشاركتي را در بين مردم راه‌اندازي كنيم تا مردم همه بتوانند از مزاياي وقف بهره‌مند شوند. راه‌اندازي انجمن‌هاي ياوران وقف يكي ديگر از اقداماتي بود كه در جهت توسعه و ترويج وقف داشته‌ايم و اميدواريم از طريق اين گونه برنامه‌ها مردم بيشتر با آثار و بركات وقف آشنا شوند.
معاون فرهنگي و اجتماعي سازمان اوقاف و امور خيريه يادآور شد: يكي ديگر از اقداماتي كه سازمان اوقاف براي معرفي وقف در بين مردم داشته است، اجراي عمل امينانه به نيات واقفان است كه اين خود مي‌تواند ترويج فرهنگ وقف را به دنبال داشته باشد. اگر مردم بركات وقف را ببينند خودشان تشويق مي‌شوند كه در اين راستا اقداماتي جدي‌تر انجام بدهند از انقلاب تا سال ۸۸ متوسط ۲۰۰ وقف جديد داشته‌ايم، اما امروز شاهد اين هستيم كه در يك سال ۲۷۰ الي ۲۸۰ هزار وقف انجام مي‌شود.
شرفخاني در ادامه با بيان اينكه اين رفتار نشان‌دهنده عزم مردم براي ترويج وقف در جامعه است، گفت: متأسفانه آسيب‌هايي در سطح وقف وجود دارد كه بخشي از آن به زمان حكومت پهلوي برمي‌گردد و بزرگترين ظلم در حق وقف در آن زمان رخ داد و بخشي از موقوفات را آن‌ها با جريان اصلاحات ارضي از بين بردند و بخشي ديگر را در اختيار اطرافيان خود گذاشتند كه بعد از پيروزي انقلاب تمام اين دستورالعمل‌ها باطل و زمين‌هاي وقفي به موقوفات بازگشت داده شد. همين رفتار باعث شد كه بخشي از آثار وقف از بين برود.
وي خاطرنشان كرد: ما امروز آثار وقف را با رويكرد جديدي دنبال مي‌كنيم و به مردم مي‌گوييم كه هر كسي خودش مي‌تواند متولي خاص براي وقف خود بگذارد و هدف سازمان براي رفع نيازهاي جامعه و ماندگاري اموال و بهره‌گيري از اموال عمومي جامعه از ساختار وقف استفاده شود تا در جامعه عدالت اجتماعي به‌روز شود و مردم بتوانند در عرصه‌هاي مختلف از وقف بهره ببرند.
معاون فرهنگي و اجتماعي سازمان اوقاف و امور خيريه در ادامه افزود: يكي ديگر از آسيب‌هايي كه در وقف وجود داشت و سبب شد كه مردم كمتر به سمت اين موضوع بيايند، شايد در بُعد مديريتيِ وقف بود. خوشبختانه در اين دوره از مديريت سازمان اوقاف و امور خيريه موقوفات به صورت اقتصادي اداره مي‌شوند و عوايد بسياري را براي واقفان به دنبال دارد.
شرفخاني خاطرنشان كرد: نكته‌اي كه بعد از پيروزي انقلاب در عرصه ترويج فرهنگ وقف از آن غافل شديم، اين بود كه به سمت تبليغ وقف مقطعي و احسان و انفاق به صورت مقطعي متكي شديم. در دوره اهل بيت (ع) تمام مردم وقف مي‌كردند. جابربن انصاري مي‌گويد به ياد ندارم كه از اصحاب پيامبر (ص) كسي باشد و تمكن مالي داشته باشد و وقف نكرده باشد. ما بايد در جامعه به سمت انفاق ماندگار قدم برداريم و جامع‌ترين انفاق و احسان وقف است كه مردم بايد با اين موضوع آشنا شوند.
وي ادامه داد:‌ ولي ما به سمت صدقات مقطعي قدم برداشتيم، در حالي كه بايد صدقات جاريه باشد. براي برخي از مردم اين سوال مطرح مي‌شود كه عوايد و نذورات امامزادگان در كجا هزينه مي‌شود؟ اين مطلب بايد براي مردم روشن شود كه عوايد و نذورات هر امامزاده در خود آن امامزاده تقسيم مي‌شود و ما براي اين نذورات يكسري برنامه‌هايي داريم. ۴۰ درصد از اين هزينه‌ها براي كارهاي عمراني و آباداني امامزادگان صرف مي‌شود، ۳۰ درصد براي هزينه‌هاي جاري امامزادگان مثل آب و برق، تعميرات و غيره. ۲۰ درصد براي فعاليت‌هاي فرهنگي و ۱۰ درصد براي كارهاي مديريتي همان امامزاده صرف مي‌شود.
معاون فرهنگي و اجتماعي سازمان اوقاف و امور خيريه يادآور شد: شايد برخي از خادمان امامزادگان در برخي از امامزادگان بگويند كه مثلا دو ماه است حقوق نگرفته‌ايم، پول امامزادگان كجا مي‌رود؟ ما اگر بخواهيم پرداخت حقوق‌ها را به خود امامزادگان واگذار كنيم اين گونه هرج و مرج بوجود مي‌آيد و مديريت بهره‌وري از بين مي‌رود. ما براساس همين ارقامي كه اعلام شد مديريت و هزينه‌هاي امامزادگان را بر عهده داريم و هيچ كدام از نذورات خارج از خود آن امامزاده هزينه نمي‌شود.


| شناسه مطلب: 71827




وقف



نظرات کاربران