سید موسی مبرقع؛ گنج تقوی و ورع سید موسی مبرقع؛ گنج تقوی و ورع سید موسی مبرقع؛ گنج تقوی و ورع بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سید موسی مبرقع؛ گنج تقوی و ورع سید موسی مبرقع؛ گنج تقوی و ورع سید موسی مبرقع؛ گنج تقوی و ورع سید موسی مبرقع؛ گنج تقوی و ورع سید موسی مبرقع؛ گنج تقوی و ورع

سید موسی مبرقع؛ گنج تقوی و ورع

کتاب «سید موسی مبرقع؛ گنج تقوی و ورع» شامل مباحث اعتقادی، اخلاقی، تاریخی و همچنین پاسخ به شبهات بی‌اساس درباره این بزرگوار است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، انتشارات طوباي محبت، كتاب«سيد موسي مبرقع؛ گنج تقوي و ورع» را به قلم سيد جلال اشرف‌زاده و با ترجمه محمدحسين خورشيدي منشتر كرده است.
اين كتاب، پژوهشي تفصيلي درباره شخصيت و زندكاني پربركت اسوه تقوا و پاكي، حضرت موسي مبرقع، فرزند بلافصل امام جواد(ع) و بردار تني امام هادي(ع) است.
اين كتاب شامل مباحث اعتقادي، اخلاقي، تاريخي و همچنين پاسخ به شبهات بي‌اساس درباره اين بزرگوار مي‌باشد كه مطالب آن براي سطوح گوناگون جامعه علمي و ايماني مفيد و اثرگذار است.
نويسنده هدف خود را از نگارش اين كتاب چنين بيان كرده است:
موسي مبرقع كسي است كه يكي از ياران متوكل عباس ـ پليدترين خليفه بني عباس و از هم نشينيان در مجالس باده‌نوشي و شب‌نشيني، با روايتي ساختگي و مجعول بر آن بزرگوار گستاخي كرده است.
نمي‌دانم چگونه از انساني روايت نقل مي‌كنند كه دوست‌دار دشمنان اهل بيت(ع) است، اما باز هم تهمتش به فرزند امام و بردار تني امام را تصديق مي‌كنند؟ اگر به سيره فقهي علما مراجعه كنيد، مي‌بينيد در احكام وضو و طهارت، سخت‌گيري سندي دارند؛ اما نسبت به اين روايت كه حاوي تهمت زشت به ذريه پيامبر(ص) است، آسان گرفته‌اند.
آري، اگر روايت صحيح السند و از معصوم نقل شده باشد، علم آن را به اهل بيت(ع) باز مي‌گردانيم؛ زيرا در منابع ما، روايتي مبني بر لعن ذريه پيامبر(ع) و دريدن پرده حرمت ايشان نيامده است و اما كسي چون سيد مبرقع كه روايتي در ستايش او از اهل بيت(ع) وارد شده و مذمتش تنها از جانب دشمنان ائمه و در يك تك روايت است و هيچ مؤيدي بر آن وجود ندارد، پس اين روايت مردود و پذيريشش محال است.
نويسنده اين كتاب را در دوازده فصل، عنوان‌هاي: پرهيز از تهمت‌هاي فاسقان، معصوم و لعن برخي روايان، وجوب پاسداشت ذريه پيامبر، كسي كه مؤمني را آزار دهد، پوشيدن عيوب رسوا ساختن آنان، سيد موسي مبرقع در كتب رجال، سيد مبرقع در وصيت نامه امام جواد، سيد مبرقع، امانت‌دار خاندان عصمت،؛ شهرت سيد مبرقع به علم و تقوا و چند كرامت از سيد مبرقع تنظيم كرده است.
يكي از عادت‌هاي هميشگي دشمنان، از زمان‌هاي گذشته، تهمت زدن به اولياي خداست، از اين رو نويسنده درباره روايت مجعول درباره سيد موسي مبرقع چنين نوشته است:
اصل ماجراي گستاخي بر سرورمان موسي مبرقع فرزند امام جواد(ع) تك روايتي است كه رواي‌اش شخصيت مجهولي است كه از خبيث‌ترين شياطين عباسي يعني متوكل ملعون نقل كرده‌اند و اين از سوي سند؛ اما از طرف متن؛ اشكالات فروان متني در اين روايت است، به گونه اي كه در برابر مناقشه و نقد و بررسي، ياراي ايستادگي ندارد.
همچنين نگارنده پس از بررسي و تحقيق اين روايت جعلي در خاتمه چنين آورده است:
پس از بحث گسترده درباره سند و متن روايت جعلي، به اين نتيجه مي‌رسيم كه متوكل و يارانش مي‌خواستند به خود امام هادي(ع) ضربه برنند امام چون نتواستند، روايت جعلي ياد شده را ساختند تا از طريق ضربه زدن به برادر مظلوم امام، به خود آن حضرت نيز ضربه وارد كنند و آنان روايت را به گونه‌اي ساختند كه شامل معجزه از امام معصوم باشد تا در نظر ولايت‌مداران ساده‌دل، قابل قبول بيايد و با غفلت از زهر كشنده‌اي كه در روايت است آن را بپذيرند و متوكل و متوكليان يا اين نيرنگ و تقشه به خواسته خود دست يافتند.
انتشارات طوباي محبت، كتاب «سيد موسي مبرقع؛ گنج تقوي و ورع» را با شمارگان 500 نسحه، در 340 صفحه منشتر كرده است و علاقه‌مندان مي‌توانند براي تهيه اين كتاب به آدرس قم، بلوار سميه، خيابان عباس آباد، پلاك ۱۱۲ مراجعه و يا با شماره تلفن‌هاي ۰۲۳۷۷۴۰۰۶۶ تماس حاصل كنند.


| شناسه مطلب: 72195




تازه هاي نشر



نظرات کاربران