فخر عبودیت در گرو محبت به اهل بیت است

حکمت دعا برای ولی عصر(عج)

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ابراز کرد: دعا برای سلامتی امام عصر (عج) از جمله دستورات شرعی است که حکمت ‏های فراوانی را در بَردارد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، خبرگزاري مهر نوشت: حجت الاسلام قاسم ترخان، استاد حوزه و دانشگاه، در تبيين مقام و موقعيت ولايت و امامت قطب عالم امكان، حضرت مهدي موعود(عج) و بررسي جايگاه و رويكردهاي انديشه اي در تشريح زندگاني اين بزرگوار و نيز چرايي بحث دعا و نيايش در جهت سلامتي و تعجيل در فرج امام عصر(عج) و همچنين ديدگاه قرآن كريم و روايات در اين باب، با ما به گفتگو نشسته است كه ماحصل اين گفتگو، در ادامه از نظرتان مي گذرد.
برخي از روايات محل خاصي را براي سكونت آن حضرت(عج) مشخص نمي ‏كنند و جايگاه آن حضرت را در بيابان‏ها و كوه‏ها معرفي مي‏ كنند، مانند روايت ابن مهزيار كه شيخ طوسي(ره) در كتاب غيبت بيان كرده است. دسته‌‏ اي ديگر از روايات، منطقه خاصي را براي زندگي حضرت حجت(عج) تعيين مي‌‏كنند. مثلاً: مدينه و پيرامون آن و يا كوه رضوي كه در اطراف شهر مدينه است
ترخان در ابتدا در باب اين سؤال كه اساساً وجود مقدس امام عصر(ج) در حال حاضر در چه شرايطي به سر مي برند و در پاسخ افرادي كه، از محل زندگاني و حضور ايشان، در دوران غيبت سؤال مي كنند، چه جوابي بايد داد، تصريح كرد: در اين زمينه سه گونه روايت داريم كه در ابتداي امر، هر يك با ديگري مخالفت دارند. برخي از روايات محل خاصي را براي سكونت آن حضرت(عج) مشخص نمي ‏كنند و جايگاه آن حضرت را در بيابان‏ها و كوه‏ها معرفي مي‏ كنند، مانند روايت ابن مهزيار كه شيخ طوسي(ره) در كتاب غيبت بيان كرده است. دسته‌‏ اي ديگر از روايات، منطقه خاصي را براي زندگي حضرت حجت(عج) تعيين مي‌‏كنند. مثلاً: مدينه و پيرامون آن و يا كوه رضوي كه در اطراف شهر مدينه است.
وي ادامه داد: علامه شوشتري در اين باب مي‌‏گويد: در نصوص معتبره رسيده كه جايگاه حضرت ولي عصر(عج) درغيبت صغرا و كبرا، كوه رضوي است. اين كه كيسانيه مي ‏پندارند كه مقّر محمد بن حنفيه در كوه رضوي است، دليل نمي ‌‏شود كه اين كوه، جايگاه حضرت مهدي (عج) نباشد؛ زيرا كيسانيه اخباري را كه از پيامبر اكرم (ص) شنيده بودند و به تواتر ثابت شده بود كه حضرت مهدي (عج) غيبتي دارد و...، آنها را بر محمد بن حنفيه، تطبيق كرده بودند و اصولاً بايد بيان كرد كه، هر انحراف و شبهه‏‌ اي، منشأش يك مطلب حقي است كه، مورد سوء استفاده قرار مي‌‏گيرد.
اين استاد و محقق حوزه و دانشگاه بيان كرد: دومين مكاني كه براي حضور حضرت بقيه الله الاعظم(ارواحناء له الفدا) بيان شده است، شهر مقدس مكه و پيرامون اين شهر است.
ترخان عنوان كرد: از برخي روايات، استفاده مي ‌شود كه آن حضرت در مكاني به نام «ذي طوي» و در پيرامون شهر مكه زندگي مي‌‏ نمايند و از همان جا نيز، همراه يارانشان قيام خواهند كرد.
اين عضو هيئت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي با اشاره به اين نكته كه دسته سوم، اخباري هستند كه از جايگاه خاصي نام نمي‌‏ برند و فقط بيان مي‌دارند كه آن حضرت(عج)، با مردم حشر و نشر دارند و به گونه اي ناشناس زندگي مي‌‏ كنند، افزود: حال كه اين سه دسته روايت را، اجمالاً مرور كرديم، با كمي دقت در مي ‌‏يابيم كه بين آنها هيچ گونه تضاد و ناسازگاري وجود ندارد؛ زيرا اصل اولي بر اين است كه، زندگي آن حضرت(عج)، به شيوه عادي و معمولي باشد و به گونه ‏اي باشد كه موجب حساسيت نگردد و اين نوع زندگي براي خود آن حضرت(عج) نيز، آسان‏ تر خواهد بود.
وي بيان كرد: البته اين مطلب با اين موضوع كه حضرت(عج)، در بيشتر اوقات در مدينه يا مكه باشند و گاهي به جهت ضرورت از مردم دوري گزيند و در كوه‏ها و بيابان‏ها بسر برند، منافات ندارد.
ترخان در ادامه در پاسخ به اين موضوع كه اساساً چه نيازي براي دعا كردن براي سلامتي حضرت حجت(عج) وجود دارد و چرا، اصولاً مي بايست منتظر ايشان بمانيم و دعا نماييم، تصريح كرد: دعا براي سلامتي امام عصر (عج) از جمله دستورات شرعي است كه حكمت‏هاي فراواني را در بَردارد و اين حكمت‏ها و لو اين كه تماماً براي ما ناشناخته باشند، از امور واقعي هستند، چنان چه اگر پزشك، دارويي را تجويز مي‌‏نمايد بي علت و بي حكمت نخواهد بود.
وي ابراز كرد: به هر حال ما طبق دستور عمل مي ‌‏كنيم و مطمئنيم كه دعا براي سلامتي آن وجود مبارك(عج)، بدون علت نخواهد بود، اما پيرامون فهم مطلبِ چرايي و حكمت دعا براي سلامتي امام زمان (عج)، مي توان به نكاتي اشاره داشت.
دعا براي سلامتي، در واقع شامل سلامتي از بيماري‌‏ها و ناراحتي‌‏ها است، هرچند اين ناراحتي ها جزئي و كوچك باشند و آنچه قطعي است، در واقع، اصل بقاي وجود آن حضرت(عج) است و نه حتي آرامش و راحتي آن وجود مبارك، پس از اين جهت هم دعا مؤثر خواهد بود و منافاتي با اراده ازلي خداوند نخواهد داشت
ترخان گفت: اولاً مي بايست به صراحت بيان كرد كه يكي از عوامل سلامتي آن وجود نازنين(عج)، همين دعاها و قرائت آنها است، نه به اين معنا كه اگر ما دعا نكنيم، حضرت(عج) سالم نخواهند بود، بلكه به هر حال، حتماً كسان بسياري خواهند بود كه همواره براي آن حضرت دعا خواهند كرد، در واقع اصل دعاي افراد، به طورعلي البدل مؤثر است، مثل اينكه اگر عده‏ اي خاص مرتد شوند، دين از بين نخواهد رفت، چون به هر صورت قرآن كريم مي فرمايد:«فَإِن يَكْفُرْ بهَا هَؤُلاءِ فَقَدْ وَكلْنَا بهَا قَوْماً لَّيْسوا بهَا بِكَفِرِين، أُولَئك الَّذِينَ هَدَي اللَّهُ»،يعني؛ اگر به فرض، افرادي نسبت به دين كفر ورزند،(آيين حق زمين نمي ‌‏ماند)؛ زيرا كسان ديگري را نگاهبان آن مي‌سازيم كه نسبت به آن، كافر نباشند.
اين استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به اين موضوع كه، افتخار ما اين است كه ما، جماعت و عدّه دعاگويان حضرت ولي عصر(عج) باشيم، ادامه داد: مثلاً بر طبق قانون عام؛ مي بايست كساني در مقابل امام حسين (ع) قرار داشته باشند، اما اين كه آن كسان، شمر لعين و يا لشكر ابن سعد ملعون باشند، به اختيار خود آنها است و اعمال آنها، در اجراي اين قانون عام، تأثير خواهد داشت.
وي بيان كرد: ثانياً، دعا براي سلامتي، در واقع شامل سلامتي از بيماري‌‏ها و ناراحتي‌‏ها است، هرچند اين ناراحتي ها جزئي و كوچك باشند و آنچه قطعي است، در واقع، اصل بقاي وجود آن حضرت(عج) است و نه حتي آرامش و راحتي آن وجود مبارك، پس از اين جهت هم دعا مؤثر خواهد بود و منافاتي با اراده ازلي خداوند نخواهد داشت.
ترخان در ادامه خاطرنشان كرد: در واقع براي نائل شدن به فخرعبوديت و بندگي حضرت رحمان، چاره‌اي جز محبت ورزيدن به اهل بيت (ع) وجود نخواهد داشت و اين موضوع به صراحت در روايات آمده است كه «بِنَا عُبِدَ اللَّهُ وَ بِنَا عُرِفَ اللَّهُ وَ بِنَا وُحِّدَ اللَّهُ‏ تَبَارَكَ وَ تَعَالَي‏».




نظرات کاربران