تشریح برنامه‌های سی‌ویکمین کنفرانس وحدت

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه شکل‌گیری امت واحده اسلامی وعده حتمی الهی است، گفت: در سی‌ویکمین کنفرانس وحدت اسلامی بیش از ۲۲۰ شخصیت برجسته جهان اسلام و ۳۰۰ میهمان از داخل حضور دارند و بسیاری از این میهمانان برای اولین‌بار است که در این اجلاس شرکت می‌کنند. ما معتقدیم برای شکل‌گیری تمدن اسلامی، وحدت حرف اول را می‌زند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، آيت‌الله محسن اراكي صبح روز چهارشنبه (هشتم آذرماه) در نشست خبري سي‌ويكمين كنفرانس بين‌المللي وحدت اسلامي با تبريك آغاز امامت امام زمان (عج) و هفته وحدت و ميلاد امام صادق (ع) و با تسليت زلزله غرب كشور، اظهار اميدواري كرد كه خدمت‌گذاران نظام جمهوري اسلامي با كمك تمام اقشار جامعه شاهد انسجام‌بخشي به درد و رنج مردم غرب كشور باشند.
وي اظهار كرد: ما شاهد آغاز دوره جديدي در منطقه هستيم و معتقديم شكست داعش كه دولت خودخوانده‌اي را در جهان اسلام آغاز كرده بود، مرحله جديدي از وحدت‌گرايي و همگرايي جهان اسلام را به دنبال دارد. بزرگترين توطئه دشمنان اسلام كه در رأس اين مثلث شوم صهيونيست‌ها، وهابيزم و امپرياليسم استعماري آمريكا است، بزرگترين توطئه آن‌ها ايجاد تفرقه در جهان اسلام و از بين بردن عزم اراده ملت‌هاي اسلامي براي آزادي، استقلال و برقراري عدل و صلح جهاني در جهان است.
دبيركل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي ادامه داد: با شكست دولت خودخوانده داعش، ما در جهت همگرايي امت واحده اسلامي گام برمي‌داريم و تحقق اين امت واحده اسلامي وعده الهي است و ما معتقديم تاريخ ما را به اين امت واحده مي‌رساند. با همكاري تمام ملت‌هاي آزاده جهان و به رهبري پرچم‌دار صلح، مقام معظم رهبري اين امر محقق و ميسر خواهد شد.
آيت‌الله اراكي با اشاره به فعاليت‌هاي مجمع جهاني تقريب مذاهب در طول يك سال گذشته عنوان كرد: ما فعاليت‌هاي زيادي در مجمع داشته‌ايم و برگزاري كنفرانس‌هايي در جهت تقريب بين مذاهب، كنفرانس‌هاي علمي و نشست‌هاي گوناگون در سراسر كشور و در مناطق حاشيه‌اي و مناطق مركزي، برپايي اردوهاي فرهنگي در داخل و خارج از كشور جزء برنامه‌هاي اين مجمع بوده است. توسعه دانشگاه مذاهب اسلامي زمينه بسيار خوبي را براي تحكيم وحدت در بين مذاهب كشور فراهم كرده است.
وي ادامه داد: ما در خارج از كشور نيز در طول سال گذشته حدود ۲۰ نشست بين‌المللي برگزار كرده‌ايم. در كشورهايي همچون مالزي، تركيه، عراق، لبنان، برزيل، تونس و... با همكاري جمعيت‌هاي تقريب‌نهاد كنفرانس‌هايي را برگزار كرده‌ايم و مباحث علمي و فرهنگي بسيار مهمي در اين كنفرانس‌ها مطرح شده است.
دبيركل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي ادامه داد: از جمله همگرايي جهان اسلام، وحدت مذاهب در سراسر جهان است. سخنراني اتحاديه علماي مقاومت در بيروت از جمله برنامه‌ها و نشست‌هاي ما در خارج از كشور بود كه قريب به ۱۵۰۰ نفر از شخصيت‌هاي برجسته در اين كنفرانس گرد هم آمدند و تنفر خود را از صهيونيست‌ها اعلام و در جهت وحدت و تحكيم جهان اسلام طرح‌ها و برنامه‌هايي را ارائه كردند. يكي از مهمترين برنامه‌هاي ما در سال گذشته، نشست جمعيت‌هاي تقريبي در تهران بود كه شخصيت‌هاي بسيار زيادي به اين نشست دعوت شدند و ما درصدد هستيم حركت مجمع در سراسر جهان آغاز شود و به دنبال پيشتيباني و ترويج جنبش‌هاي وحدت‌گرا در جهان اسلام هستيم. بر همين اساس، بيش از ۱۱۶ اتحاديه جهاني را در مجمع پي‌ريزي كرده‌ايم.
آيت‌الله اراكي تصريح كرد: دانشگاه مذاهب اسلامي در اين جهت جهش بسيار خوبي داشته و رشد بيش از ۲۰۰ درصدي در اين دانشگاه، نشانه تحول بسيار عظيمي در عرصه وحدت است و اميدواريم در سراسر جهان شاهد موفقيت جريان تقريب و پيشرفت جريان وحدت‌گرا باشيم. اميدواريم اين كنفرانس وحدت بتواند مرحله جديدي از همگرايي در جهان اسلام را كليد بزند. تشريح برنامه‌هاي سي‌ويكمين كنفرانس وحدت
وي در ادامه افزود: بيش از ۲۲۰ شخصيت برجسته جهان اسلام در اين كنفرانس حضور دارند و ۳۰۰ مهمان داخلي نيز در اين كنفرانس شركت مي‌كنند. در مجموع بيش از ۵۰۰ نفر از انديشمندان داخل و خارج در اين كنفرانس حضور دارند و بسياري از ميهمانان براي اولين بار است كه در اين اجلاس شركت مي‌كنند و اين حضور و درخواست نشان دهنده پيروز شدن جريان وحدت‌گرا در جهان اسلام بر جبهه كفر است. ما اميدواريم كه بتوانيم در عرصه وحدت و تقريب بين مذاهب گام‌هاي بيشتري برداريم.
دبيركل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي يادآور شد: هر ساله مراسم افتتاحيه ۱۵ ربيع‌الاول بود، اما امسال به دليل اينكه رئيس جمهور در اين روز برنامه و جلسه ويژه‌اي داشتند، مراسم افتتاحيه يك روز عقب افتاد. در روز ۱۴ آذرماه مصادف با ۱۶ ربيع‌الاول اين كنفرانس با سخنراني رئيس جمهور و حضور تعداد زيادي از علما و شخصيت‌هاي برجسته جهان اسلام از ساعت ۹ صبح در سالن اجلاس سران آغاز مي‌شود.
آيت‌الله اراكي يادآور شد: كنفرانس در روزهاي ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذرماه برگزار مي‌شود و در دومين روز علما و شخصيت‌هاي برجسته حاضر در اين اجلاس با مقام معظم رهبري ديدار دارند و عصر پنج‌شنبه مراسم افتتاحيه برگزار مي‌شود و در اين دو روز كميسيون‌ها و نشست‌هاي تخصصي را داريم. از ۹۳ كشور جهان در اين مراسم ميهمان داريم و دوشنبه شب نيز به زيارت مرقد امام راحل مي‌رويم كه در اين مراسم حجت‌الاسلام والمسلمين سيدحسن خميني (ره) به سخنراني مي‌پردازد.
وي ادامه داد: ما ۹ كميسيون داريم كه ۵ كميسيونِ آن اصلي و ۴ كميسيون تخصصي برپا مي‌شود. از جمله اين كميسيون‌ها «اتحاديه علماي مقاومت»، «اتحاديه بانوان»، «كميسيون جهاني سادات» و «كميسيون مساعي حميده» است. در خلال اين كنفرانس، نمايشگاه‌هايي از دستاوردهاي تقريب داريم و همچنين شب شعر بزرگي با حضور علماي برجسته در قم در شب ميلاد پيامبر اكرم (ص) و امام صادق (ع) برگزار مي‌شود. همچنين در كنار اين اجلاس جشن‌هاي ميلاد زيادي در سراسر كشور داريم. شعار اين دوره از اجلاس «وحدت و التزامات تمدن نوين اسلامي» است.
دبيركل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي تأكيد كرد: براي شكل‌گيري هر تمدني، مقدمه آن وحدت است و ما بايد براساس آرمان‌هاي مشترك گام برداريم تا شاهد احياي تمدن نوين و وحدت‌گراي اسلامي باشيم. امت اسلامي به معناي اينكه اين امت در مقابل ساير امت‌ها قرار دارد، نيست. امت اسلامي درصدد خدمت به تمام بشريت است. وقتي ما از امت واحده اسلامي سخن مي‌گوييم، يعني به دنبال احياي عقل و صلح جهاني براي تمام بشريت هستيم كه رسول اكرم (ص) پرچم‌دار ايجاد وحدت در جامعه بشري است و دين اسلام مي‌تواند در سراسر جهان وحدت‌آفرين باشد. ما اميدواريم با اين كنفرانس بتوانيم پيام‌هاي صلح را به جهانيان برسانيم و آن‌هايي كه در چنگ استكبار اسير هستند را رها كنيم. حركت مقاومت يك حركت ضد جنگ است.
آيت‌الله اراكي تأكيد كرد: تمام نهادهاي علمي و فرهنگي بايد به طور جدي در صدد مقابله با تهاجم‌هاي عليه اسلام باشند. از حوزه و دانشگاه گرفته تا موسسات هنري، روشنفكران و هنرمندان بايد تلاش خود را مضاعف كنند تا باورهاي دروغيني كه جريان‌هاي تكفيري بر عليه جهان اسلام بوجود آورده‌اند را از بين ببرند. بسياري از اين تفكرات در جهت وارونه نشان دادن اسلام است. ما از بيش از ۱۰ نفر از علماي بزرگ شيعه و سني افغانستان براي اين كنفرانس دعوت كرده‌ايم.
وي گفت: دانشگاه الازهر يكي از پايه‌هاي مهم وحدت است. ما به تلاش‌هاي امام الازهر مصر در راستاي تقريب ارج مي‌نهيم و موضع‌گيري ايشان در اين چند سال اثرگذار بوده و جاي سپاس دارد و ارتباط ما با الازهر از قديم برپا بوده است. سال گذشته ما از ايشان دعوت كرديم و ايشان ضمن تشكر به دليل كاري كه داشتند نتوانستند در اجلاس حضور داشته باشند. امسال نيز مجددا از او دعوت كرده‌ايم و اميدواريم در اين اجلاس حضور پيدا كنند چرا كه شركت علما مي‌تواند در ايجاد همگرايي جهان اسلام و شكل‌گيري جامعه وحدت‌گرا بسيار تأثيرگذار باشد.
دبيركل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي در ادامه با بيان اينكه امروز مهمترين مسئله جهان اسلام مسئله فلسطين است، گفت: ما معتقديم كه فلسطين دغدغه كل جهان است و با از بين رفتن رژيم صهيونيستي آرامش به منطقه برمي‌گردد. بزرگترين رنج و غم براي جامعه بشري امروز جامعه فلسطين است و اميدواريم با اتحاديه‌هايي كه در اين كنفرانس شكل مي‌گيرد شاهد نابودي صهيونيسم باشيم. ما در مقابل عربستان روش دعوت به وحدت را در پيش گرفته‌ايم. امروز برخلاف آنچه كه حاكمان كم بصيرت عربستان مي‌خواستند مي‌بينيم آن‌ها در منطقه منزوي شده‌اند. حتي آن‌ها با سعدالحريري كه دوست نزديك آن‌ها بود اينگونه رفتار كردند. ما معتقديم كه اين رفتار عربستان حتي امنيت داخلي آن را نيز برهم مي‌زند و به نوعي اين فعاليت‌ها آتش زيرخاكستر است. ما آرزوي صلح، امنيت و آرامش را براي سراسر جهان اسلام داريم.
آيت‌الله اراكي در ادامه در پاسخ به اين سوال ايسنا كه برگزاري و تشكيل اتحاديه علماي مقاومت با چه هدفي انجام شده و تأثير آن در معاملات منطقه‌اي و جهاني چه خواهد بود، گفت: اتحاديه علماي مقاومت يك اتحاديه‌اي بسيار عظيم و تأثيرگذار در جهان اسلام است كه بيش از ۷۰۰ نفر از علماي جهان اسلام در اين اتحاديه حضور دارند و شكل‌گيري اين اتحاديه مي‌تواند حركت وحدت‌گرا را در جهان اسلام شكل بدهد. ما با شكل‌گيري اين اتحاديه در صدد منسجم كردن فعاليت‌هاي جهان اسلام هستيم. در حدود چهار سال پيش اين اتحاديه شكل گرفت و بسيار اثرگذار است و در موارد مهم جهان اسلام موضع‌گيري‌هاي بسيار خوبي را داشته است. اكثريت علماي اهل سنت نيز در اين اتحاديه عضو هستند و اين اتحاديه اثري عميق بر جهان اسلام دارد.


| شناسه مطلب: 71923




وحدت اسلامي



نظرات کاربران