مهدویت موضوع ششمین جلد موسوعه رد شبهات

حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت مجموعه «موسوعه رد شبهات» را به قلم جمعی از نویسندگان منتشر و در اختیار پژوهشگران قرار داده است.

به گزارش سرويس انديشه پايگاه اطلاع‌رساني حج، گروه كلام و معارف پژوهشكده حج و زيارت وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت، مجموعه «موسوعه رد شبهات» را به قلم جمعي از نويسندگان به رشته تحرير در آورده و مؤسسه فرهنگي هنري مشعر آن را منتشر كرده است.
اين مجموعه با توجه به تغيير هجمه‌ها و شبهات دشمنان اسلام عليه مذهب اهل بيت عليهم السلام در سال هاي اخير و با هدف انجام اين وظيفه خطير و دفاع از مذهب اهل بيت عليهم السلام تنظيم شده است و توجهي ويژه به مسأله «پاسخگويي به شبهات» دارد.
آثار مورد نظر شامل عنوان كتاب‌هاي توحيد، قرآن، اهل بيت (1)، امام علي (1)، امام علي (2)، مهدويت، شيعه (1) و شيعه (2) مي شود كه سرويس كتاب و نشر خبرگزاري رسا براساس وظيفه خود در معرفي آثار منتشر شده حوزوي، هر يك از اين عنوان ها را بررسي كرده است.
اثبات حيات امام مهدي عجل الله تعالي، حكم به غير قرآن «سيره حكومتي امام مهدي»، بررسي و مفهوم‌شناسي حديث «من مات ولم يعرف ...» و تناسخ و رجعت عنوان موضوع‌هاي ششمين جلد مجموعه موسوعه رد شبهات با عنوان «مهدويت» است.
محمدظاهر نصيري در مقاله‌اي از اين اثر به اثبات حيات امام مهدي عجل الله تعالي پرداخته و به اين نتيجه رسيده است كه شبهات شيخ وهابيت درباره ولادت و غيبت حضرت حجت عجل الله تعالي فرجه كاملا نادرست بوده و مبتني بر هيچ واقعيت تاريخي و علمي نيست.
وي بيان مي‌كند كه تولد حضرت مهدي عليه‌السلام از مسلمات تاريخ بوده و بسياري از مورخان و دانشمندان اهل سنت نيز بر آن گواهي داده‌اند كه ناديده گرفتن گواهي اين جمع بزرگ، با استناد به سخن‌هاي ناگفته طبري و ابن قانع اموي، جز لجاجت و دشمني با حقيقت نمي‌تواند باشد.
اين پژوهشگر حوزوي بي‌ثمر خواندن وجود حجت غايب با اين بهانه كه اعتقاد به امام غايب اعتقاد به معدوم و مفقود است و هيچ مصلحتي بر وجود معدوم مترتب نيست را نيز با واقعيت لغت‌شناسي و معارف و باورهاي ديني مسلمانان سازگار ندانسته و تأكيد مي‌كند كه از نظر لغت، مفهوم واژه «غيبت» هيچ‌گاه به معناي فقدان و عدم نبوده و نيست؛ بلكه به معناي پنهان و مستور بودن آمده است.
وي از نظر فرهنگ قرآن و معارف دين سخن ابن تيميه را توجيه پذير ندانسته بلكه لازمه سخن او را انكار تمام عالم غيب دانسته است؛ زيرا اگر هر غايبي مساوي با معدوم باشد، نتيجه‌اش اين خواهد شد كه تمام عالم غيب كه قرآن و روايات بر آن تصريح دارند معدوم باشد و اين يعني انكار وجود خدا، فرشتگان، قبر و قيامت كه هيچ مسلماناني نمي‌تواند به آن ملتزم گردد.
جواد جعفري از ديگر نويسندگان اين اثر نيز در مقاله‌اي حكم به غير قرآن «سيره حكومتي امام مهدي» را بررسي كرده و در پايان نتيجه گرفته است كه «قضاوت داوودي» كه روايات شيعه از آن بسيار سخن گفته‌اند، اصطلاحي خاص با بار معنايي خاص است.
اين اصطلاح درباره داوود عليه‌السلام بيان شده كه بدون رجوع به شاهد و يمين، براساس علم خدايي، طبق واقع داوري مي‌كرد. اين امر اشاره به جواز و صحت حكم به علم قاضي دارد كه دانشمندان اهل تسنن نيز پذيرفته‌اند و هرگز به معناي حكم به آيين يهود نيست.
وي تأكيد مي‌كند كه اين حكم طبق كتاب‌هاي آسماني، نه انديشه‌اي برآمده از روايات شيعه، بلكه حقيقتي قرآني است. مفهوم صحيح حكم بر اساس تورات و انجيل و زبور، يعني از آنجا كه با نزول قرآن هيچ كتاب آسماني ديگري حجيت و اعتبار ندارد و تنها سيرت و سنت پيامبر گرامي اسلام حجت و شايسته پيروي است، بنابراين كتاب‌هاي آسماني از آن جهت مي‌توانند معيار عمل باشند كه به آمدن پيامبر اسلام بشارت مي‌دهند و بر حجيت و اعتبار آيين او دلالت مي‌كنند.
جعفري در مجموع شبهاتي را كه به خاطر اين روايات به مذهب اهل بيت عليهم‌السلام وارد كرده‌اند سخناني واهي دانسته و تصريح مي‌كند كه اگر نگوييم اين سخنان از سر غرض‌ورزي است، قطعاً در اثر توجه نداشتن دقيق به منابع شيعه و حتي به منابع اهل سنت ايراد شده است.
در اين اثر بررسي و مفهوم‌شناسي حديث «من مات ولم يعرف ...» را محمدعارف كاشفي به عهده دارد كه در ضرورت و اهميت بحث چنين آورده است: لزوم امام و پيشوا براي همه جوامع، امري عقلايي، وجداني و خدشه‌ناپذير است. بنابراين همه پيامبران براي دوره پس از حيات خود، ولي و جانشين داشته‌اند.
وي پس از بررسي و طرح ديدگاه‌هاي مختلف در مقاله خود به اين نتيجه رسيده است كه حديث شريف «من مات ولم يعرف ...» از نظر سند، اگر نگوييم تواتر لفظي، به حد تواتر معنوي رسيده است؛ زيرا نقل همه فرق (اهل تسنن، اهل تشيع و زيديه) جاي هيچ ترديدي در صحت صدور آن از رسول اكرم صلي الله عليه و آله باقي نمي‌گذارد؛ شبهات پيرامون آن نيز وارد نيست.
اين پژوهشگر حوزوي در بخش ديگري از مقاله خود معرفت امام و اطاعت از او را واجب دانسته و با بيان اين‌كه هيچ زماني خالي از حجت خدا نيست، در بيان اوصاف امام مي‌نويسد: امام معصوم مصون از هر لغزشي بوده، مرجعيت علمي منحصر به فرد داشته از فضايل و صفات ويژه‌اي برخوردار است.
وي مصداق منحصربه فرد امام را در اين حديث، امامان دوازده‌گانه از اهل بيت پيامبر صلي الله عليه و آله عنوان كرده و در مطلبي آورده كه بعد از شهادت امام حسن عسكري عليه‌السلام، اين ردا تا برپايي قيامت بر قامت نوراني حجت بن الحسن العسكري پوشانده شده است.
موضوع تناسخ و رجعت را نيز رحمت الله ضيايي بررسي كرده و در تبيين موضوع به تحليل چگونگي رجعت، دلايل رجعت، رجعت و تناسخ و پاسخ به شبهات مطرح شده در اين زمينه پرداخته و دلايل بطلان تناسخ را از ديدگاه علماي شيعه مطرح كرده است.
وي با اشاره به اين‌كه شيعه با تكيه بر دو اصل اساسي اسلام، يعني قرآن و آموزه‌هاي اهل بيت عليهم السلام از همان سده‌هاي نخستين، آموزه تناسخ را با دلايل متقن عقلي و نقل با شدت تمام رد كرده است، ثابت مي‌كند كه «رجعت» ريشه در قرآن و روايات دارد و با هيچ يك از اصول بنيادين اسلام در تعارض نيست.
اين پژوهشگر عرصه دين معتقدان به «تناسخ» را منكر رستاخيز و از ديدگاه علما و دانشمندان شيعه كافر و خارج از دين دانسته و تفاوت‌هاي اساسي نه‌گانه «رجعت» و «تناسخ» را بيان و ادعاي احمد امين و برخي نويسندگان وهابي را در اين باره رد كرده است.
وي در پژوهش خود ثابت كرده است كه اين‌گونه شبهات، غيرعلمي و براساس وهميات و خيالات دشمنان شيعه و براي اغراض خاصي ترويج مي‌شود و شاهد اين مدعا را نيز دلايلي فاقد ارزش‌ علمي دانسته كه نويسنده وهابي براي اثبات ادعايش بيان كرده است.
گفتني است، مؤسسه فرهنگي هنري مشعر، ششمين جلد موسوعه رد شبهات را با موضوع مهدويت در قطع رقعي و ۱۳۴ صفحه به كوشش گروه كلام و معارف پژوهشكده حج و زيارت وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت منتشر كرده است.
آثار و كتاب‌هاي حوزه نمايندگي ولي‌فقيه در امور حج‌وزيارت را مي‌توان آنلاين و رايگان از كتابخانه تخصصي پايگاه حج دريافت كرد.




نظرات کاربران