چه کسانی در کنار حضرت معصومه(س) دفن هستند

حضرت معصومه در زبان دانشمندان شیعه به «کریمه ‏اهل‌‏بیت‏» یاد می‏‌شود که از میان بانوان اهل‏‌بیت، این نام زیبا، تنها به ایشان اختصاص یافته است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، از بانوان شريفي كه در كنار مضجع شريف كريمه اهل بيت (ع) آرميده‌اند، مي‌توان به زينب دختر امام جواد(ع) اشاره كرد كه بعد از وفات حضرت معصومه(س) به قم آمد و گنبدي بر مزار حضرت فاطمه معصومه ساخت و خود نيز در آنجا مدفون است.
ميمونه؛ دختر موسي المبرقع بن ‏علي بن ‏موسي بن ‏جعفر است و از زنان عفيف و پرهيزكار بود. از اموال برادرش محمد، نيمي به ارث به او رسيد و بنا بر وصيتش بعد از وفات در بيرون بقعه حضرت معصومه(س) دفن شد و بر مزارش گنبدي مانند گنبد اول ساختند.
ام‌اسحاق؛ از بانوان ممتاز شيعه شمرده مي‏‌شود، ام‌اسحاق نزد محمدبن موسي‏بن محمدبن علي بن‏‌موسي الرضا(ع) به خدمت اشتغال داشت. محمد بن‏ موسي از نخستين كساني است كه از كوفه به جوار حضرت معصومه(س) مهاجرت كرد. او كه از سادات رضوي بود در سال ‏256 هجري در قم ساكن شد و در سال ‏296 نيز وفات يافت.
ام حبيب؛ مادر ام‏‌كلثوم، دختر محمد، نيز خدمتگزار ابوعلي محمد اعرج بن‏‌احمد بن‏‌موسي بود و بعد از وفات ميمونه چشم از جهان فرو بست.
ام قاسم؛ دختر علي كوكبي است و بعد از ميمونه و ام‏حبيب وفات يافت. محل دفن وي بقعه دوم در حرم مطهر حضرت معصومه(س) است.
ام احمد؛ دختر موسي مبرقع است كه بعد از وفات در جوار حرم حضرت معصومه(س) مدفون شد. برخي معتقد هستند، وي همان ام‏‌محمد است.


| شناسه مطلب: 72256




حضرت معصومه



مطالب مرتبط

نظرات کاربران