چهار ویژگی پیامبر اسلام در یک آیه چهار ویژگی پیامبر اسلام در یک آیه چهار ویژگی پیامبر اسلام در یک آیه بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
چهار ویژگی پیامبر اسلام در یک آیه چهار ویژگی پیامبر اسلام در یک آیه چهار ویژگی پیامبر اسلام در یک آیه چهار ویژگی پیامبر اسلام در یک آیه چهار ویژگی پیامبر اسلام در یک آیه

چهار ویژگی پیامبر اسلام در یک آیه

پنجمین جلسه درس اخلاق اختصاصی مدرسه نیمه وقت در آستانه میلاد باسعادت پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و همزمان با هفته وحدت در طبقه همکف ساختمان شهید بهشتی(ره) برگزار شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، در اين جلسه،مليحه لباف، ضمن عرض تبريك ايام ولادت حضرت رسول اكرم(صلي‌الله‌عليه‌وآله) به آيه ۱۲۸ سوره توبه اشاره كرد و افزود: خداوند در قرآن كريم مي فرمايد: «لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ».
استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌عليها) به برخي ويژگي‌هاي پيامبر گرامي اسلام(صلي‌الله‌عليه‌وآله) در اين آيه اشاره كرد، از جمله:
۱. «لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ»؛ اينكه پيامبر گرامي اسلام(صلي‌الله‌عليه‌وآله) نيز مثل ما انسان است و غريزه دارد و از دو بعد مادي و معنوي برخوردار است؛ باتوجه به اين امر ديگر بهانه اي نداريم كه او فرشته بود. هرچند طبق روايت كسي كه عقلش بر شهوتش غلبه كند، «اعلي من الملائكه» خواهد بود.
۲. «عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ»؛ پيامبر گرامي اسلام(صلي‌الله‌عليه‌وآله) غمخوار شماست؛ وقتي شيعه در غم وغصه قرار مي گيرد، سختي او بر پيامبر گرامي اسلام(صلي‌الله‌عليه‌وآله) سخت است.
۳. «حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ»؛ پيامبر گرامي اسلام(صلي‌الله‌عليه‌وآله) نسبت به هدايت شما حرص دارد تا جاييكه گاهي خداوند آن حضرت را منع مي‌كند، «فَلَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَفْسَكَ عَلَى آثَارِهِمْ إِنْ لَمْ يُؤْمِنُوا بِهَذَا الْحَدِيثِ أَسَفًا»(كهف/۶)
۴. «بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ»؛ هر فردي كه زير چتر ولايت برود، تحت رأفت نبوي قرار مي‌گيرد؛ اما اگر به اين ولايت پشت كرد آن وقت شامل «أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ»(فتح/۲۹) مي‌شود.
استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌عليها) در ادامه به حديثي نبوي در صفحه ۲۱۰ جلد ۶۷ بحارالأنوار براي تفكر، تدبر و عمل به آن اشاره كرد كه پيامبر گرامي اسلام(صلي‌الله‌عليه‌وآله) فرمودند: «ايمان مؤمن كامل نمي‌شود تا اينكه داراي ۱۰۳ خصلت در فعل و عمل و نيت و باطن و ظاهر باشد، آنگاه اميرالمومنين(عليه‌السلام) فرمودند: يا رسول الله! آن ۱۰۳ خصلت كدامند؟ فرمودند: يا علي از جمله صفات مؤمن اين است كه: انديشه‌اش بسيار متحرك و پويا است، ذاتا متذكر و به ياد خداوند است، علم و دانشش فراوان و بردباريش بزرگ وعظيم است و ...».
لباف تصريح كرد: امروز آرامش، گمشده‌ي انسان است وعلت آن، برخلاف آنچه مي‌گويند اقتصاد و كمبود اقتصادي نيست، بلكه عدم توجه به ذكر و ياد خداوند متعال است.
وي به اهميت علم و دانش اشاره كرد و گفت: مراد از علم و دانش، علم حقيقي است كه در روايات اسلامي از آن به نور تعبير شده است و صرف گرفتن مدرك نشان دهنده‌ي علم مورد نظر نيست.
توصيه استاد جامعه‌الزهرا(س) به مطالعه نامه ۳۱ نهج‌البلاغه/نفس خود را به صبر عادت دهيم
استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌عليها) در ادامه به معناي حقيقي حلم پرداخت و اظهار داشت: حلم به معناي بردباري و تحمل شرايط خاص و ناخوشايند است.
لباف تأكيد كرد: در زمان مصيبت‌ها و مشكلات، جرعه جرعه بايد جام صبر را نوشيد و اگر چنانچه به اين صفت متخلق نيستيم، طبق فرموده اهل بيت(عليهم‌السلام) بايد تحلم كرد و نفس را به آن عادت داد.
وي در پايان، نامه ۳۱ امام علي(عليه‌السلام) در نهج‌البلاغه را مورد توجه قرار داد كه حضرت در اين نامه مي‌فرمايند: «عوِّد نفسك؛ نفست را عادت بده» و به بانوان طلبه توصيه كرد كه اين نامه را مطالعه و در آن تفكر كنند.
منبع:حوزه


| شناسه مطلب: 72031




پيامبراكرم



نظرات کاربران