آیت‌الله دستغیب:

قبرستان بقیع، از بزرگترین علامت‌های خداست آیت‌الله دستغیب:

قبرستان بقیع، از بزرگترین علامت‌های خداست آیت‌الله دستغیب:

قبرستان بقیع، از بزرگترین علامت‌های خداست بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آیت‌الله دستغیب:

قبرستان بقیع، از بزرگترین علامت‌های خداست آیت‌الله دستغیب:

قبرستان بقیع، از بزرگترین علامت‌های خداست آیت‌الله دستغیب:

قبرستان بقیع، از بزرگترین علامت‌های خداست آیت‌الله دستغیب:

قبرستان بقیع، از بزرگترین علامت‌های خداست آیت‌الله دستغیب:

قبرستان بقیع، از بزرگترین علامت‌های خداست
آیت‌الله دستغیب:

قبرستان بقیع، از بزرگترین علامت‌های خداست

تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) با یادآوری اینکه بقیع بنای حرم مطهر ۴ معصوم و نور پاک و از بزرگترین علامت‌های خدا و دینش است، گفت: اما مشاهده ما مشاهده کردیم که وهابی‌ها آنجا را تخریب کردند لذا سئوال اینجاست آیا صفا و مروه شعائر الهی هستند، اما جایگاه بدن‌های پاک و مطهر شخصیت‌های والای تاریخ به عنوان بالاترین نشانه‌های فضائل و کمالات انسانی، شعائر الهی نیستند؟

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج از فارس، آيت‌الله سيدعلي اصغر دستغيب، توليت آستان مقدس احمدي و محمدي(ع) فارس امروز، ۵ دي‌ماه در مراسم اختتاميه همايش ملي علمي ـ پژوهشي حضرت احمدبن موسي شاهچراغ(ع) خواستار همكاري و همياري انديشمندان و اساتيد حوزه و دانشگاه در دو پروژه تدوين دانشنامه و سريال با كيفيت زندگي حضرت شاهچراغ(ع) شد. لزوم همكاري و همراهي اساتيد حوزه و دانشگاه در تدوين دانشنامه و سريال شاهچراغ(ع) وي در ادامه به جايگاه آستان‌هاي مقدس و حرم‌هاي مطهر متعلق به اولياي بزرگ خدا اشاره كرد و گفت: در آيات قرآن كريم خداوند يكي از آثار تقوا و پاكي دل را تعظيم شعائر الهي معرفي مي‌كند و اين نكته مهمي است كه بايد در زندگي خود به آن توجه كنيم.
آيت‌الله دستغيب با بيان اينكه اساساً علامت‌گذاري يك برنامه مستمر تاريخ بشري براي بيان حقايق است، گفت: خداوند نيز از همين روش علامت‌گذاري جهت معرفي خود و راه و روش مبعوثين از جانب خودش استفاده كرده است.
نماينده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبري به تبيين مثالي در اين باره پرداخت و گفت: به عنوان مثال دو كوه صفا و مروه علامت بزرگي از وقايع مهم تاريخي و تداعي‌گر خاطراتي از ايثار و فداكاري و استقامت و تلاش در جهت تحكيم مباني توحيد و اعتلاي حق به وسيله يك چهره برجسته و ماندگار تاريخ يعني حضرت ابراهيم(ع) و فرزندشان حضرت اسماعيل(ع) هستند.
وي ادامه داد: داستان‌هاي اين دو كوه از شعائر بزرگ الهي هستند اما متأسفانه با گذشت ايام، آلوده به علائمي از شرك شدند به طوري كه بر سر هر يك از اين دو كوه بت معروفي قرار دادند كما اينكه كعبه را هم با بت‌هاي خود پر كردند اما با بعثت رسول مكرم اسلام(ص) از فراز اين كوهستان‌ها دعوت حق آشكار شد و تمام آثار شرك پاك شد و كعبه و صفا و مروه موقعيت اصلي خودشان را بازيافتند و خداوند اراده فرموده آن سرزمين پايگاه توحيد باشد؛ يعني خداوند در عصر بعثت پيامبر(ص) هم مركزي براي انسان‌هايي كه به دنبال علامت و نشانه‌ها مي‌گردند، قرار داد.
آيت‌الله دستغيب افزود: البته باز هم در عصر ما و از قرن‌ها قبل عناصر صالحي حاكم بر آن سرزمين نبودند به خصوص در اين دو قرن اخير كه حرم‌هاي پاك و مطهر در حربه سياه سعودي‌هاي خائن قرار گرفته است اما اصالت خود را دارند و به انتظار آن هستيم كه در آتيه نه چندان دور از لوث اين عناصر مزدور صهيونيست‌ها در عصر حاضر پاك شوند. قبرستان بقيع، از بزرگترين علامت‌هاي خداست عضو مجلس خبرگان رهبري با يادآوري اينكه بقيع بناي حرم مطهر ۴ معصوم و نور پاك و از بزرگترين علامت‌هاي خدا و دينش است، گفت: اما مشاهده ما مشاهده كرديم كه وهابي‌ها آنجا را تخريب كردند لذا سئوال اينجاست آيا صفا و مروه شعائر الهي هستند، اما جايگاه بدن‌هاي پاك و مطهر شخصيت‌هاي والاي تاريخ به عنوان بالاترين نشانه‌هاي فضائل و كمالات انساني، شعائر الهي نيستند؟
وي گفت: چگونه است كه اين همه نسبت به بقاع متبركه و حرم‌هاي مطهر از خاندان پيامبر(ص) و در رأس همه آن‌ها حرم خود پيامبر(ص) حساس هستند، اما براي مكان‌هايي مثل صفا و مروه حساس نيستند. بقاع متبركه از بزرگترين شعائر الهي هستند آيت‌الله دستغيب، بقاع متبركه را از بزرگترين شعائر الهي دانست كه در آن‌ها انسان‌ها پرورش مي‌يابند يعني در حقيقت اين اماكن جايگاه رفيع تربيت انسان‌ها هستند كه البته اين كار هم سابقه تاريخي هم دارد به عنوان مثال متوكل عباسي به ظاهر، نسبت به قبر امام حسين(ع) حساسيت فراواني داشت. قائم مقام جامعه روحانيت شيراز يادآور شد: در عصر ما علاوه بر اعتاب مقدسه عراق و سوريه و بعضي اماكن ديگر از كشورهاي اسلامي، در ايران اسلامي خود آستان قدس رضوي، حرم حضرت معصومه(س) و حرم حضرت شاهچراغ(ع) به عنوان سومين حرم اهل بيت(ع) داريم.
اشاره به جايگاه سومين حرم اهل بيت(ع) در روايات وي با يادآوري اين نكته كه مقام معظم رهبري به دليل وجود تعداد كثيري از امامزادگان بلافصل خصوصاً شخصيت برجسته حضرت احمدبن موسي(ع)، عنوان سومين حرم اهل بيت(ع) در ايران اسلامي به شيراز اطلاق كردند، ادامه داد: در كتب مختلف تاريخي علماي بزرگي چون شيخ مفيد درباره حضرت شاهچراغ(ع) آمده است كه حضرت احمدبن موسي كان كريما جليلا ورعا؛ البته اوصافي هم از مرحوم علامه بحرالعلوم در منظومه رجاليه آمده است كه حضرت شاهچراغ(ع) در طول عمر خود يك هزار بنده را آزاد كرد.
آيت‌الله دستغيب افزود: همچنين مرحوم محدث قمي از روضات جنات نقل مي‌كنند كه حضرت شاهچراغ(ع) كه سيد و سادات خوانده مي‌شدند، در آن زمان مشهور به شاهچراغ(ع) بوده و كرامات باهره‌اي از مرقد منور ايشان به تواتر رسيده است.
وي با يادآوري اينكه درباره زيارت حضرت شاهچراغ(ع) و ساير امامزادگان نيز روايت‌هايي آمده است، گفت: روايتي از پيامبر(ص) به نقل از امام باقر(ع) آمده است كسي كه مرا يا يكي از ذريه مرا زيارت كند، در روز قيامت من او را زيارت مي‌كنم و او را از از سختي‌هاي روز قيامت رهايي مي‌بخشم و از اينجا معلوم مي‌شود كه اين زيارت‌ها داراي ثمرات و بركات عظيم دنيوي و اخروي هستند. لزوم توجه بيشتر جهت رفع شبهات اعتقادي جوانان آيت‌الله دستغيب باز هم سخنان رهبر معظم انقلاب درباره آستان شاهچراغ(ع) يادآور شد و گفت: در عصر ما كه افكار وهابيت و انحرافاتي وجود دارند، شايد لازم باشد كه به چنين اماكني بيشتر توجه كنيم مخصوصاً براي جوانان در همه زمينه‌ها اعم از رفع شبهات و پاسخ به سئوالات بايد مدنظر مبلغان، مروجان و علمان و دانشمندان جامعه باشد.
تاريخ بهترين پاسخ را به شبهه‌افكنان مباحث زيارتي داده است توليت آستان مقدس شاهچراغ(ع) در ادامه به برخي از شبهه‌افكني درباره بحث زيارت بقاع متبركه و اماكن مذهبي اشاره كرد و گفت: براي پاسخ به اينكه چرا به جايگاه دفن ائمه اطهار و امامزادگان توسل پيدا كرده و آنجا را مي‌بوسند و تعظيم مي‌كنند، بايد به گواهي‌هاي تاريخي مراجعه كنيم.
وي ادامه داد: به عنوان مثال در تاريخ مي‌خوانيم كه قوم بني اسرائيل احترام فوق‌العاده زيادي به صندوقي كه حضرت موسي(ع) در زمان نوزادي توسط مادرش براي نجات جانش در آن قرار گرفت مي‌گذارند و آن را تكريم مي‌كنند و اين صندوق حتي باعث خير و بركت قوم بني اسرائيل در طول تاريخ بوده است.
آيت‌الله دستغيب اضافه كرد: حضرت موسي(ع) هنگامي كه به نزديك‌هاي فوت خود رسيد، نسخه‌هايي از الواح و احكام الهي و همچنين زره خود را در اين صندوق قرار داد و به يوشع وصي خود سپرد و بني اسرائيل هم نسبت به اين صندوق بسيار احترام مي‌كردند و تبرك مي‌جستند و حتي در برخي از جنگ‌ها و درگيري‌هايي كه احياناً با طوايف ديگر پيش مي‌آمد، همراه خود مي‌بردند و اين‌ها درس‌هاي بزرگ تاريخ است كه بايد به آن توجه كنيم. آيه ۲۴۸ سوره بقره را براي پاسخ به شبهات زيارتي مطالعه كنيم عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: در قرآن كريم و در داستان طالوت مي‌خوانيم زماني كه پيامبر خدا به قوم بني اسرائيل دستور جهاد داد، اين قوم بهانه آوردند و علائم و نشانه‌هايي خواست كه يكي از آن نشانه‌ها همين صندوق حضرت موسي(ع) بود و خداوند در قرآن كريم از آن به عنوان «... سَكِينَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ...؛ ... آرامش خاطرى از جانب پروردگارتان...» (آيه ۲۴۸ سوره بقره) ياد مي‌كند. وي با تأكيد بر اينكه بايد به اين آيه مذكور براي پاسخگويي به شبهات زيارت تأمل كنيم، گفت: اگر بنا باشد صندوقي با اين خصوصيات «سَكِينَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ» باشد آيا اين ضريح‌هاي مطهر و بقاع متبركه و اين آثار بزرگ و آيات از جانب خداوند سكينه من ربكم «سَكِينَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ» نيستند. نسبت به مسائل ديني بايد بصيرت داشته باشيم آيت‌الله دستغيب با تأكيد بر اينكه بايد نسبت به اين مباحث و مسائل ديني بصيرت داشته باشيم، گفت: زماني كه يك پرچم را از روي صندوق ضريح مطهر امام حسين(ع) و يا امامين عسكريين و يا كاظمين و يا جاهاي ديگر مي‌آورند و ما آن را مي‌بوسيم و روي چشم مي‌گذاريم اين جريان براي ما روشن است اما بايد بدانيم كه اين‌ها مباني قرآني هستند و روايات و احاديث مستند و محكمي براي اين توسل و تمسك وجود دارد كه آن را يك مسير صحيح براي دستيابي به خدا معرفي مي‌كند.
وي با تأكيد بر اينكه اين اماكن مذهبي دست كمي از آن پيراهن حضرت يوسف(ع) ندارند كه نابينا را شفا داد، گفت: اينكه ما سنگ‌هايي كه در بقاع متبركه به كار رفته‌اند و يا ضريح‌هايي كه از جنس فلزات هستند را مي‌بوسيم، به دليل همين مباني قرآني و روايي است اما كساني كه ادعاي دانش ديني دارند چرا از اين‌ها غافلند و اين غفلت آن‌ها ضربه‌هايي زيادي به دين مي‌زند. ضربه‌هايي كه از جهل در دين خورديم بسيار بيشتر از غرض‌ورزي است آيت‌الله دستغيب گفت: گاهي ضربه‌هايي كه از جهل مي‌رسد، بيشتر، موثرتر و مخرب‌تر از آن است كه از غرض مي‌رسد لذا متوجه باشيم كه يك لحظه غافل نشويم از اينكه جهل را ريشه كن كنيم البته بزرگان علما و دانشمندان ما در اين عرصه تلاش‌هاي فراواني كردند و ما نيز بايد بيشتر اين تلاش‌ها را ادامه دهيم. توليت آستان مقدس حضرت شاهچراغ(ع) در پايان از انديشمندان و اساتيد و علماي حوزه و دانشگاه درخواست همكاري و همياري جهت دستيابي به اهداف مقدس اين حرم مطهر شد.


| شناسه مطلب: 72468




زيارت توسل



نظرات کاربران